Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kuriosa - köpt 1992  (läst 642 gånger)

zeina66

• Värmland
Kuriosa - köpt 1992
« skrivet: 06 mar-13 kl 09:38 »
Hej
Vet inte om detta hamnar på rätt ställe men jag ville bara visa min fina äggkläcknings maskin som jag köpte 1992 för 1295 :- via en annons i tidningen Land. Den är gjord av frigolit och i låcket sitter en värmeslinga med termostat. Äggen läggs på rad över falsarna och vatten fylls på i rännor under gallret. Äggen vänds 3 gånger om dagen (höns). Det finns små lufthål strategiskt placerade i sidor och lock men ingen fläkt, den luft som kommer in vid vändning räcker som syre åt äggen. Jag har kläckt höns,ankor & kycklingar med,ca 4 gånger per år. Det slog mig igår kväll att den fyller 23 år nu i april och still going strong...utan en endaste reparation genom alla år.
Har nån av er använt en sådan eller liknande?
« Senast ändrad: 06 mar-13 kl 09:47 av zeina66 »
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kuriosa - köpt 1992
« Svar #1 skrivet: 06 mar-13 kl 20:46 »
Grattis på födelsedagen  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 06 mar-13 kl 20:56 »
Jag har en Hova Bator den är inte så gammal,men samma enkla modell. Med en värmeslinga, enkel termostat,vatten i rännor under galler i botten.Men jag har vändning på min,för att jag är lat.
Men den är nog den enklaste o j....kligt bra, också i frigolit som din. en bra kläckare till bra pris.Jag hoppas min håller lika länge som din,jag har tänkt på det innan att det finns liksom inget som kan gå sönder så lätt så jag tror den kommer att hålla många år.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-13 kl 07:24 »
Tack Azoo-Lina :)
Smajsan; Intressant att du har en Hova Bator..funderar på att skaffa en sån till 48 ägg.
Min 23-åring har blivit lite ful i färgen i botten med frigolit går ju inte att rengöra som tex plast. Dessutom har den låg takhöjd inuti när man kläcker gäss...

Just nu lånar jag en Fiem Smart av en kompis och den fungerar jättebra men det går bara in 18 normala hönsägg.

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser