Sidan som Tompas11 länkade till var mycket intressant! Jag lyckades dock inte förstå exakt hur man kopplar. Jag uppfattade det som att kondensatorerna ska kopplas paralellt med belastningen, men hur gör man då med den kondensator som hör till de flesta enfas asynkronmotorer? Blir klart sugen att experimentera lite här på uppsalaslätten.
Jag har i läroböcker sett trefas asynkrongeneratorer med kondingar på samma sätt. -Det borde ju bara vara att tuta och köra i så fall. Trist att generatorn ska behöva vara tiofaldigt större för att orka starta upp en asynkronmotor.
Mitt största strömavbrottsproblem är pumpen till brunnen som drivs av en ovanligt stor trefasare. Tror den är på 2½ hästkraft.
Något jag funderat på, skaffat material till men hittills inte testat är att använda en gammal släpringad trefas asynkronmotor som generator genom att likströmsmagnetisera rotorn från ett bilbatteri. Rotorn blir då osymmetriskt magnetiserad och som generator borde det bli en synkronmaskin. Frekvensen ut blir alltså direkt beroende av varvtalet.
Alla mina ord här kan egentligen sammanfattas i frågan "hur sjutton bygger jag ett trefas elverk av gammalt skrot som kan driva min vattenpump?"