Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En liten fråga ang när hönorna börjar värpa...  (läst 948 gånger)

_panelhönan_

• Börjar med en Tupp och en höna. Sen vette fåglarna
    • Skåne
En liten fråga ang när hönorna börjar värpa...
« skrivet: 10 mar-13 kl 22:38 »
Jag har bara en liten fråga an värpning.

Har en liten flock på två bruna hybrider som värper vars ett ägg varje dag och har gjort i 4 veckor.
Tre dv kochin tjejer varav en som är ung. Hur ung vet jag inte, men snart ett år. Ingen av dessa värper.
En brun liten lantrashöna som värpte ibörjan av förra våren, men värpte inte på hela sommaren och värper fortfarande inte.
Plus en tupp.

De ruggar inte, får bra foder, lite matrester och följer mig på den dagliga promenaden och får sen gå lösa lite i trädgården.
Belysning på timer som ger någon timme extra på kvällskvisten när solen gått ner och en värmelampa när det är kallt. Varmt och mysig, både vid pinnarna och i redena.

Men inga ägg!
Jag vet att det är den perioden nu då de vilar, men nu med ljuset borde de väl komma igång.
Eller har jag knäppis raser? Inget intresse av mina fina fuskägg och inga gömda ägg någonstans.

Hur har ni andra det?
/panelhönan

_panelhönan_

• Skåne
SV: En liten fråga ang när hönorna börjar värpa...
« Svar #1 skrivet: 10 mar-13 kl 22:40 »
Den unga är snart ett år eftersom jag har haft henne i lite mer än 9 månader.
/panelhönan

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 10 mar-13 kl 22:48 »
Hej,

kanske det kommer snart i nu våren. Hur se kammen ut? Om den blir riktigt röd kommer äggen ;D
Vad mater du?
Om jag mater här för mycket i vintern blir vissa höns här ganska furt fat :-[ och värper inte 1 ägg mer.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 11 mar-13 kl 08:52 »
Kan det vara någon som äter upp äggen? Fast konstigt att inte värphybridäggen blir uppätna då.

För tjocka, som tiefkuhlhuhn skriver?

För lite protein, för lite kalk?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 11 mar-13 kl 09:29 »
En ettårig höna borde väl värpa nu? Våra är nästan ett år och har värpt i flera månader. Hon gömmer dem inte nånstans då?

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 mar-13 kl 10:09 »
Brukar inte påsken vara den tid när hönsen börjar värpa igen?
Får inga ägg alls just nu, fick ett par i veckan tills för några veckor sedan.
 :-[Har ju bara tre hönor som föddes två år sedan och 4 gamla som inte värpt på flera år, men ger ju gödsel och trivsel  ;D
Vi hade ju 10 plusgrader för ett par dagar sedan, med strålande solsken... men nu är det storm och minusgrader -vintern är tillbaka. Det ska bli tvåsiffrigt på minusgradersskalan ........lääääääängtar efter riktig vår!

_panelhönan_

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 apr-13 kl 21:40 »
Suck ja, fortfarande inga ägg  :(

Tjocka, nja de får ju picka helfoder, säd snäckskal. Får gå ute i trädgården hela dagarna nu när jag studerar, så nog har de det bra.

Dv. Kochin är ju lite rultiga i sig själva. De andra är inte överviktiga.
Kammarna är röda och fina.

Jag får väl avvakta lite till då.
/panelhönan

Dela detta:

* Inloggade just nu

70 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser