Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK+vanligt bolån?  (läst 3392 gånger)

Arbetsbien

• Västergötland
JAK+vanligt bolån?
« skrivet: 12 mar-13 kl 14:34 »
Hej!
Jag och min man vill gärna flytta till ett hus, och där vi vill bo kostar de runt 1,5-2 miljoner. Jag jobbar och får 30 000 kr/mån före skatt, min man studerar och har studielån men är nu föräldraledig med vår son. Vi gör av med väldigt lite pengar, så trots att vi inte har så stora inkomster får vi över pengar och sparar en del varje månad (ett par tusen ungefär). Vi har ca 400 000 kr sparade, varav 50 000 hos JAK-banken. Våra föräldrar skulle kunna vara borgensmän för oss.
Jag har förstått att med små intäkter är det jättesvårt att få ett bolån på hela beloppet hos vanliga banker, då spelar det ingen roll att man har små utgifter också.

Därför funderar jag på om det skulle gå att göra så att vi tar halva lånet hos en vanlig bank, och inte amorterar de första åren. Halva lånet tar vi hos JAK-banken.  När min man pluggat klart (om 4 år om allt går som det ska, vi kan kanske räkna med 5 för säkerhets skull) kan vi betala av JAK-lånet under ett par-tre år, och när det är gjort kan vi ta ut det bundna sparandet från JAK-banken och betala av bolånet.

Tror ni att det skulle kunna fungera så? Eller är det något jag missat/inte tänkt på?
Tack på förhand!

EDIT: Fan, det här skulle jag kanske ha lagt in under "ekonomi" istället! Nu kan jag inte flytta det.  :-[
« Senast ändrad: 12 mar-13 kl 14:36 av Arbetsbien »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: JAK+vanligt bolån?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-13 kl 15:28 »
Kan ni betala 350 000 kr själva och era föräldrar är borgensmän, så tror jag att ni kan få ett lån på kring 2 miljoner med den inkomsten.

På JAK kan man väl inte skjuta upp amorteringen?

JAK är ju väldigt alternativt, jag kanske inte är alternativ nog  :-[, men som jag ser det är det i allmänhet ofördelaktigt att låna hos JAK jämfört med andra banker.

Eller så kanske det är bättre för er att spara i något år till, och sedan när studietiden är slut eller i princip slut, och ingen är föräldraledig längre, så är kanske förutsättningarna för att köpa hus bättre? Kanske kan ni hyra ett hus, som ni senare kan köpa?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 mar-13 kl 15:56 »
Jag förstod inte riktigt det där med 'små intäkter' ...?  :)  Du hade 30 000 i månaden?  och 400 000 sparat??

Tar du ett hus för 2 miljoner som exempel, och lägger in 350 000 i kontantinsats så blir det i stort sett bara bottenlån kvar, och dom får du för runt , säg 4 % för att ha lite marginal. Då ger det räntor per år på 66 000, dvs 5500 kr/mån. ( troligen betydligt lägre några år till )
Skulle man lägga en amortering på 30 år så hamnar ni på rätt exakt 10 000 i månaden i boendekostnad.

Det skulle ju alltså rätt lugnt klara sig på enbart din lön... :)

Med en såpass hög inkomst så fungerar ju även JAK. Ni skulle då ligga på samma månadskostnad, men när lånet är betalt, så har ni också sparat lika mycket som ni betalat in på lånet.
Det funkar ju så att om ni betalar in 5000 på lånet per månad, så får ni också betala 5000 kr till sparande.  Det gör ju den banken till en som främst vänder sig till de med goda inkomster och stora möjligheter att spara.

Och om det finns minsta minsta chans...blanda inte in några i borgen!

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 mar-13 kl 20:27 »
Håller nog med Ex ordagrannt.

Sen har väl JAK en liten kostnad också, som man får kolla hur mycket den är. Har för mig den inte är så hög när man har säkerhet.

Arbetsbien

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-13 kl 21:36 »
Jag tycker också att jag tjänar sjukt mycket, men jag har för mig (nu hittar jag det inte när jag letar, men jag vet att jag läst det på någon storbanks hemsida) att banken vill att varje person i hushållet ska ha 8000 kr att leva på efter att alla fasta kostnader är betalda.
 Jag har förstått det som att de flesta banker är ganska hårda på det kravet oavsett hur låga utgifter man har, och i så fall kan ju inte vi (en familj på tre personer) räkna med något miljonlån hos en vanlig bank.
Det är därför vi funderar på JAK och andra alternativ till att pussla ihop ett lån.
Vi borde kanske bara förbereda några kalkyler och boka in ett möte med en bank för att fråga hur stort lånelöfte vi vågar hoppas på, men det känns bra att först ha utforskat alla möjligheter ordentligt.

JAK har en avgift, men för ett lån på 500 000 blir den ca 30000. Det är alltså ingenting jämfört med räntan hos en vanlig bank så det känns inte som om det vore ett så stort problem. Det är väl mer frågan om vi klarar av de stora amorteringarna som behövs på JAK-lånet, för att till slut ha det färdigbearbetat och kunna lösa ut banklånet.

Arbetsbien

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 mar-13 kl 22:04 »
Jag har kommit på var jag tänkt fel nu: jag glömde att vi ju måste betala ränta på banklånet hela tiden, och eftersom räntan inte minskar om man inte amorterar så blir det ju jättedyrt att kombinera lån på det sätt jag tänkt.
Suck.

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 mar-13 kl 22:33 »

JAK har en avgift, men för ett lån på 500 000 blir den ca 30000. Det är alltså ingenting jämfört med räntan hos en vanlig bank

Hur menar du nu? Räntan på 500 000 på en fastighet lär ju inte hamna över 25000.

Arbetsbien

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 mar-13 kl 22:53 »
Existens: jag gick in och kollade nu och jag hade kommit ihåg lite fel. 30 000 var låneinsatsen.
Hela lånekostnaden för 500 000 kr i 30 år blev 225688 kr. Med ett vanligt banklån på 30 år med 3% ränta är räntekostnaden 225 628 kr, alltså ungefär samma. Dock får man då ca 65 000 i skattereduktion, så i praktiken blir det mycket billigare.

Gud vad bra det känns att få reda ut alla tankar så här när man skriver ned dem. Tack!

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #8 skrivet: 13 mar-13 kl 07:50 »
Ni har bra förutsättningar. Men minns att när i väl köpt gård (?) måste ni ha en stor påse pengar att utveckla verksamhet med. 100-200 tusen kanske. Låna av vanliga banker, spara hos JAK. Med många sparpoäng är ni redo att ta JAKlån den dag räntorna börjar gå upp. Och räkna med att banken kommer att försöka ta ut för mycket ränta av er.

Sebastian

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 mar-13 kl 08:06 »
Jo, så är det ju.. Lite beroende på vad man vill göra med sin gård, så krävs det en bra slant till det.  Vill man bara 'bo på landet' så kan man ju klara sig med en normal slant för underhåll osv.

Med det ränteläget som gäller just nu, har ju lite av den ekonomiska fördelen med Jak fallit, men blir ju åter intressant när räntorna börjar klättra upp mot 6 % igen. Det är dock inget jag tror kommer att ske inom de närmaste tio åren, om ens då. Ett ränteläge runt 10-12% på fastigheter känns tveksamt om det nånsin återkommer. En så högkonjunktur finns det ju knappt nåt som talar för.

Arbetsbien

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 mar-13 kl 11:22 »
Tack så jättemycket för alla tips! Det blir nog att ta kontakt med banker och börja höra efter om lånelöfte, med en riktigt välskriven kalkyl över vår ekonomi skulle vi kanske kunna få ett vanligt bolån ändå om vi har tur. Vad bra att få ventilera olika idéer här!

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #11 skrivet: 15 mar-13 kl 09:34 »
Se till att lånelöftet gäller minst ett år (skriftligt).

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser