Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Poly egg boxes  (läst 745 gånger)

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
Poly egg boxes
« skrivet: 13 mar-13 kl 19:27 »

Ni som skickar ägg kors och tvärs.. har någon erfarenheteller synpunkter av specialtillverkade lådor i frigolit?
Tack!  :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Poly egg boxes
« Svar #1 skrivet: 13 mar-13 kl 19:29 »
Hur funkar det med sådana när äggen varierar i storlek? Jag är skeptisk...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kelpie

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 mar-13 kl 19:39 »

Det finns olika storlekar - har man blandade storlekar så antar jag att man kan linda in de mindre i tex hh papper..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #3 skrivet: 13 mar-13 kl 19:43 »
Äggkartong vadderad i bubbelplast i vadderad kartong ger bättre kläckresultat än polyboxar.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 13 mar-13 kl 19:44 »
Inom varje ras så varierar ju äggstorleken ganska mycket, beroende på t ex ålder. På mina hönsgrupper kan det ibland skilja över 10 g mellan olika ägg, lagda av höns av samma ras. Och visst kan man linda i papper, men det är ju tidsödande, och jag antar att boxarna är dyra. Då blir det både dyrt och besvärligt, jag föredrar om det är max det ena, helst ingetdera.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kelpie

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 mar-13 kl 19:46 »

OK - Tack för svaren  ;D
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 13 mar-13 kl 21:47 »
Polyboxar är lätta och därmed billiga i frakt men bra är de inte. De dämpar visserligen hårda slag utifrån, men om inte lådan redan är fastklämd så fortplantar de slaget till ägget som alltför lätt blir sönderskakat. Vibrationer och skakningar av hela lådan dämpar de överhuvud taget inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser