Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvning!  (läst 778 gånger)

strängsmåla

• Småland
Ruvning!
« skrivet: 16 mar-13 kl 14:30 »
Hej!!
Är nybörjare på höns köpte 3hönor och en tupp förra sommaren! Dom har värpt till och från och legat och ruvat utan ägg hela vinten!! Men idag upp täckte jag att den ena hönan ligger  på 11ägg!! VAD GÖR JAG NU???? Har märkt dom idag så det inte blir fler!! Tacksam för hjälp!

Smajsan

• -
SV: Ruvning!
« Svar #1 skrivet: 16 mar-13 kl 15:03 »
Du väntar 3 veckor så kommer det små kycklingar  :D under tiden kollar du varje dag så ingen annan höna har värpt i redet, då plockar du bort det. Ställer ner redena i golvnivå så de små inte ramlar ur och blir kalla. Så vet jag att man ska göra, fast jag gjorde tvärt om med min första ruv höna  :P

Sen när kycklingarna kommit så ska det finnas kyckling mat o vatten i lämpliga matare, så att alla kommer åt mat o vatten. Sen fixar hönorna det själv med att värma och visa var mat o vatten finns.
Lycka till!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

strängsmåla

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-13 kl 15:10 »
Tack för svaret behöver jag ta bort dom från dom andra hönsen?? Jag vet ju inte när hon la det första ägget gör det något?? Kan man bara lyfta ner hönan på golvet med ett nytt rede eller??

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 16 mar-13 kl 15:36 »
Jag stängde in min höna i 2 dagar,sen ville hon ut till de andra. Hon är inte nådig om hönorna kommer för nära hennes bäbisar, men tupparna går det fint att dricka och äta med. Det ser så gott ut när tupparna som är riktiga klumpar, dricker tillsammans med en 1 veckas kyckling.
Det bästa är nog att lyfta ner hela redet som det är om det nu går, jag vet inte om de tollererar ett nytt rede. Eller om du kan stänga för där redet är, om det finns bra med plats runt om, med murar nät eller liknande.
Vet du ungefär när hon la sig på äggen? Då kan du nog räkna därifrån.Men lita på hönan, hon går av äggen när hon tycker att det är rätt tid att börja mata de små. Och det gör hon efter ca 1-2 dagar efter de kläckts.

Alla höns gör kanske inte efter detta chema, men något i närheten iallafall.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

strängsmåla

• Småland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-13 kl 16:03 »
Redet går ej att lyfta ner tyvärr!!Har ingen anning om när hon la det första ägget!! ??? Tror jag låter naturen ha sin gång tror att hönan fixar det själv eller hur!!!

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 16 mar-13 kl 16:13 »
Absolut! Det blir ju bäst. Men du måste nog flytta ner henne ändå till ett nytt rede,hur det går kan man aldrig veta.Men om det sitter för högt är det ju lite farligt för kycklingarna.....Dessa ruvhönor  ::)
Men dom är goa när dom ligger helt platt och väser som huggormar när man närmar sig  ;)  Och ändå goare när kycklingarna kommer. Hur du gör bestämmer du själv,jag tror att det blir jättebra.

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 16 mar-13 kl 16:35 »
Jag tycker du ska låta hönan vara där hon är. Sen när det börjar närma sig kläckning bör hon börja vara väldigt stationiär i redet och kommer knappt vilja gå ut, då kan du stänga för redet med nåt slags nät + silvertejp. Se till att hon har mat och vatten därinne. Antingen kan du hänga en nippelflaska med en liten plastkopp under på nätet, eller så ger du henne en låg bytta (max 2 cm vattendjup) med vatten (t.ex. en nerklippt creme fraische-burk).

strängsmåla

• Småland
« Svar #7 skrivet: 16 mar-13 kl 17:10 »
Tack!! Ja det blir nog att försöka flytta henne tyvärr för rederna är förlitet för att få plats med mat och vatten!Fundera på att ta en kattbur som hon kan ligga i!!Där får det plats mat och vatten!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 16 mar-13 kl 17:14 »
När jag blev vid Gullhöna så ruvade hon för fullt. Jag tog me en lämplig låda, en med "ingång" på sidan och lite hö i. La äggen i lådan och så Gullhöna ovanpå. Sen åkte jag hem och ställde lådan på golvet i hönshuset.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser