det är sant att dagens bilar innehåller mer plaster,aluminium m.m än 80-talets bilar.det är tack vare det man fått ner vikten på fordonen och det ihop med effektivare motorer och elektronik fått ner bränsleförbrukningen.
du kan ju jämföra en mercedes 220 diesel-1980 med en mercedes c-klass diesel-2010 . det är 30 år emellan.
80.an har en tjänstevikt på 1480kg och en motor på 2 liter som utvecklar 59 hp. bränsleförbrukning blandad körning 0,85 vilket var mkt bra för en bil i denna storleksklass.bensinversionen låg på 1,2 per mil.
2010 års modell är större,mer krocksäker men tyngre tjänstevikt 1645,motor på 204 hp men en bränsleförbrukning på 0,52.en golf-diesel på 105 hp drar 0,43 (jämför med den gamla merca dieseln på 59).
att försöka hålla liv i gamla motorer med miljöargument är milt sagt löjligt.
det finns trots allt en koppling mellan bränsleförbrukning och miljöutsläpp.
håller med dig om att biobränslen är det bästa men det finns inte tillräckligt mycket och de har brister,särskilt i vårt klimat.
att kunna producera tillräckligt till alla är inte heller möjligt såvida du inte vill ställa om jordbruket till energiproduktion istället för mat och det är främst mat vi behöver i framtiden. ulf
Grundfelet i mina ögon är att bilindustrin idag bygger motorer som inte går att köra på biobränslen, då med common rail-dieslarna i åtanke. Hur fel är inte det??? De CDi-motorer/bilar jag sett hittills får inte köras på RME pga att systemen inte klarar den högre viskositeten. Och är det verkligen så smart med miljövänliga elbilar som släpper ut mer koldioxid under sin livstid från produktion till återvinning än motsvarande diesel?
Jag är den typ av person som vill ha en enkel och lättskruvad bil utan en massa lullull. Nödvändig belysning. motor. bromsar och värme så är jag nöjd, just basic.
Men rent kort. Kör jag samma bil 90.000mil så har jag bara en tillverkning och återvinning på mitt samvete medan medelsvensson som ger upp efter 30.000 mil har tre led... Bränslebesparingen som medelsvensson gör på bil nummer tre jämfört med bil nr 1 är ca 20%, det väger knappast upp två kompletta produktions och återvinningsled.
Vill ni tragga miljö mer så föreslår jag att ni gör det i en tråd för ämnet, hittar ni inte någon så skapa en

För att lugna er som gnäller om miljösvineri så är operationen i caddyn ett steg i utprovningen, inget jag kör med... när jag senast reggade in en diesel jag byggt ihop så låg k-värdet på 0,4 av 3 tillåtna, detta trots att bilen gick som en raket fick besiktningsingenjören att ställa en massa korkade frågor. Varken katt eller partickelfilter längs biltarmen