Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det någon ras med dessa egenskaper?  (läst 4760 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Finns det någon ras med dessa egenskaper?
« Svar #40 skrivet: 30 mar-13 kl 10:30 »
Två röster på Sabelpoot, alltså! Vrålsnygga är de också!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Smajsan

• -
« Svar #41 skrivet: 30 mar-13 kl 11:59 »
Jag har blandraser, som är ett riktigt hopkok av raser  :) Där finns det både mysproppar och de mer reserverade, så det finns ju också dom att tänka på. Billigare än rashöns, och fina med med alla möjliga färger och olika färger på äggen med. Jag gillar faktiskt mina bland höns bäst.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

maha

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 30 mar-13 kl 22:42 »
Hej,
hade en kompis som hade 8 tuppar, inga hönor, fungerade alldeles utmärkt.

Ronny

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 30 mar-13 kl 23:30 »
Dals pärlhönorna ... Ovanliga och behöver fler som bevarar dem.

Ingen vet vad det är för något. Ingen vet någonting om härstamningen. Ingen vet någonting om vad som ligger bakom. Ingen vet om det är typ svensk dvärg i dom. Ingen vet om det är en rashönsblandning. Man har känt till den här populationen i 10-15 år. Den har ingen godkänd utställningsstandard. Den är inte med bland Jordbruksverkets raser med svenskt bevarandeansvar. Den är inte med bland lantraserna som bevaras i genbank. Varför lanseras den nu av några privatpersoner som något slags ovanlig och bevarandevärd ras?

« Senast ändrad: 30 mar-13 kl 23:41 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dals Pärlhöna
« Svar #44 skrivet: 31 mar-13 kl 00:34 »
Ingen vet vad det är för något. Ingen vet någonting om härstamningen. Ingen vet någonting om vad som ligger bakom. Ingen vet om det är typ svensk dvärg i dom. Ingen vet om det är en rashönsblandning. Man har känt till den här populationen i 10-15 år. Den har ingen godkänd utställningsstandard. Den är inte med bland Jordbruksverkets raser med svenskt bevarandeansvar. Den är inte med bland lantraserna som bevaras i genbank. Varför lanseras den nu av några privatpersoner som något slags ovanlig och bevarandevärd ras?
Begrundandevärt :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #45 skrivet: 31 mar-13 kl 00:50 »
Att härstamningen inte är helt utredd är ganska vanligt för de flesta raser. Djuren är enhetliga vad gäller typ, storlek, beteende, men varierar väldigt i färg.

Vad man väljer att ha för raser är väl upp till var och en, det finns ganska många raser som inte finns med i skandinaviska fjäderfästandarden, som inte finns med bland jordbruksverkets raser, men som likväl är raser.

Kanske dyker bättre dokumentation upp, kanske kan andra kunskaper etablera dals pärlhönan som gammal svensk ras. Kanske får vi aldrig någon kunskap om dals pärlhönans härkomst och ålder, men vad gör det om 100 år, om rasen är bevarad då, så är den ju dokumenterad i åtminstone 110 år  ;).

Trevliga är de i alla fall, de växer mycket bra, värper vackra ägg, de förbrukar lite foder. Vill man inte ha dem, så är det ju fritt att välja en annan ras.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinaw

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 31 mar-13 kl 12:15 »
Varför lanseras den nu av några privatpersoner som något slags ovanlig och bevarandevärd ras?

Tja, på ungefär samma sätt och av samma orsak som andra raser blivit "lanserade". För att någon eller några intresserar sig för rasen, och för att den inte finns med någonstans.

Det står var och en fritt att välja djur och raser. Man behöver inte be någon om lov eller motivera att man intresserar sig för en viss hönsras, vare sig den finns dokumenterad, i genbank, i fjäderfästandarder eller inte.

Hawkmist

• Nybliven hönsägare
    • Gotland
« Svar #47 skrivet: 31 mar-13 kl 14:56 »
Bara en kommentar till Norsk Järhöna. Vet inte om det är allmänt, har bara en tupp o en höna (o 2 lohman) men jag har haft svårt att få dem handtama, har haft dem sen förra sommaren. De är mkt skyggare än mina Lohman (som är väldigt sociala!) och flyger ganska mycket. Men fina o trevliga annars! Jag gillar flygviljan för jag tänker att de har lättare att komma undan om det kommer räv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

208 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser