Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pressa honung  (läst 3904 gånger)

Mockan

Pressa honung
« skrivet: 31 mar-13 kl 00:39 »
Vi tar över ett jordbruk där en del är utarrenderat och mjölkproduktionen blivit nedlagd. Jag går en biodlarutbildning som fortsättningsvis blir en större biodling runt 200 till 300 samhällen. Vi ämnar på sikt köpa en mellanstor slunglinje och har varit och sett flera slunglinjer. Vi önskar komma i kontakt med någon som har en lite större honungspress för studiebesök och frågor. De två stora biodlare vi kontaktat är tyvärr inte speciellt intresserade av mig.

Fredrik_i_Skåne

• Skåne
SV: Pressa honung
« Svar #1 skrivet: 31 mar-13 kl 09:02 »
Vad tråkigt att du blivit fisigt bemött  >:(. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig på annat sätt än att stötta dig moraliskt och önska dig lycka till, hoppas det löser sig. Det är lite speciellt med vissa människor, vissa bjuder hur mycket som helst på sig själv medan andra pinkar in revir som det hålls stenhårt på i alla lägen. Just inom honungs näringen som vi behöver bli fler inom så borde alla hjälpa varann.

I vilket fall som helst. Lycka till, det låter spännande  :D

Mockan

« Svar #2 skrivet: 31 mar-13 kl 10:39 »
Vi blev rekommenderade att kontakta biodlare. Vi har varit i kontakt med sbr om honungspress. Konsulenten vet inget om slunglinjer eller honungspressar. Han hänvisade till biodlarföretagarna. Det var då jag blev kallad hördu lilla gumman du förstår inte att osv. Var skall man vända sig när våra organisationer tävlar om att göra så lite som möjligt? Jag gör min AT tjänst i Huddinge men gården finns i Rö i Uppland.

Lars i skogen

« Svar #3 skrivet: 31 mar-13 kl 11:14 »
Varför ska du ha en honungspress? Jag vet inte vad problemet har varit för dig, men honungspressar är inte alls något vanligt. De du varit i kontakt med har antagligen inte haft någon som du kan komma på titta på helt enkelt. Och troligen inte ens känt någon annan som har en press. Inte för att det ursäktar dåligt bemötande, men kanske kan vara en förklaring iaf.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 31 mar-13 kl 11:29 »
Kanske är det en skruv du tänker på?

både sbr och bf är föreningar, som består av medlemarna, alla är fria att bidra med det som passar dom.

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-13 kl 11:31 »
Ocean Spray 'Honey Press' TV ad 2009 30 sec advert
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-13 kl 11:33 »
verkar omständigt
Honey press - Apidan-system

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 31 mar-13 kl 11:37 »
Hmm, varför visar de inte hur de tar reda på vaxet?
Honey Press

Edward.

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 31 mar-13 kl 11:45 »
Det ser ut att var mycket honung kvar i vaxet  :(

Pressing Honey with the Templeton Press

tinaw

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 mar-13 kl 12:07 »
Vi tar över ett jordbruk där en del är utarrenderat och mjölkproduktionen blivit nedlagd. Jag går en biodlarutbildning som fortsättningsvis blir en större biodling runt 200 till 300 samhällen. Vi ämnar på sikt köpa en mellanstor slunglinje och har varit och sett flera slunglinjer. Vi önskar komma i kontakt med någon som har en lite större honungspress för studiebesök och frågor. De två stora biodlare vi kontaktat är tyvärr inte speciellt intresserade av mig.

Häruppe finns en odlare med lite fler samhällen som helt gått över till pressning. Jag minns inte hans namn, men om du kontaktar Dalarnas distrikt finns säkert nån som vet. Han betraktas nog som lite galen av biodlare (liksom alla som gör nåt nytt eller ens frågar om nåt okänt i den här branschen :P ) men lär ska vara väldigt nöjd. http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/590/1/

I liten skala har det funkat bra här. Mycket mindre sull än att slunga osv. Dessutom går det mycket, mycket fortare! Men man blir ju av med vaxutbyggnaderna. När jag bara tar till vara nån enstaka ram, då mosar och silar jag. Annars slungar jag, för mina bin har inte byggt ut så fort.
« Senast ändrad: 31 mar-13 kl 12:12 av tinaw »

tinaw

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 mar-13 kl 12:09 »
Det ser ut att var mycket honung kvar i vaxet  :(

Pressing Honey with the Templeton Press

Det är rätt mycket honung kvar i vaxkakorna om du slungar också. Mosa sönder en slungad vaxkaka och se själv.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 31 mar-13 kl 12:14 »
Det är rätt mycket honung kvar i vaxkakorna om du slungar också. Mosa sönder en slungad vaxkaka och se själv.

Eftersom jag använder mig av plast ramar i skatt lådorna och de tålas att körras på högst hastighet i slungan är de nästan torra på honung när det hela är klart  ;)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 31 mar-13 kl 13:05 »
Här har du en video från swienty om deras skruv, kanske ett alternativ om du ska ha 200 samhällen

Edward.

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 31 mar-13 kl 13:07 »
Det finns en skruv i drift här oxå , hittar ingen direkt länk, du får klicka på video länkarna upp till höger så kan du titta på paradis skruven i farten

http://www.paradisehoney.fi/EN/Beekeeping_products/Processing_equipment_Pro/Honey_Press_Systems_P200

Mockan

« Svar #14 skrivet: 31 mar-13 kl 13:33 »
Vi har fått hjälp. Tack Camilla och Tina. Jag ringde detta nummer två gånger tidigare och då svarade han mitt i natten i Ottawa och senast klockan två på natten i Vietnam på biodlarresan. Jag vågade knappt försöka igen. Han reser och jobbar ofta.

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 31 mar-13 kl 14:25 »

Titta på detta, en liten större presslinje för honung.

http://www.fribi.se/FriBi/Valkommen.html
« Senast ändrad: 31 mar-13 kl 14:52 av SNICKAREN »

tinaw

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 mar-13 kl 18:05 »
Vi har fått hjälp. Tack Camilla och Tina. Jag ringde detta nummer två gånger tidigare och då svarade han mitt i natten i Ottawa och senast klockan två på natten i Vietnam på biodlarresan. Jag vågade knappt försöka igen. Han reser och jobbar ofta.

Maila kanske?

Mockan

« Svar #17 skrivet: 02 apr-13 kl 07:07 »
Hur pressas glömda ramar med kristalliserad eller torr hård honung med täckta sidor? I en stor skruv? Klarar skruven detta? Separeras vax och honung med skruven?

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 2 användare
aquino, yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser