Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ärvs svarta ben, kam och näbb?  (läst 1676 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Hur ärvs svarta ben, kam och näbb?
« skrivet: 31 mar-13 kl 10:14 »
Har precis kläckt fram en hög med blandraskycklingar. Till min förvåning har en svarta ben och svart näbb. Jag har bara en höna med mörk kam och ben men hon lägger ganska små ägg så jag tror inte att jag lagt något av hennes ägg i kläckaren.

Min fråga är om det är möjligt att en höna och en tupp med röd kam kan ge en kyckling med mörk kam. Eller är det så att ett ägg från hönan med mörka ben kommit med i kläckaren i alla fall.

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur ärvs svarta ben, kam och näbb?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-13 kl 21:25 »
Många raser som är tex svarta, blå eller någon annan mörk färg  kan se ut att ha svart kam, svarta benoch svart näbb när de är nyckläckta och riktig små för att sedan när de växer få mörkgrå ben och kam  och normalt röd kam. Det kan vara en förklaring till din "svarta kyckling"

Om du menar svarta, ben hud kam och kött som tex en silkeshöna eller en svarthöna har så räcker det att anlaget finns hos en förälder. Men Fm måste ha hjälp av en annan gen för att synas ordentligt. Har dina kycklingar blandisar till mammor/pappor så kan det faktiskt vara så att någon av dem är "svart" utan att det syns  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Hur ärvs svarta ben, kam och näbb?
« Svar #2 skrivet: 02 apr-13 kl 21:48 »
Jag hade en tupp med röd, men något djupare röd kam och gråa ben som jag fick vissa kycklingar efter med svarta kammar trots att alla mina hönor har normal-röda kammar. Senare hade jag en tupp med svart kam och efter honom fick jag bara kycklingar med svarta kammar.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser