Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbud mot att skicka ägg  (läst 1746 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Förbud mot att skicka ägg
« skrivet: 01 apr-13 kl 09:47 »
"Posten har i samarbete med Jordbruksverket och SVA kommit överens om att ägg inte längre får skickas per post, anledningen är att sjukdomar kan spridas via äggen och personalen som hanterar paketen är oroliga.
- Vi vet ju inte vad fåglarna som lägger äggen har för sjukdomar, därför känns det oroligt för oss som får hantera äggen när de är på väg, säger Anna Easter.

En undersökning som gjordes i slutet av 2012 visade att 60% av alla äggpaket som skickades via posten bar på det allvarliga viruset Aviär influensa som är väldigt smittsamt mot fåglar och människor, och i april 2012 avled en arbetare på posten av svåra bröstsmärtor vilket man efter undersökningar kunde koppla till viruset.

Man vill nu få ett stopp på detta och posten har därför tillsammans med Jordbruksverket och SVA kommit överens om att det inte längre är tillåtet att skicka ägg per post. Ägg som skickas ändå kommer att läggas åt sidan och kastas, meddelar Johan Hamburg.

Även Schenker kommer ta bort sin möjlighet att skicka ägg, men de vill inte vara med på en intervju."

Hej då, fågelhobbyn!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Förbud mot att skicka ägg
« Svar #1 skrivet: 01 apr-13 kl 09:55 »
Och dagens datum är första April :-)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 apr-13 kl 10:10 »
He he he
Landsflykting i storstan...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-13 kl 14:57 »
Helt klart ett april skämt! :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 apr-13 kl 15:41 »
Jag trodde aprilskämt skulle vara roliga  ???
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 01 apr-13 kl 15:59 »
Jag gick på det  ::) Tills jag läste att en på posten dött av bröstsmärtor, då kom jag på att det var ett aprilskämt  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #6 skrivet: 01 apr-13 kl 16:51 »
Fan daniel, jag trodde ju nästan på det....
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 01 apr-13 kl 17:29 »
Åkej jag gick på det - eftersom det är så i linje med "förbud" mot små frösorter, leveranstvång av utrotningshotade allmogeraser till vargföda och annat som gör det svårt att självhushålla ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #8 skrivet: 01 apr-13 kl 18:16 »
- Vi vet ju inte vad fåglarna som lägger äggen har för sjukdomar, därför känns det oroligt för oss som får hantera äggen när de är på väg, säger Anna Easter.

Skämtet föll redan på namnet Anna Easter. knappast troligt.  ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 01 apr-13 kl 18:59 »
Skämtet föll redan på namnet Anna Easter. knappast troligt.  ;D
Lite det som är meningen ;D
Easter = påsk = kycklingar
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 apr-13 kl 19:14 »
 ;D

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #11 skrivet: 01 apr-13 kl 19:39 »
Lite det som är meningen ;D
Easter = påsk = kycklingar

Jodå, fattade det.  :D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 02 apr-13 kl 08:10 »
Jag trodde också på det allra först. Första tvekan kom kring det där med att 60% av alla skickeägg (hur vet de ens att det är ägg i paketen?) bar på ett okänt virus. När sedan det dött en postanställd, var det klart at det var ett skämt! =)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser