Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaccinera försäkra?  (läst 2107 gånger)

tottizen

• Västergötland
vaccinera försäkra?
« skrivet: 05 apr-13 kl 10:27 »
Hej.
Jag är ny i den underbara hönsvärden!

Jag funderar lite över om man ska vaccinera dem? testa dem för sjukdomar? försökra etc...

tacksam för svar=)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: vaccinera försäkra?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-13 kl 11:33 »
Varför skulle du vaccinera dem?

Och testa dem för sjukdomar gör man i princip bara om man misstänker något smittsamt och har många höns.

Höns är ett bra djur för självhushållning, men ska det vara någon vits med att ha dem kan man inte ha onödiga kostnader som inte är proportionerliga till värdet på hönsen. Djur ska ha det bra, men de är djur, inte människor. Och självhushållning håller åtminstone jag på med för att få äta god och nyttig mat, utan medicinerade djur, till en rimlig kostnad, annars är det en dyr hobby och inte självhushållning man håller på med.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tottizen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-13 kl 11:40 »
ok.
Jag tvättar händerna med tvål varje gång. är det onödigt? gillar ju att hantera dem så händerna börjar bli ganska torra :P

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 apr-13 kl 11:48 »
Du behöver ju inte tvätta händerna INNAN du håller på med hönsen, däremot efteråt, särskilt om du ska äta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-13 kl 11:49 »
Jag kan ju säga att jag aldrig varit särskilt noga med handhygien när jag haft höns, eller andra djur också för den delen. Om jag är riktigt skitig är det klart att jag tvättar händerna men inte alltid med tvål (om jag inte skall äta etc.). Men om jag plockar några ägg, lyfter en höna etc. så tvättar jag inte händerna om jag skall fortsätta vara ute i trädgården eller så. Har säkert fått i mig både höns och fårskit men aldrig blivit dålig av det :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 05 apr-13 kl 11:51 »
Jag kan ju säga att jag aldrig varit särskilt noga med handhygien när jag haft höns, eller andra djur också för den delen. Om jag är riktigt skitig är det klart att jag tvättar händerna men inte alltid med tvål (om jag inte skall äta etc.). Men om jag plockar några ägg, lyfter en höna etc. så tvättar jag inte händerna om jag skall fortsätta vara ute i trädgården eller så. Har säkert fått i mig både höns och fårskit men aldrig blivit dålig av det :)
Nej, jag tvättar inte heller händerna om jag ska fortsätta arbeta i ladugården eller vara i trädgården. Kring maten är jag däremot strikt med handhygienen, då ska händerna tvättas med varmt vatten, tvål och en bra nagelborste om händerna är mycket skitiga.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 05 apr-13 kl 22:27 »
För att försäkra dina höns måste du ha fler än 1000 st....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tottizen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-13 kl 08:41 »
haha ok. då skippar jag det. har 2 silkes och hämtar 2 brahmabebisar idag:P Men för mig är de iallafall värda guld=)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 06 apr-13 kl 16:29 »
Men för mig är de iallafall värda guld=)
;D  - eller hur! fast det är inte metallguld! Lycka till!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Torry

« Svar #9 skrivet: 06 apr-13 kl 19:23 »
Det går att försäkra höns som sällskapsdjur, alltså som individer, som andra smådjur hos Agria.
//Torry

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 07 apr-13 kl 11:14 »
Det går att försäkra höns som sällskapsdjur, alltså som individer, som andra smådjur hos Agria.
//Torry
Jaså minsann. När jag frågade dem i höstas så gick det inte... Då beror det förmodligen på vem man pratar med.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 07 apr-13 kl 12:26 »
//Torry
Agria Favorit? "Du kan teckna försäkringen för ID-märkt eller registrerat djur med ett marknadsvärde eller inköpspris på lägst 1 000 kronor".

Hur många höns passar in på den profilen. Och vad kan premien vara?
« Senast ändrad: 07 apr-13 kl 12:48 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Torry

« Svar #12 skrivet: 07 apr-13 kl 20:12 »
När jag var hos Fågelklinken i Hjärup med en sjuk höna nu innan påsk satt det en kvinna i kassan som jobbade för Agria hon sa att det gick fast hon hade inte full koll på vad det kostade. I alla fall fyllde jag i en intresseanmälan där om att de skulle kontakta mig. Har de inte gjort än men vi får se vad de säger.
//Torry

Torry

« Svar #13 skrivet: 09 apr-13 kl 20:09 »
Nu har jag pratat med tjejen från Agria. Det går utmärkt att försäkra enstaka höns (även ankor) . Bara att registrera namn födelseår och färg. Kostar ca 30kr/mån lite billigare om man försäkrar fler än tre. En fast självrisk på 700 + 25% upp till 10 000 kr. Bara om man vill teckna livförsäkring krävs ID- märkning och värde över 1000 kr. Hon sa också att det kunde vara att alla ombud inte hade koll på att det gick att försäkra fjäderfä så här, om någon är intresserad kan ni få telefonnr till tjejen jag pratade med.
//Torry

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 09 apr-13 kl 21:06 »
Nu har jag pratat med tjejen från Agria. Det går utmärkt att försäkra enstaka höns (även ankor) . Bara att registrera namn födelseår och färg. Kostar ca 30kr/mån lite billigare om man försäkrar fler än tre. En fast självrisk på 700 + 25% upp till 10 000 kr. Bara om man vill teckna livförsäkring krävs ID- märkning och värde över 1000 kr.

Nu ska vi se om jag förstått rätt?
Enbart Veterinärvårdsförsäkring: 360kr om år för en höna, självrisk på 700kr+25%
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Torry

« Svar #15 skrivet: 09 apr-13 kl 21:30 »
Ja, så fattade jag det i alla fall.
//Torry

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 10 apr-13 kl 07:35 »
Det funkar ju om man har 3 eller 5 hönor  :D Men  en sådan försäkring är ju ett skämt om man har 50 st, vilket trots allt inte är helt ovanligt i hobbysammanhang.

Eva Christina

• -
« Svar #17 skrivet: 30 aug-13 kl 21:03 »
Vill bara berätta att jag köpte vaktelkycklingar för några år sedan och frågade om han brukade vaccinera sina djur för då skulle jag inte köpa några av honom.
Men då berättade han  att han gjort det en gång och då dog 2/3 av kycklingarna. Så det ska man nog passa sig för.

Isbjörn

• Småland
« Svar #18 skrivet: 31 aug-13 kl 21:52 »
Jag har tidigare haft papegojor och efter ett tag insåg man att det inte var någon mening med att försäkra dem, vilket det ofta är när det kommer till andra nära sällskapsdjur som katt/hund. Skälet är att det i mitt tycke är svårt att i tid upptäcka att en fågel är sjuk och när man väl ser det, är det sällan det går att göra något åt det, annat än att ta bort fågeln. Däremot kan man förebygga mycket med att ha ett bra boende till djuren, hålla rent, ge bra foder och kolla igenom djuren regelbundet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser