Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som byter rede mitt iruvningen  (läst 1098 gånger)

junneboy

• Skåne
Höna som byter rede mitt iruvningen
« skrivet: 07 apr-13 kl 19:58 »
Har en höna som ligger på ägg sedan ca 1,5 vecka. Idag har hon bytt rede. Tänkte först att hon antagligen skulle gå tillbaka till sin ägghög efter ett tag men efter ett antal timmar låg hon kvar i sitt nya rede och försvarade det ganska agressivt. Jag flyttade över äggen till henne. Var det en bra idé? Hur klarar äggen en dag i endast några plusgrader en halv dag? Är hon en hönshjärna eller finns det någon annan förklaring till detta rätt korkade beteende. Jag har flyttat lite på henne varje dag för att plocka in nylagda ägg eftersom de andra pullorna envisas med att tränga sig in i redet och fylla på ägghögen.

skogsbonne

• Värmland
SV: Höna som byter rede mitt iruvningen
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 21:26 »
stäng in henne för det finns väll ägg i dom andra redena? Lätt att dom ser ägg och tar det redet istället

junneboy

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 22:44 »
Tack för svar.
En kanske lite korkad följdfråga: Menar du att jag ska stänga in henne i redet? Hon behöver ju trots allt lite käk och vatten vilket skulle vara svårt (men inte omöjligt) att lösa i redet.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-13 kl 05:43 »
Bygg en liten egen bur framför redet av kompostgaller e.d. Där kan hon äta och rasta sig,  och får vara i fred för de andra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-13 kl 06:24 »
kompost galler runt. inte stänga in henna helt å hållet :P

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-13 kl 07:46 »
Hej! Antagligen är hönan lite lägre i rang då kan de andra jaga bort henne från redet . Gör en kompost bur så ska du se att det går bra bara hon får vara i fred. Det är ingen jätte fara om äggen blir lite kalla i början av ruvningen det brukar kunna bli ett bra resultat ändå.

Lycka till!!

junneboy

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 apr-13 kl 08:49 »
Man blir glad när man får entydiga svar. Delar av dagen kommer att ägnas åt att snickra.
Tack för bra svar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 08 apr-13 kl 12:49 »
Att kunna snickra är en stor del i lyckad hönshållning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

212 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser