Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blå kongo någon?  (läst 5733 gånger)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: blå kongo någon?
« Svar #20 skrivet: 15 jun-13 kl 10:02 »
Nu hade jag i o f sig inte tänkt sälja men för tydlighetens skull så hade jag bara Blå Kongo det året (och inga potatisodlande grannar) så sannolikheten att det skulle vara "bastardpotatis" är försumbar  ;)

Om du tar frö från blå kongo så blir inte fröplantorna blå kongo utan något annat. Blå kongo är en namnsort och kan bara förökas med rotknölar så det har ingen betydelse om det finns andra potatissorter i närheten eller ej. Fröplantorna är inte blå kongo. Om du vill så kan du odla upp alla fröplantor och sedan välja ut den som är mest blå. Sätt sedan den och odla så du har många sättpotatis och dessa kan du sälja som exempelvis "Runes blåa potatis" eller så väljer du ett annat namn. Det du inte får göra är att sälja dem som "Blå Kongo".
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #21 skrivet: 15 jun-13 kl 10:46 »
Om du tar frö från blå kongo så blir inte fröplantorna blå kongo utan något annat. Blå kongo är en namnsort och kan bara förökas med rotknölar så det har ingen betydelse om det finns andra potatissorter i närheten eller ej. Fröplantorna är inte blå kongo. Om du vill så kan du odla upp alla fröplantor och sedan välja ut den som är mest blå. Sätt sedan den och odla så du har många sättpotatis och dessa kan du sälja som exempelvis "Runes blåa potatis" eller så väljer du ett annat namn. Det du inte får göra är att sälja dem som "Blå Kongo".

Vad betyder "namnsort"? Det är ett äldre ord som jag uppfattar som oklart. Jag googlade lite nu och oklarheten kvarstår. Betyder namnsort något annat än sort?

hånung

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 15 jun-13 kl 12:22 »
Dum fråga då kanske men är blå kongo samma som blå mandel ?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 15 jun-13 kl 12:33 »

Nej

hånung

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 jun-13 kl 12:53 »
Nej
Oki då vet man det:)så tack försvar

anette i bugared

• -
« Svar #25 skrivet: 15 jun-13 kl 18:03 »
Anette, jag undrar om det säkert är fröförökad Blå kongo du har i växthuset eller om små knölar smitit ut ur krukan? Om den är fröförökad bör du troligen kunna se åtminstone en viss variation på knölarna mellan olika plantor, men efter två år är detta mer osäkert. Du bör också kunna se en viss avvikelse från Blå Kongo, men hur stor beror ju på hur pass frökonstant Blå Kongo är, och det vet jag inte. Allt som allt, om de ser ut ungefär som Blå Kongo, eller om de allmänt verkar bra, så tycker jag att du ska ta vara på dem och odla dem vidare, för att se vad de går för.
Det kan vara småknölar från de rötter som hittade ut, det har jag inte tänkt på, men det konstiga är isåfall att det inte kom någon potatisblast förra året. Jag är mest förundrad över att de klarat tjälen utan att frysa bort, jag har lika djup tjäle i växthuset som jorden är djup. De 2 knölar jag pillade upp var f.ö. i storlek från en ärta till valnöt och liknade i stort de Blå Kongo jag satte, fast mindre ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #26 skrivet: 15 jun-13 kl 18:05 »
Det kan vara småknölar från de rötter som hittade ut, det har jag inte tänkt på, men det konstiga är isåfall att det inte kom någon potatisblast förra året. Jag är mest förundrad över att de klarat tjälen utan att frysa bort, jag har lika djup tjäle i växthuset som jorden är djup. De 2 knölar jag pillade upp var f.ö. i storlek från en ärta till valnöt och liknade i stort de Blå Kongo jag satte, fast mindre ;) .

Om det är småpotatis så är det troligt att det är äkta blå kongo. Det blir inte blast på årets potatis utan det kommer nästa år. Själva knölen är ett sätt att överleva vintern och även för att spridas kortare sträcker som i ditt fall ut från krukan :)

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 15 jun-13 kl 18:06 »

Och återigen, för tydlighetens skull JAG SKALL INTE SÄLJA MINA "BLÅ KONGO", det vara mest en reflektion över hur naturen ibland fixar till det ( t.ex. när "Granngården" inte har dt man söker i sitt sortiment :) )och ett tips att fröså potatis när det inte finns utsäde att köpa.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 15 jun-13 kl 18:13 »
Och återigen, för tydlighetens skull JAG SKALL INTE SÄLJA MINA "BLÅ KONGO", det vara mest en reflektion över hur naturen ibland fixar till det ( t.ex. när "Granngården" inte har dt man söker i sitt sortiment :) )och ett tips att fröså potatis när det inte finns utsäde att köpa.

Det är inget fel på att fröså potatis för har man tur så får man fram en bättre sort :) Det man ska tänka på är bara att de nya potatisarna inte är identiska med blå kongo och ska av den anledningen inte odlas som blå kongo.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #29 skrivet: 15 jun-13 kl 19:23 »

Om jag är rätt informerad har blå mandel blått skal med gult kött.

Blå kongo är blåskalig och har blått kött. Gör man potatismos på dem ser det ut som gammaldags plastik padding.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #30 skrivet: 15 jun-13 kl 19:33 »
Jag tror även det finns Äkta Blå Mandel. Den är blå även inuti men det går bort i kokning. Jag tror jag odlat den några år för länge sen. Minnet är lite dimmigt där, men jag tror den inte var särskilt bra på lerjord i västra Sörmland. Smakade inte särskilt bra.

Blå Kongo är ännu "äktare" eftersom den blå färgen blir kvar efter kokning. Men den har jag aldrig odlat. Inte heller har jag odlat vanlig "oäkta" Blå Mandel (den som är gul inuti).

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 15 jun-13 kl 20:05 »
Blå mandel blir aldrig blå i köttet mer än bara närmast skalet , det är en gul potatis i köttet .

Men det finns två sorters vit mandel alltså den vanliga potatisen nämligen en vitblommande och en blåblommande och den blå är mycket mer ovanlig än den som blommar i vitt .
Och den blåblommande kan skifta färg påknölarna till blå men då handlar det om stress hos potatisen av någon anledning .

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #32 skrivet: 15 jun-13 kl 20:14 »
Som jag minns det är Äkta Blå Mandel en annan sort än Blå Mandel. De är ganska olika varandra. När man kokar den blir den vit till svagt blåaktig inuti, nästan genomskinlig. Ser ganska oaptitligt ut. Åtminstone blev den sån på min lerjord. Om jag minns rätt. Dock hittar jag inget på nätet på "Äkta Blå Mandel" så jag blir lite osäker. Gamla anteckningar och Sesamkataloger kan letas fram senare nån gång men inte för närvarande.

Den potatis jag tänker på är knappast någon variant av Vit Mandel. Gul Mandel heter den väl förresten, eller är det en annan sort?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 15 jun-13 kl 20:24 »
Skrev vit bara så där i hastigheten för att inte blanda ihop med den blåa .

Kommer från norrland och har odlat de här olika mandelsorterna där .
Men kan också leta fram en äldre bol om potatissorter där alla de här sorterna finns uppräknade , hur de ser ut och hur de korsats fram och av vem och vart .

hånung

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 jun-13 kl 09:38 »
Om jag är rätt informerad har blå mandel blått skal med gult kött.

Blå kongo är blåskalig och har blått kött. Gör man potatismos på dem ser det ut som gammaldags plastik padding.
Ava bra då vet man det  :)

Marlean

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 18 apr-14 kl 03:23 »
Har något hittat Blå Kongo i år någonstans för inköp? Hittade några sent i fjol på Coop Forum i en "delikatess" påse, men har inte sett några i år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser