Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Manuell vedklyv  (läst 2936 gånger)

Bergsman

• Västmanland
Manuell vedklyv
« skrivet: 14 apr-13 kl 18:11 »
Spana in den här lösningen!

Ingmars klyv II

Xoot

• Gäst
SV: Manuell vedklyv
« Svar #1 skrivet: 14 apr-13 kl 18:22 »
Även om detta är en förbättrad version så är det ändå bara en tidsfråga innan ett par fingrar ryker.
Tummen och pekfinger ser ut att leva farligt.

Tänk själv det är lite dimmigt ute, man är trött, klyvt hela dagen eller är lite trött allmänt.
Det rör sig om centimeter och ibland millimeter på filmen, bra uppfinning men livsfarlig..

kamel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 apr-13 kl 18:35 »
jo men måste man hålla i träna när man klyver? för de mesta gör han ju inte de utan har båda händerna till å dra i klyvgrejen,  men när han håller trät me ena handen å klyvgrejen med andra ser det rättså farligt ut, absolut..

o förresten tror jag den videon finns i någon äldre tråd också.

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 apr-13 kl 18:50 »
Varför har han en så lång klyvdel? Ser ju väldigt obekvämt ut att sträcka sig så långt upp för att ta sats.
Sen är ju visserligen fjädringen avpassad så den bara hänger, men det är ju ändå så att han förutom att klyva trät även måste trycka ihop fjädern.

Jag är inte sådär grymt imponerad faktiskt. Obekvämt och långsamt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 apr-13 kl 20:43 »
Som jag skrev förra gången den där videon var uppe, så är det intressant att de alltid använder kvistfri ved när de skall demonstrera ett nytt sätt att klyva...

Någon större fara för fingrarna tror jag inte det är, eggen är nog inte väldigt vass och den kommer inte i hög fart heller. Däremot är det ju ett långsamt sätt att klyva, jag hade gjort det på halva tiden med en vanlig yx

aston_sol

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 apr-13 kl 21:15 »
jag är imponerad.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 apr-13 kl 21:22 »
Ingen pryl ja skulle bygga  håller med fåret hugger fortare för med vanlig yxa .

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 apr-13 kl 21:30 »
Som jag skrev förra gången den där videon var uppe, så är det intressant att de alltid använder kvistfri ved när de skall demonstrera ett nytt sätt att klyva...

Jo, det är ju inte kvistfritt och rakfibrigt som tar tid och tröttar en precis, och åtminstone min ved, brukar inte bestå till största delen av sådant.

Det är ju de jävliga bitarna man vill se i tester liksom..

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser