Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni i kupan nu  (läst 29447 gånger)

jacobfor

• Uppland
SV: Vad gör ni i kupan nu
« Svar #200 skrivet: 14 apr-14 kl 15:45 »
Någon som har gjort några insatser i kupan ännu. Min tanke detta är är att utöka yngelrummet med "checkerboarding" men är lite osäker på när jag borde göra detta. Magkänslan säger att det är för tidigt ännu, kanske i slutet på april? Jag bor i Stockholm. Någon annan som går i liknande tankar eller som har någon tumregel?
mvh,
Jacob

Orje

• Bohuslän
    • Orjes Bin
« Svar #201 skrivet: 14 apr-14 kl 19:32 »
CB gjorde jag runt den 1:e april. Tumregel ca 6 veckor innan det tänkta draget. I mitt fall maskrosor i mitten av maj, början av juni.
Samhällena bör minst vara normalstarka och aja baja för att störa i yngelklotet... (:)

Riktig CB sker enbart ovanför yngelklotet med varannan honung/socker ram och varannan utbyggd tom ram.
Detta gör att man kan sätta på lådorna tidigt utan att riskera att kyla ned ynglet.

Just nu består mina kupor av fyra lådor 3/4 Langstroth varav dom två översta är CB. Om någon vecka plockar jag bort bottenlådan som troligtvis är ganska tom.

När draget börjar plockar jag bort de honung/sockerramar som ej förbrukats. Lämnar kvar lite så att dom har en foderreserv om vädret blir dåligt.
De eventuellt utplockade ramarna är bra att ha till avläggare, som foderramar i drottningodlingen eller sparas till invintringen.

Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

jacobfor

• Uppland
« Svar #202 skrivet: 16 apr-14 kl 07:43 »
Hej,
Om man inte har några utbyggda ramar, vad gör man då? Kan man ändå göra "Checkerboarding" så här pass tidigt? En tanke med att tillsätta 10 ramar på det här sättet är att öka bimassan men även att jag vill förnya vaxet i yngellådorna.
vad tror ni?

mvh,
Jacob

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #203 skrivet: 16 apr-14 kl 07:58 »
Om man inte har några utbyggda ramar, vad gör man då?
Jag brukade flytta upp två vinterfoderramar och sätta rakt över ynglet och resten mellanväggar. En utbyggd tom ram mellan foderramarna är bättre, men finns det inte så finns det inte. Jag tycker det är för tidigt att bryta upp yngelklotet.

jacobfor

• Uppland
« Svar #204 skrivet: 16 apr-14 kl 09:39 »
Olof: När brukar du bryta upp yngelklotet?

/Jacob

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #205 skrivet: 16 apr-14 kl 11:06 »
Svårt att ge några generella riktlinjer, men det måste vara bin nog för att helt fylla en låda och minst 4 yngelramar och dessutom utsikter till bra och stabilt drag. Jag gör det regelbundet på avläggare på sommaren, det brukar passa ca 6 veckor efter att nya drottningen börjat lägga ägg (beroende på hur starkt det är från början), men på våren tycker jag oftast inte det är värt riskerna. Förra året gjorde jag det dock på ett flertal samhällen omkring 20/4. Förde inte tillräckligt noga anteckningar för att se om det överhuvudtaget gjorde någon skillnad så mitt tips är låt bli eller testa på några och jämför.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #206 skrivet: 21 apr-14 kl 18:37 »
Idag har jag delat mitt superstora samhälle i två. Det var två fulla lådor LN med ägg och larver. Det fanns både kläckta drönare och täckta drönarceller. Utanför håller både körsbär och lönn på att slå ut. Vilken vår!
« Senast ändrad: 22 apr-14 kl 10:44 av Ylven »
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

christelle

• Blekinge
« Svar #207 skrivet: 26 apr-14 kl 15:10 »
Visat och fått mina samhällen godkända av bitillsyningsman inför delning och flytt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #208 skrivet: 26 apr-14 kl 19:16 »
Utökade med en till yngellåda på fyra samhällen för en vecka sedan och tillsatte drönarram. Tre utav dem har byggt drönarceller och en har lagt fullt med ägg i dem.

Ett samhälle har dött. De svalt ihjäl under den vecka som det var lite halvtaskigt väder. Kollade dem innan och de hade vintermat kvar och hade börjat att dra in honung och pollen. De hade inte heller lagt några mängder ägg ännu.  ??? Det var tråkigt, jag var ju så glad att alla hade klarat vintern och kommit igång...  :'(

Samhället med den äldsta drottningen, 3 år, är hysteriskt produktivt. Yngel överallt och där det går har de lagt honung som de även täckt så det var tur att de fick en extra låda att husera i. Drottningen har vart väldigt bra alla år och det är synd att hon nu är för gammal eller kan jag ha henne ett år till? Förhoppningsvis får jag fram ett gäng döttrar från henne i sommar. De jag fick fram förra året är snälla och sköter sig bra.

En biodlare en bit bort tog in nytt avelsmaterial utav hög kvalité förra året + att min bifarbror också har bra bin så nu hoppas vi kunna berika varandras avel.  ;D Det är skönt att veta att de är ordentliga och noga med sin biodling och att vi strävar efter samma mål.  :)
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser