Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snurrsjukan  (läst 3417 gånger)

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
Snurrsjukan
« skrivet: 20 apr-13 kl 21:51 »
Har en höna som förra lördagen (alltså för en vecka sedan) insjuknade i vad som verkar vara snurrsjukan. Hon gick då baklänges med huvudet mellan benen tills hon nådde väggen och slog några gånger kullerbytta. Hon har haft en tuff vinter där tupparna har varit på henne mycket och hon har största delen av dagarna suttit uppe på pinnen.

Sedan hon blev dålig har hon haft ett eget utrymme med lite extra värme och vi ger henne extra vitaminer i rejäla doser. Hon äter och dricker bra, söker sig själv till maten vilket hon inte gjorde de första dagarna. Hon är piggare och gör inte kullerbytter längre men hon vaggar fortfarande med huvudet från sida till sida och hon går fortfarande baklänges med huvudet mellan benen.

Finns det något mer man kan göra? Känns inte roligt att ta bort henne när hon verkar pigg och äter (och har blivit lite bättre) men nu har det gått en vecka...

Lite om vår gård, våra höns och biodling på hulta.hemsida24.se.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Snurrsjukan
« Svar #1 skrivet: 23 apr-13 kl 10:31 »
Så länge hon blir bättre skulle jag ge henne en chans att bli helt frisk.
Men får hon återfall eller blir sämre så skulle jag ta mej en funderare..

Kanske skulle jag även tänka en gång till innan jag sparar ev. avelsägg efter henne..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 23 apr-13 kl 17:37 »
Har hon haft så svår vitaminbrist att hon har backat och slagit kullerbyttor så kan det ta upp till tre veckor innan hon är fullt återställd. Ger man extra vitaminer så ser man ofta en förbättring redan efter 3-4 dagar men fullständig återhämtning tar som sagt längre tid.

Ha tålamod  :D

Jag har själv för första gången under mina nästan 20 år som hönsägare haft flera höns av olika raser som har fått detta i vinter. Alla har blivit helt återställda och efter att jag bytt från Lantmännens foder till Till Svenska Foder.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ellis

• Skåne
    • Flyboda
« Svar #3 skrivet: 24 apr-13 kl 19:35 »
Då finns det kanske en chans att klara henne trots allt. Lilla hönan går fortfarande baklänges och vaggar mad huvudet/drar in det mellan benen men emellan "attackerna" går hon nu framåt riktigt bra. Hon har även börjat "prata" och det måste ju också vara ett tecken på att hon mår bättre.

Fortsätter att kämpa på med henne! :)
Lite om vår gård, våra höns och biodling på hulta.hemsida24.se.

Mobergskan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 maj-14 kl 09:21 »
Hej, hur har det gått för din lilla höna?

Jag har en kyckling på 9 veckor som verkar ha fått snurrsjukan. Först låg hen bara i en boll men huvudet under sig i tisdags. Jag tog in hen och fick tvångsmata den med filmjölk, vitaminvatten i två dagar. Nu äter och dricker hen själv, och ibland kan hen sitta upp och se"pigg" ut en stund. innan kroppen tvingar ner huvudet och tvingas baklänges. När hen sitter upp så har hen huvudet ändå böjt lite neråt, som en svan. Men pratar lite och äter själv ur skålen med krossad vete. Vete ska ju innehålla mycket e- vitamin. hen sitter och puttsar sig ibland så den har blivit mycket bättre än vad hen var i tisdags.

Jag vill väldig gärna höra hur det gick för din höna...

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser