Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stödfodring bin  (läst 5272 gånger)

fårägare

• Uppland
Stödfodring bin
« skrivet: 22 apr-13 kl 10:08 »
Min första vår som biodlare. Har kollat vikten på mina 2 samhällen och de är lätta! Lyfte och tittade, har plastskiva ovanpå, fullt med bin. Såg enstaka bin flyga igår, några med pollen. Bör väl stödmata men hur ska jag göra det. Vilket sätt är bäst och stör samhället minst.

Rossbo

• Västmanland
SV: Stödfodring bin
« Svar #1 skrivet: 22 apr-13 kl 10:44 »
Behöver du verkligen stödmata? Kolla först genom plasten hur många heltäckta foderramar som finns i lådan. Har de två- tre ramar kvar behövs inte någon stödfodring. Våren har väl kommit till Uppland. Om det är ingen täckt ram kvar så kan man ge bina 50% sockerlösning i en balong, eller uppochner vänd burk med fjolårshonung, eller en bit foderkaka Nektapol eller liknande som läggs direkt på ramar. I norra Västmanland blommar vitsippor och sälg så bina redan nu hittar det de behöver, men det kanske är inte aktuellt i Uppland...

fårägare

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 apr-13 kl 11:00 »
Jag blev kanske lite stressad över att lådorna var så lätta. Svårt att se ramarna utan att lyfta upp och kolla tycker jag. De fick 1½ hink bifor var i höstas, men kan de ha blivit störda av grannens hundar som står och skäller hela tiden. Du tycker alltså att jag ska ta det lugnt?

Rossbo

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-13 kl 12:55 »
Jag tror inte att bina bryr sig om hundar som skäller. Det som stör de mest under vinter är talgoxar. Annars trädgrenar som vidrör kupan eller vibrationer i marken kan också bidra till oro och högre mat konsumption (kupor uppställda nära en hård trafikerat väg). Om man tittar nu genom plasten så kan man också skaffa sig en uppfattning om binas tillstånd. Man ser om det är normal aktivitet i kupan eller är bina orörliga och svaga. Bina som svälter brukar inte reagera på dagsljus och förbli ororliga med darrande vingar. Nu borde man kunna se liv på toppen av ramarna och känna värme genom plasten om samhälle utvecklas normallt. Observerar man vid flustret en solig dag och bina kommer hem med pollen så är allt som det ska. Jag förstår din oro då alla biodlare vet att det är den mest kritiska period just nu. Alla vi har varit nybörjare en gång

fårägare

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 22 apr-13 kl 14:36 »
Har kollat igen och det är fullt med bin så det går inte att se om ramarna innehåller mat eller inte utan att lyfta på dem. Bina rör sig men det känns inte varmt på plasten. Ska jag ta det lugnt? Det vore så surt om de svälter ihjäl nu när våren är här.

Gideon i Roslagen

« Svar #5 skrivet: 23 apr-13 kl 09:55 »
OK! Om du är tveksam så gör så här. Ta ett lock från till exempel en glassburk och två pinnar 6 till 8 millimeter tjocka ( de ska skapa en bigång)  Pinnarna ska vara lite längre än bredden eller längden på locket. Sedan så lägger du locket direkt på ramarna lägger pinnarna tvärs över kanterna på locket och så tömmer du på några deciliter socker på locket. sedan är det bara att lägga tillbaka täckplasten och om det blev för högt så ställer du på en tomlåda med någon form av täckning i . Fukten från bina hjälper till att smälta sockret så när de små liven kommer igång så försvinner sockret snabbt. Det är bara att fylla på igen och lättast så gör du det med en tratt för då kan du styra det bättre. Om bina är lite tveksamma till en början så behövs det bara en liten klick honung vid en kant för att starta upp matlusten

Jag la ut några bilder på Carnica bloggen. Det är kanske lättare att förstå på det sättet!
« Senast ändrad: 23 apr-13 kl 16:39 av Gideon i Roslagen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

248 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser