Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme energi  (läst 1306 gånger)

Rökkvadis

• Småland
Värme energi
« skrivet: 24 apr-13 kl 09:56 »
Hej!
Jag står i begrepp att köpa en täljstensugn och undrar om någon skulle kunna förklara det här med energi på ett lätt sätt.

Jag jämför två olika:
Nr 1: värmeenergi 54-60 kwh
Nominell värmeeffekt/tid 1,3/15,5kwh
Värmeavgivningstid (h) procent av maximal effekt
100 % 8,5 h, 50 % 28,1 h 25 % 45,6 h

Nr 2: Värmeenergi 68-76 kwh
Nominell värmeeffekt/tid 2,5/8,0 kwh
Värmeavgivningstid (h) procent av maximal effekt
100% 5,7 h 50% 21,9 h 25% 35 h

Vad betyder siffrorna och hur mycket mer effektiv är nr 2?

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Värme energi
« Svar #1 skrivet: 24 apr-13 kl 10:15 »
Värmeenergi: Den totala energimängden som (är det en vedugn?) en brasa - borde finnas angviet någonstans hur stor brasan ska vara - alstrar.
Nominell effekt/tid : genomsnittlig effekt under en viss tid, allstå i det första exemplet 1,3 kWh i 15,5 timmar
Värmeavgivingstid....
Första exemplet: den ger 100% av max effekten (finns den angivet nånstans?) i 8,5 timmar osv.
Så det första exemplet håller värmen längre men har inte lika stor effekt i stunden.
Den andra har högre effekt i stunden men avger värmen fortare.
Vet inte om den andra ugnen är mer effektiv, i fall det är exakt samma mängd ved som har använts så är den mer effektiv. Annars måste man också veta hur mycket ved som har stoppats in från början.

Men vad du egentligen behöver fundera på, är vilka behov du har. Var ska ugnen stå? Hur stort är rummet? Hur snabbt behöver du värma rummet? osv.
 Hoppas du fattar något av det jag skrivit

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-13 kl 10:34 »
De där siffrorna och enheterna verkar omblandade. Sätt gärna in länkar till de båda pjäserna.

Effektiviteten beror givetvis på verkningsgraden som brukar ligga på 70-80% för kaminer, men också på hur mycket luft du låter passera genom kaminen. Tunga kaminer som täljstensvarianten fungerar som en kakelugn, alltså att du eldar en kortare tid och får värme en längre tid.

Rökkvadis

• Småland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-13 kl 10:57 »
Tack nu ljusnar det lite.

www.nunnauuni.com/svenska/tuotteet/mallisto/5xaomwZ7W/658.html

www.nunnauuni.com/svenska/tuotteet/mallisto/5xaomwZ7W/586.html

Den översta har vedåtgång 16 kg verkningsgrad 79% och den andra
20 kg och samma verkningsgrad,

Jag skulle vilja värma mitt hus med relativt öppen planlösning och ca 80 m2 med den. Men troligtvis är vår skorsten som är byggd 1/2 sten*1/2 sten för klen för den kraftigare ugnen.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-13 kl 20:21 »
titta lite på deras hemsida. kan inte hitta nåt om dimensionen på rökkanalen, men troligen är en halvstenspipa för liten. kontakta de via majl angående detta, tycker jag.
sedan får du kolla om du kan ställa upp en sån hos dig. de väger ju nästan två ton såg jag och då måste golvet vara rejäl eller så måste den stå på ett stenfundament. de flesta gamla hus är gjorda så att eldstäderna inte står på golvåsarna. kolla det också, tycker jag.
annars fanns det kurvor ur vilka det på ett ungefär framgick vilken ugn man ska ta, beroende på uppvärmingsyta och isolering.

http://www.nunnauuni.com/svenska/tuotteet/lampoluokat.html

Rökkvadis

• Småland
« Svar #5 skrivet: 24 apr-13 kl 21:46 »
Det var deras försäljare som hade uppgifterna ang rökkanalen.
 Men vi har gjort ny platta så bärigheten borde inte vara något problem. Försäljaren skulle komma på hembesök till helgen och titta hur det ser ut, men tycker att det är bra att ha lite kunskaper själv innan. Tack för all hjälp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 26 apr-13 kl 11:42 »
Fina pjäser! Om du har hyffsat bra isolerat skall väl den lilla ge dig ett bekvämt och problemfritt eldande. Lycka till!

Rökkvadis

• Småland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-13 kl 17:23 »
Tack!

MarcusRhia

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 06 maj-13 kl 00:11 »
Tack nu ljusnar det lite.

www.nunnauuni.com/svenska/tuotteet/mallisto/5xaomwZ7W/658.html

www.nunnauuni.com/svenska/tuotteet/mallisto/5xaomwZ7W/586.html

Den översta har vedåtgång 16 kg verkningsgrad 79% och den andra
20 kg och samma verkningsgrad,

Jag skulle vilja värma mitt hus med relativt öppen planlösning och ca 80 m2 med den. Men troligtvis är vår skorsten som är byggd 1/2 sten*1/2 sten för klen för den kraftigare ugnen.

Om jag såg rätt gav den mindre eldstaden 8 kw/h. Det klarar du dig normalt på på 80 m2.

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser