Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219710 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #560 skrivet: 30 jun-13 kl 22:18 »
Hej gottfolk! vad med en sommar/höst fest for oss odlare? snacka tobak, mat og (och) en bira eller två?

Bannemej ingen dum ide' Lurkers !
Neutral ort eller hemma hos någon tror / tycker du ?

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #561 skrivet: 30 jun-13 kl 22:54 »

Tackar !

Hade man haft en riktig kamera hade nog bilderna kommit mer till sin rätt än vad dom gör med telefonkameran.
Hoppas ni inte missförstår mej , men i verkligheten kändes plantan ännu större än vad den ser ut på denna bilden.
Och då är det ändå en iPhone , fast bara en 4:a

;D du är nog färdig med din avling en månad före mig, men hur gör du sen? fermenterar du alt i hop eller bara tork?

Lurkers

• Värmland
« Svar #562 skrivet: 30 jun-13 kl 23:00 »
Bannemej ingen dum ide' Lurkers !
Neutral ort eller hemma hos någon tror / tycker du ?

Vet ej, men hade varit kul å träffa allihopa en weekend eller något sånt, kom med förslag gottfolk!

Rustica1962

• Halland
« Svar #563 skrivet: 30 jun-13 kl 23:03 »
;D du är nog färdig med din avling en månad före mig, men hur gör du sen? fermenterar du alt i hop eller bara tork?

Först skölja av alla blad sedan spänna upp dom på tork med narjtråd mellan 2 träreglar. Längd mellan reglarna : 6-7 M Bredd : 3-3.5 M
Ska se om vi kan räkna ut något om en ev. träff Lurkers.... ;)
Har inte fått några tecken på mogenhet än iallafall , väntar tills att jag ser att bladen börjar skifta färg till gult , iallafall lite grann , efter det börjar jag plocka inte innan.

Smajsan

• -
« Svar #564 skrivet: 30 jun-13 kl 23:18 »
Wow igen! Vilket tobaks paradis du har fått Rustica efter allt slit. Jädrars vad fint det växer.
Undrar om det är dina hål med höns skit i?
Hur många timmar om dagen går det åt att plocka blommor?
Jag såg på en youtube film om en amerikan, när hans plantor var höga och började blomma så toppade han dom rejält för att slippa plocka alla blommor, som jag förstod det.
Nu kan det vara i denna tråden den låg men jag har milt sagt teflon minne  ::)

Mycket bra idé med en tobaks träff  :D
Men alla  bor ju riktigt utspridda i hela långa landet. Kan ju funka ändå.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Lurkers

• Värmland
« Svar #565 skrivet: 30 jun-13 kl 23:29 »
Först skölja av alla blad sedan spänna upp dom på tork med narjtråd mellan 2 träreglar. Längd mellan reglarna : 6-7 M Bredd : 3-3.5 M
Ska se om vi kan räkna ut något om en ev. träff Lurkers.... ;)
Har inte fått några tecken på mogenhet än iallafall , väntar tills att jag ser att bladen börjar skifta färg till gult , iallafall lite grann , efter det börjar jag plocka inte innan.

Keep up the god work!
« Senast ändrad: 01 jul-13 kl 08:20 av Lurkers »

Rustica1962

• Halland
« Svar #566 skrivet: 01 jul-13 kl 00:18 »
 Tack Smajsan !
Har ingen aning om det var gödselhålen som gjorde jobbet , det är kanske alltihop med nässlor + guldvatten och hönsgödslet... :D ::)
Lägger upp en länk här från Fiedler&Lundgren allmänt om tobaksodling : http://www.fiedlerlundgren.se/group/sites/FIE_886E7E.nsf/vwPagesWebLive/DO86FL54?opendocument&SKN=1

Där står det bl.a följande : När de första bladen gulnar en aning i kanterna är detta ett tecken på att plantan snart är mogen för skörd.
Ovanstående företag gör bl.a  Granit Snus
Där låg också denna länk till ett Kulturhistoriskt projekt  som gjordes i Skåne 2006 : Tobaksdoft, minnen och mångfald– Tobakslador i Skåne 2006http://www.fiedlerlundgren.se/group/sites/fie_886e7e.nsf/vwPagesWebLive/DO86JHYC/$FILE/medMD87DETN.pdf?openelement
Tittade lite snabbt igenom det och tyckte det såg klart intressant ut med bilder från förr i tiden     :)
« Senast ändrad: 01 jul-13 kl 10:17 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #567 skrivet: 01 jul-13 kl 15:15 »
...Rättat till sig nu i det lilla tobakslandet efter hårda vindar  :D ...byggt ett provisoriskt vindskydd av sly...inga sniglar ännu i tobakslanden...Tanken slog mig att om någon ska odla tobak nästa år så röj redan i år så minskar förutsättningarna för sniglarna vilket betyder mindre angrepp och Dr.mengeles(som någon nämnde) metoder får stanna i historien ...

Rappen

• Bohuslän
« Svar #568 skrivet: 01 jul-13 kl 15:29 »
...Rättat till sig nu i det lilla tobakslandet efter hårda vindar  :D ...byggt ett provisoriskt vindskydd av sly...inga sniglar ännu i tobakslanden...Tanken slog mig att om någon ska odla tobak nästa år så röj redan i år så minskar förutsättningarna för sniglarna vilket betyder mindre angrepp och Dr.mengeles(som någon nämnde) metoder får stanna i historien ...
Dr Mengele, kan ju bara "skaffa en utrotningshotad groda" det är ju ett råd han själv delat ut, det hjälper säker mot sniglar också.. ;D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #569 skrivet: 01 jul-13 kl 16:38 »
-Ja det är ju något att tänka på..
Jag hoppas att vi alla är med nästa år (igen med nya tag). Jag ska absolut ta lärdom av detta år och hitta på nya dumheter inför nästa..
Försöker tänka brett.. Funderar mycket på varför inte datorn vill skriva A och K just nu, Men även på varför bara en liten snigel besökt min sallad.. In till salladen står: Dragon, Timjan och ungsmynta (oregano).. Kan det vara så att dom skrämmer bort dom?? Eller stannar dom till vid gröslöken slemmar ner lite och beslutar sig för att släpa sig vidare ut i gräset??

Rustica1962 Ang träkol så är grillkol träkol ju  >:D
-Du kan ju lägga den i plastpåse som du sticker små hål i så att du inte blir svart om fötterna.. Kolen drar ur fukten och vanligt vis dålig lukt men när det gäller "skunkvatten", "Stinkvatten" eller Hemgjord växtnäring (kalla det va ni vill) så et jag inte riktigt.. Vet bara att förr gjorde min Gammelmorfar det innan han ens började laga skor..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Tännlappen

• -
« Svar #570 skrivet: 01 jul-13 kl 19:53 »
Sork...vet Lurkers nämnde timjan tidigare i tråden...googling på det hela visar att kryddväxterna kan ha effekt..nämns även doftpelargonia,lavendel,mynta,gräslök...frågan är bara hur stor effekten är...där krävs experiment...kolla om sniglar försvinner om man lägger t.ex timjan jämte dom där dom smaskar i sig av trädgårdens delikatesser..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #571 skrivet: 01 jul-13 kl 19:58 »
Sork...vet Lurkers nämnde timjan tidigare i tråden...googling på det hela visar att kryddväxterna kan ha effekt..nämns även doftpelargonia,lavendel,mynta,gräslök...frågan är bara hur stor effekten är...där krävs experiment...kolla om sniglar försvinner om man lägger t.ex timjan jämte dom där dom smaskar i sig av trädgårdens delikatesser..
-Ja jag är en idiot varför tänkte jag inte på det??
Ska genast (i morgon) testa olika örter!!!

Tack för att du tänker, själv ser man inte skogen för alla träd..

Rustica1962

• Halland
« Svar #572 skrivet: 01 jul-13 kl 19:58 »
  Så mycket koll hade jag på grillkoll Sork..... :o

Lurkers

• Värmland
« Svar #573 skrivet: 01 jul-13 kl 22:10 »
Har en pallkrage med säkert 10 typer örter, aldrig en snigel där, med i grann-pallkragen med salat är det vilda västen x 2 !

Tännlappen

• -
« Svar #574 skrivet: 02 jul-13 kl 02:04 »
...Måste man kanske gömma salladen bland kryddväxterna...liksom en ring av kryddor runt om...

Lurkers

• Värmland
« Svar #575 skrivet: 02 jul-13 kl 07:52 »
...Måste man kanske gömma salladen bland kryddväxterna...liksom en ring av kryddor runt om...

Tja..varför inte! får ta sticklingar av dom starkaste örterna, får bli till nästa år, inte till å undgå att man har så mycket sniglar och annat småkryp i sin trädgård, har inte den klassiska svenske varianten med gräsmatta med någon få  plantor med et fruktträd i mitten...  nej, vi har plantor å träd överallt (tycker om det så) lite "jungle feelings" där ute, så man har sig själv å tacka för det rike snigellivet  ;)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #576 skrivet: 02 jul-13 kl 08:07 »

Nej så har inte jag gjort utan har lite örter runt (väl inhägnade så att dom inte smiter)..
-Många örter har förmågan att sprida sig så att jag odlar dom kontrollerat..
Jag vill inte rubba miljö eller ersätta ett problem med ett annat...

Någon nämnde Nematoder men det låter för bra för att vara sant tycker jag:

Även om det lär funka så... Inget för mig..
-För övrigt så är det väl bara Nematoder som inte ska kombineras med att man plockar bort döda sniglar (efter som att liken drar till sig nya)..
« Senast ändrad: 02 jul-13 kl 08:19 av Sork »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #577 skrivet: 02 jul-13 kl 08:28 »
-Nästa år tänker jag kombinera metoder för att skydda mig mot sniglarna, tror inte på en lösning utan tänker mer på ett antal saker..
Läste att Cigarrtobak bör skuggas och har länge skuggats i tält (av tyg redan sedan 1900- då första tälten skall ha gjorts). Detta under lättar nog lite men vänder man på det så vill man absolut inte ha angrepp/Hål på täckbladen; vilket har mindre betydelse för exempelvis Cigarett,piptobak eller snus!!.. Förvisso ju mer och större hål ju mindre tobak..

Lurkers

• Värmland
« Svar #578 skrivet: 02 jul-13 kl 09:53 »
-Nästa år tänker jag kombinera metoder för att skydda mig mot sniglarna, tror inte på en lösning utan tänker mer på ett antal saker..
Läste att Cigarrtobak bör skuggas och har länge skuggats i tält (av tyg redan sedan 1900- då första tälten skall ha gjorts). Detta under lättar nog lite men vänder man på det så vill man absolut inte ha angrepp/Hål på täckbladen; vilket har mindre betydelse för exempelvis Cigarett,piptobak eller snus!!.. Förvisso ju mer och större hål ju mindre tobak..

Nej hål på täckbladen går inte, men dom nedersta bladen som är värst utsatta för sniglar, brukar jag bara till inlaga, 1 halvt blad till täckblad, 1 halvt blad till omblad och ca. 5-7 halva blad till inlaga.
Så det är som regel inga problem med å få 100-200  tackblad så det räcker,
« Senast ändrad: 02 jul-13 kl 12:29 av Lurkers »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #579 skrivet: 02 jul-13 kl 15:55 »
Tja..varför inte! får ta sticklingar av dom starkaste örterna, får bli till nästa år, inte till å undgå att man har så mycket sniglar och annat småkryp i sin trädgård, har inte den klassiska svenske varianten med gräsmatta med någon få  plantor med et fruktträd i mitten...  nej, vi har plantor å träd överallt (tycker om det så) lite "jungle feelings" där ute, så man har sig själv å tacka för det rike snigellivet  ;)
-Jo vars "jungle feeling" kan man få med många växter.. Tobaken vill jag gärna kunna ha både som "ögongodis" och eget bruk.  Vet att en del odlare har tobaken nära örter efter som att tobaken då tar smak av örterna.
En kontakt odlar en tobaks sort i stor skala som han sen säljer och ett mindre land med en annan variant som han har för eget bruk den odlar han på en bädd av Citrus.. Vet att någon i tidigare tobakstråd av rådde från det med tanke på ohyra.. Sätten att odla och vidare behandla är många och jag antar att det viktigaste är att sättet man gör på passar en själv bäst.
-Sen är det jäkligt intressant att se hur andra gör och hur andra lyckas..

Nähä nu vaknade de små så vi får höras..

-Idag kan jag dock inte gnälla, var inga sniglar vid mina odlingar.. så att burken var lika tom innan som efter.. Vilket gör att min Timjan test får vänta (men lika glad för det är jag)...
« Senast ändrad: 02 jul-13 kl 19:34 av Sork »

Dela detta:

* Inloggade just nu

91 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser