Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219497 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Tobaksodling
« Svar #60 skrivet: 12 maj-13 kl 19:13 »
 :D ....Gott dina plantor klarade sig...Bild kommer,fick även plocka bort en välnärd snigel  :o ...lika bra att vänja sig... Nog dags att öka härdningen....

Rustica1962

• Halland
« Svar #61 skrivet: 12 maj-13 kl 19:53 »
  Härligt att se Tännlappen !
Dom ser ju precis lagom stora ur innan dom ska ge sig ut i det verkliga livet på landet.  :D
Vad är det för sort/sorter du har på bilden ?
Flyttade om mina plantor när jag kom hem från lotten och satte dom under fiberduken för att skydda mot vind / regn och sol. Dom spenderar natten ute . Tog några blilder på det.

« Senast ändrad: 12 maj-13 kl 20:55 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #62 skrivet: 12 maj-13 kl 21:54 »
...Du verkar ju inte lida brist på plantor om man säger så   ;D ... Själv har jag tre sorter på gång ...Alida,Burley,Impectas Virginia ... Längst fram i bilden ser man typ två brickor och två runda svarta krukor med folie som är burleyn,sedan till vänster en rund kruka med Alidaplantor,resten är Impectas Virginia  8)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #63 skrivet: 12 maj-13 kl 23:14 »
  Härligt att se Tännlappen !
Dom ser ju precis lagom stora ur innan dom ska ge sig ut i det verkliga livet på landet.  :D
Vad är det för sort/sorter du har på bilden ?
Flyttade om mina plantor när jag kom hem från lotten och satte dom under fiberduken för att skydda mot vind / regn och sol. Dom spenderar natten ute . Tog några blilder på det.

Rustica: Som vindskydd kan det nog vara bra. Men för övrigt tror jag dina plantor klarar sig fint utan Väven. Det ser ju jätte fint ut.

Tännlappen: Dina plantor ser inte så illa ut heller.

- Själv har grannen fått mina största plantor. Upptäckte att jag hade lite fler plantor än vad jag kommer kunna sköta och ge plats till..
Odlingen för min del blir ganska mycket mindre än vad jag tänkt mig. Fast större än inte alls iaf  ;D

- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

• Halland
« Svar #64 skrivet: 13 maj-13 kl 07:57 »
 Vad gör ni av er tobak Tännlappen + Sork ?
 Vet att ni snusar bägge twå , men gör ni cigaretter eller piptobak av skörden ?
 Tännlappen gör ''mumier'' och det är väl en variant av cigarer.
 Hoppas att vi får väl av detta :  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5531463
 '' Färre mördarsniglar efter sträng vinter ''
« Senast ändrad: 13 maj-13 kl 10:08 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #65 skrivet: 13 maj-13 kl 13:10 »
Vad gör ni av er tobak Tännlappen + Sork ?
 Vet att ni snusar bägge twå , men gör ni cigaretter eller piptobak av skörden ?
 Tännlappen gör ''mumier'' och det är väl en variant av cigarer.
 Hoppas att vi får väl av detta :  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5531463
 '' Färre mördarsniglar efter sträng vinter ''

-Jag gör endast snus, men har sneglat lite på Cigarr och piptobak för att testa bara. Men efter som att jag inte röker så... Dessutom är tid det jag absolut inte har i år..Så att mitt svar blir insektsgift och snus..

Tännlappen

• -
« Svar #66 skrivet: 13 maj-13 kl 16:28 »
...Gör cigaretter av det mesta   :D  ....Hoppas också det blir lite mindre av sniglar i år....

Rustica1962

• Halland
« Svar #67 skrivet: 13 maj-13 kl 18:20 »

Registrerat och klart.
 Jag gör bara snus om ni skulle undra

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #68 skrivet: 13 maj-13 kl 19:17 »
Även jag ställer mig i skaran till enbart snustillverkning! Har dock inte börjat härda mina plantor än mer än att ha vridit ner värmen i rummet! Hade tänkt att sätta ut dem andra helgen i juni och börja härda dem med att ställa dem ute runt 25e. Nu börjar de bli bra stora! Ca 30-40 cm höga. Har dock vissa som verkar stannat i växten å fått några gula blad:(

Tännlappen

• -
« Svar #69 skrivet: 13 maj-13 kl 20:15 »
....Gula blad nog näringsbrist...rejäla plantor du har...behövs stora krukor...

Rustica1962

• Halland
« Svar #70 skrivet: 13 maj-13 kl 20:25 »
 Vad tror ni om att använda kaffesump som gödsel runt plantorna , nån som vet ?
 I lagom mängd givetvis , i form av en näve full eller något sånt.
« Senast ändrad: 13 maj-13 kl 20:50 av Rustica1962 »

Smajsan

• -
« Svar #71 skrivet: 13 maj-13 kl 22:38 »
NU ÄR DET GJORT!!!!!!
Alla mina micro plantor har fått nya krukor, ny jord, nytt ställe att leva på.
Jag har satt ut dom i en driv bänk, med galler över (kattor o höns o hundar) och en tjock byggplast över och runt, i skuggan.
Nu jä***lar ska dom växa......eller så dör allt  ::)
Jag tror att felet är att de inte fått tillräckligt med ljus, det är nu ändrat på. Jag har härdat dom lite faktiskt, brukar ställa ut dom i skuggan en stund om dagen. Och vaktar dom hela tiden, de var planterade i frigolit bretten, o höns älskar frigolit.

Rustica: Vad du sliter  ;) Men det är faktiskt roligt också tycker jag, men jag är liiite överraskad att det är så knixigt att få dom att växa  ::)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #72 skrivet: 13 maj-13 kl 23:28 »

Det kan man ju tycka Smajsan , men jag VET att får jag bara ner det här i jorden till helgen eller snart + att vi får en iallafall hyfsad sommar så har man snart det där obeskrivligt goda snuset under
  läppen igen, jag har längtat så länge nu och bara haft obeskrivligt dåligt snus under läppen länge nu.
  Hade du själv provat det så hade du vetat hur stark drivkraft det skapar.... ;)
  När jag la in förra årets första pris av Alida och Rustica trodde jag knappt att det var sant så gott det var och den känslan glömmer jag inte + det är den jag är på jakt efter.... :P

Smajsan

• -
« Svar #73 skrivet: 13 maj-13 kl 23:37 »
Nu jagar jag med den känslan ju, när du beskriver det så  :) Jag provade hemma gjort snus i lördags, fast det var en färdig sats köpt på nätet. Men det var gott som bara den.
Nu ska jag ut o sjunga en liten vaggvisa för mina små plantor så de sover ordentligt och ORKAR VÄXA  >:D
Men vad bra att du slipper bära plantorna längre Rustica, har det gått bra med plantan du planterade ut?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #74 skrivet: 13 maj-13 kl 23:57 »
Jag har en fråga till!!!
Jag har en jättebra elektrisk tork apparat som jag torkar bl.a. svamp i.
Skulle det gå att torka tobaks blad i den? Eller ska dom torka sakta?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #75 skrivet: 14 maj-13 kl 01:03 »
Jag har en fråga till!!!

För att lite snabbt hosta upp lite info till dig har jag klippt ut stycken men läs gärna mer och du det finns miljoner med info på andra sidor:-)
http://www.cigarrummet.com/kategori/piptobak.html
"Ett tredje sätt att torka tobak är genom eldtorkning, en exklusiv metod då man tänder eldar av långsamt brinnande träslag inne i torkladorna. Denna metod används för Mörk Virginia och Kentucky, två smakstarka tobaker som finns i små mängder i vissa blandningar."

http://www.mmm.fi/sv/index/amnesomraden/jordbruk/medlemsstaternas_gemensamma_jordbrukspolitik/Marknadsorganisationenochdessuppgifter/Tobak.html
"Bladen torkas (curing) på olika sätt. Utifrån torksättet klassificeras tobak enligt följande: värmetorkad ("flue-cured"), ljus lufttorkad (light air-cured"), soltorkad ("sun-cured"), mörk lufttorkad ("dark air-cured") och eldtorkad ("fire-cured"). Endast råtobak (som blad eller förädlad och förpackad) betraktas som en jordbruksprodukt inom EU-lagstiftningen. "

Smajsan

• -
« Svar #76 skrivet: 14 maj-13 kl 01:09 »
Tack för länkarna!
Mycket att läsa.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #77 skrivet: 14 maj-13 kl 07:54 »
Jag har en fråga till!!!

Tork dom sakta, jag brukar 3-4 veckor på den processen.
20-25 grader och över 70% fuktighet så fungerar det bra.
Jag brukar en luftfuktare för å få en god fuktighet.
Torkar du för fort , får du gröna blad som smakar å luktar hö,...inte vill jag röka gröna cigarrer , men för snus så er det ingen katastrof  ;)

Rustica1962

• Halland
« Svar #78 skrivet: 14 maj-13 kl 08:59 »
Men vad bra att du slipper bära plantorna längre Rustica, har det gått bra med plantan du planterade ut?

Jodå , den såg pigg ut när var därute i söndags , ungefär såhär pigg.....

, bilden tagen uppifrån
« Senast ändrad: 14 maj-13 kl 10:29 av Rustica1962 »

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #79 skrivet: 14 maj-13 kl 10:37 »
Kul!
Jag ska nog testa att sätta ut någon planta imorn jag med. Men det blir nog någon av de lite mindre. Vissa av mina plantor har blivit så stora att jag inte vet hur de ska klara vinden ute. Men de är väldigt fina, bifogar en bild.

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser