Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 219749 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #660 skrivet: 15 jul-13 kl 18:17 »

Ja det får man väl tro , det ska bli väldigt spännande iallafall...

Balder

• Halland
« Svar #661 skrivet: 16 jul-13 kl 09:40 »
jodå Sork jag kapade stammen i 40cm bitar och rökade dom i en stor röklåda,men i år tänker jag mura upp ett större rökskåp då jag har hittat gamla ugnsluckor i gjutjärn stort nog att hänga in dom hela eller åtminstonde halva med blad och allt sen knör jag ner dom i en kompost kvarn torkar lite till och sen ner i köttkvarnen.Har en sats snus i ugnen från årets skörd hälften Alida hälften Rustikas rustika gissa om jag är nyfiken har bara snusat Alida i ett år tycker att det har blivit lite tamt

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #662 skrivet: 16 jul-13 kl 10:05 »
jodå Sork jag kapade stammen i 40cm bitar och rökade dom i en stor röklåda,men i år tänker jag mura upp ett större rökskåp då jag har hittat gamla ugnsluckor i gjutjärn stort nog att hänga in dom hela eller åtminstonde halva med blad och allt sen knör jag ner dom i en kompost kvarn torkar lite till och sen ner i köttkvarnen.Har en sats snus i ugnen från årets skörd hälften Alida hälften Rustikas rustika gissa om jag är nyfiken har bara snusat Alida i ett år tycker att det har blivit lite tamt
-Ja katten du har ju kompost kvarn  8)
Du är inte heller så noga med fuktighet och temp då heller verkar det som.. Var mest det jag ville veta. Men nu fick jag massa mer (annan info).
Själv har rök-spån i grillen med en plåt vatten över.  tärnar jag stammar och lägger på fint nät och hänger blad över. Täcker grillöppningen med en plåt och låter röken jobba ungefär ett dygn, men rör runt i stammarna i bland (man är ju otålig)..
Mina Redleaf torkar jag lite i garaget sen gör jag bollar av dom, låter dom i sin tur ligga 1-3dagar sen skär jag dom och efter torkar ska nog börja röka även dom (men dom är goda som dom är för den delen) Kramandet ger en sötma som är skitgott, har du provat det med din Alida någon gång??
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Balder

• Halland
« Svar #663 skrivet: 17 jul-13 kl 09:06 »
Det lät lite väl komplicerat och det där med vattnet förstår jag inte rökning är ju en form av konservering/torkning.Jag röker i 80-85 grader i ca45 min och det ger en lagom stark röksmak framför allt är det enkelt

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #664 skrivet: 17 jul-13 kl 10:08 »
Det lät lite väl komplicerat och det där med vattnet förstår jag inte rökning är ju en form av konservering/torkning.Jag röker i 80-85 grader i ca45 min och det ger en lagom stark röksmak framför allt är det enkelt
Japp det har du rätt i att det är, har bara omvandlat en metod att göra piptobak på. Då röker man med ånga 3-5dagar om jag inte missminner mig, så länge röker inte jag tobaken. men skippar jag vattnet och kör ca 50min så borde jag få ett snus med mindre röksmak och kan kompensera upp det genom att röka mer tobak..  o:)

-Bollarna tycker jag är värt besväret (men har inte provat på Alida:n..

tompan

• Jämtland
« Svar #665 skrivet: 17 jul-13 kl 15:49 »
Intressant de där med rökningen av tobak de ska jag testa iår. Jag har en ganska stor rök som blir perfekt för ändamålet. Bollarna Sork vad blir skillnaden i smak?

Kul att se att ni börjar skörda men för mig är de långt dit dock har mina rustica/alida från rustica gått i blom dom är ca 60cm hög och har inga blad att tala om. Jag hoppas resten av sorterna växer sig större innan blom. Det ser så ut iallafall, min T burley växer bäst fast de blev bara 10 av dom. Mycket ogräs har jag fått rensa det var grönt i hela landet... Nu har jag täckt med gräsklipp så förhoppningsvis kommer de inte lika mycke nu samt köpte jag tryckspruta att vattna gödvatten med misstänker att ogräset fått mycket hjälp av vattningen med kanna.

Rustica1962

• Halland
« Svar #666 skrivet: 17 jul-13 kl 17:39 »

Vad tror ni om en 2 Liters plastpåse med gummiband runt , och låta plantan blomma i den , gjort små hål i påsen oxå ?

Kul att du är tillbaka tompan !
  Har börjat skörda lite i smyg sådär och har inte sett ett enda bi eller humla i landet såhär långt i år.Kan tyckas lite märkligt tycker jag     ???
  Om någon är intresserad av att se Orginalet av Erik och Sigvard Ett år i Småland så ligger det 4 klipp på YouTube , ett för varje årstid.
« Senast ändrad: 17 jul-13 kl 20:21 av Rustica1962 »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #667 skrivet: 17 jul-13 kl 18:05 »
Intressant de där med rökningen av tobak de ska jag testa iår. Jag har en ganska stor rök som blir perfekt för ändamålet. Bollarna Sork vad blir skillnaden i smak?

Kul att se att ni börjar skörda men för mig är de långt dit dock har mina rustica/alida från rustica gått i blom dom är ca 60cm hög och har inga blad att tala om. Jag hoppas resten av sorterna växer sig större innan blom. Det ser så ut iallafall, min T burley växer bäst fast de blev bara 10 av dom. Mycket ogräs har jag fått rensa det var grönt i hela landet... Nu har jag täckt med gräsklipp så förhoppningsvis kommer de inte lika mycke nu samt köpte jag tryckspruta att vattna gödvatten med misstänker att ogräset fått mycket hjälp av vattningen med kanna.
Tennesse Burleyn jag fick gav 4plantor var av en lever idag.. Sniglarna gillade Burley  ;)
Synd med tanke på att sorten i sig ska vara tålig och bra resistent mot de mesta virus och rötor..

Smaken?? Bollarna ger en sötare smak och lukt på tobaken. Jag började dock med det efter tips för att Min kvarn satte igen av tobaks klet. Skulle varit tobaks rör men i all stress blev det bollar som fick ligga och dra ett tag; Skäras och tärnas, Torkas och malas. Då tänkte jag att fan.. Jag mixar under tiden och så visade sig att mixern gick fortare och blev bättre.. Då tog jag fram stavmixern la i en skål med tobaks kross och tejpade plast påse över och körde.. GÖR INTE DET... Pås fan sprack och min fru blev kärleksfullt röd i ansiktet.. -Hjälpte inte att jag dammsög (nyansen var nog den samma hela veckan...  :-[
-Men nu fattar jag vad vattnet i röken gjort (jag malde ju lite sånt oxå) Kändes tort men Balder jag har tänkt till och måste allt tacka lite för ditt inlägg!!!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #668 skrivet: 17 jul-13 kl 18:08 »

Vad tror ni om en 2 Liters plastpåse med gummiband runt , och låta plantan blomma i den , gjort små hål i påsen oxå ?

Kul att du är tillbaka tompan !

-Bara de inte möglar. Missminner jag mig inte så är det därför man ofta använder nylon strumpor..
alltså inte som frugan tror (att dom försvinner för att inte hon ska ha sånt mer)..

Smajsan

• -
« Svar #669 skrivet: 18 jul-13 kl 14:11 »
Hejselihejsan!
Nu imorse när jag gick runt i mitt tobaks land så ser jag plötsligt att alla plantor har blomknoppar.
Hoppade högt och började knippsa av dom.
Lugnade mig efter en liten stund och började fundera på om plantorna tycker att dom växt klart  ???
Jag hoppas inte det för de är nog bara hälften så höga som de kan bli  :o
Vad ska jag göra nu?
Ska jag ta bort blomställningarna och hoppas på att de växer lite till?
Hur gör jag?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #670 skrivet: 18 jul-13 kl 17:35 »

Dom kommer säkerligen inte att växa särskilt mkt mer än vad dom har gjort hittils , bladen kan kanske bli lite större om du tar bort blommställningarna.
    Du får ju frö av mig senare i år så du behöver ju inte tänka på att samla frökapslar.
    Blommorna kan du blanda med i tobaken när du gör snus , blir en väldigt speciell smak , positivt uttryckt.
    Eller så gör du en omgång med bara blommor i.     :)

Smajsan

• -
« Svar #671 skrivet: 19 jul-13 kl 11:44 »
Tack Rustica.
Nu ska jag ut o knippsa blomknoppar. Jag mätte dom igår och dom är bara 40 cm höga. Men bladen på vissa tycker jag är riktigt stora.
Jag får helt enkelt använda hela plantan när jag ska mala ner dom. Stam o hela skiten. Annars blir det inte mycket snus  ::)
Jag tror de blev så här låga pga. att de stod o trampade i sina små krukor i dålig jord väldigt länge i våras. så allt blev fördröjt. Och den sena våren kan man kanske skylla på med.
Ska ta lite kort så ni får se. Senare i kväll.

Balder, kan du ta lite kort på dina avkapade stammar med nya blad på så jag kan få se hur de växer? Spännande om du kan få mer blad...fast du har ju jungel så det är nog inte nödvändigt  ;)
Men kul att se.
« Senast ändrad: 19 jul-13 kl 11:50 av Smajsan »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #672 skrivet: 19 jul-13 kl 18:57 »
  En kul artikel jag hittade när jag var ute och snurrade runt......
  Kan vara släkt med Alida Olsson som gav namn åt Alidatobaken.
 http://www.alltomgarden.se/anders-tobaksodling-ar-fin-som-snus/

Tännlappen

• -
« Svar #673 skrivet: 20 jul-13 kl 01:01 »
...Läsvärd sida... Läste dom ska klippa hela plantor och lufttorka utomhus först...själv ska jag försöka torka blad som jag trär på ståltråd utomhus först om det blir bra väder vid tillfället...Måste göra gott att bli av med en del fukt innan inomhustorkningen... 60 tusen plantor ...man har en bit kvar till dess  :D ... Sedan vet jag det tipsades om att hänga dom hela plantorna i toppen istället på den Amerikanska tobakssidan, möglar inte så lätt då sades det men tar mer plats...
« Senast ändrad: 20 jul-13 kl 01:21 av Tännlappen »

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #674 skrivet: 20 jul-13 kl 08:18 »
...Läsvärd sida... Läste dom ska klippa hela plantor och lufttorka utomhus först...själv ska jag försöka torka blad som jag trär på ståltråd utomhus först om det blir bra väder vid tillfället...Måste göra gott att bli av med en del fukt innan inomhustorkningen... 60 tusen plantor ...man har en bit kvar till dess  :D ... Sedan vet jag det tipsades om att hänga dom hela plantorna i toppen istället på den Amerikanska tobakssidan, möglar inte så lätt då sades det men tar mer plats...
-Absolut roligt att någon ger sig på ett försök i större skala..

Intressant tanke där Tännlappen..
Har tidigare läst att man kan klyva stammen i två och hänga båda halvorna horisontellt i taket. Kanske kan vara något att testa vad tiden lider det me.. Det roliga med tobak är att man kan göra på så extremt många sätt (några få sätt med flera små skillnader kanske man ska säga)..

Smajsan

• -
« Svar #675 skrivet: 20 jul-13 kl 16:14 »

Jätte intressant  :)

Smajsan

• -
« Svar #676 skrivet: 21 jul-13 kl 14:56 »
Jaha! Går här nu lite snopen över att det är över liksom  ::) Får vänta på att dom ska börja gulna istället för att de ska växa. Ska bli kul att få skörda  :D

Lite snus kommer det iallafall att bli.
Mitt egna snus...låter gott  :D

Rustica1962

• Halland
« Svar #677 skrivet: 21 jul-13 kl 17:12 »
  Vattnade i rätt många timmar idag , tyckte det var dags efter 5-6 dagars uppehåll.....
  = det är jag i mitten där , syns tydligt
  = försöker hitta hålet , där plantan står
                                                                                                                                                       som djupast....

Tännlappen

• -
« Svar #678 skrivet: 21 jul-13 kl 17:34 »
 ;D ...en grön tröja och du hade försvunnit i djungeln  :D

Rustica1962

• Halland
« Svar #679 skrivet: 21 jul-13 kl 18:45 »

8) Ja , det hade jag nog gjort....  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

8 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser