Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönserihöns på hönsbytardag  (läst 1154 gånger)

ängesgården

• Dalarna
hönserihöns på hönsbytardag
« skrivet: 10 maj-13 kl 14:41 »
var på en hönsbytardag alldeles nyss och där var det en person som ¨sålde vita hönserihöns, de såg bedrövliga ut med mycket dålig befjädring, men 150 kr st skulle hon ha ??? vad tycker ni är rimligt för sådana höns?
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

tinaw

• Gäst
SV: hönserihöns på hönsbytardag
« Svar #1 skrivet: 10 maj-13 kl 15:16 »
Generellt tycker jag inte 150 kr är nåt pris för en höna på våren. Beror väl på vad folk vill betala bara, tänker jag, hönserihöns blir lika fina som andra höns när de ruggat klart och lägger massor av ägg.

Bell

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-13 kl 15:44 »
Beror på hur tama & nya "privat" höns de är. Tama o trevliga får de gärna kosta 150:- Men om de påminner om dem jag har själv så är de värda inköpspriset på 10:- ... Kan sälja ett par om du vill :) Har lite väl många  o:)
<3 Även rosen har taggar <3

Mimie

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 maj-13 kl 15:59 »
Jag betalade 30:-/st för mina "uttjänta" industrihöns.

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 maj-13 kl 16:02 »
Ja, dom brukar ju ligga på 5-10 kr, eller upp till 30 då tydligen.. så det är ju ett rejält påslag av den personen som sålde dom där.. Men visst, det är ju frivilligt att köpa.

Men lite udda prisutveckling kan man ju säga.. Föst 60 kr/st som unghöns, sen 5-30 kr/st som uttjänta..och sist 150 kr/st på hönsbytardag.. :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 10 maj-13 kl 16:26 »
De kostar 5 spänn stycket på hönseriet här när de ruggar första gången. Då är de sådär 18 månader. Efter några veckor börjar de värpa igen och kan bli riktigt fina i fjäderskruden. Tyvärr brukar de ha värpt ihjäl sig (äggledarinflammation och så inflammerar hela hönan) före 2-3 års ålder.

Bättre att köpa dom vid 16-20 veckors ålder då (värpfärdiga unghöns), för 60-80 kr.
« Senast ändrad: 10 maj-13 kl 17:41 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kanka

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 10 maj-13 kl 16:47 »
Uttjänta hönserihöns är ett lotteri. Har köpt såna som lagt massor med ägg i flera år,
med vilotid förstås.
Sist jag köpte så blev det inte många ägg och de började aldrig värpa igen heller.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Mimie

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 maj-13 kl 17:06 »
Nej, mina verkar ha tagit permanent semester från äggläggandet sedan februari. Så visst är det ett lotteri med hönserihöns! Men de är så gulliga och äter sniglar och annan ohyra i trädgården, så de är numera uppgraderade till "sällskapsdjur". Ägg kan jag väl köpa... ;-)

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 maj-13 kl 13:03 »
Jag kan tycka som så att har en person köpt hem industrihöns och låtit dem rugga och vila upp sig då kan 150 kr va något jag skulle betala. Är dom hämtade direkt från fabrik i "förra veckan" ja då hade nog det vart smartare att hämta direkt vid fabrik. Mindre smittorisker dessutom.

Fast å andra sidan så skulle jag nog inte köpa industri höns. Dom är inte avlade till att hålla på längre sikt. Finns roligare höns. Tycker man dessutom inte om att stödja industrin, ja då ska man kanske också av den anledningen låta bli att köpa höns av dem.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser