Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barnhatande Brahmatuop  (läst 707 gånger)

JennyoPatrik

• Småland
Barnhatande Brahmatuop
« skrivet: 11 maj-13 kl 08:09 »
Hej vår tupp Gandalf, brahma snart 1 år, går p våra 2 döttrar som är 5 resp 11/2 år. Ser man att dom börjar närma sig varandra får springa dit och ställa sig vid dom, oftast räcker det med att Gandalf ser oss då, men hinner nan inte dit så hoppar han på dom. Han kan även göra utfall mot nätet om barnet står utanför.  Han hoppa på vår lilla tjej bakifrån så hon flög i marken en gång.  Vad göra?  Vill ju helst inte ta bort han. Men vill kunna va ute med barnen utan att dom ska behöva va rädda o skrika så fort han kommer.
Månskensbonde;)

slainte

• Västmanland
SV: Barnhatande Brahmatuop
« Svar #1 skrivet: 11 maj-13 kl 09:37 »
Kan inte svara hur just du ska göra, bara skriva vad jag skulle göra. Jag skulle ta bort tuppen direkt och skaffa en ny tupp. Alternativet är att aldrig släppa barnen i närheten av tuppen eller ha tuppen instängd. I långa loppet tror jag det bästa är att byta ut tuppen.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

hånung

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 maj-13 kl 09:44 »
Han skulle hamna i grytan fortare än kvickt om det var min tupp.Och skaffa en ny tupp.

Issapissa

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 maj-13 kl 09:50 »
Yxan säger jag! Tänk vilka skador en sådan stor tupp kan göra. Det finns snälla toppar.
Jag har två döttrar på 2 och 6 år, när våran brahmatupp flög på minsta dottern var det det sista han gjorde. Inte acceptabelt hemma hos oss!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-13 kl 12:00 »
Sådant där brukar eskalera.  De övar upp sig på små människor,  och så småningom börjar de testa sina krafter på vuxna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 11 maj-13 kl 12:28 »
Jag skulle också ta bort tuppen. Det som hände mig i vintras var att jag satt i höns huset i godan ro när en galen tupp flög på mig. Han rev sönder mig från hårfästet ner till slutet av käken, jag fick såklart uppsöka sjukvården som tejpade ihop mig. Men det blev ett fult ärr och jag han tydligen knipa med ögat, för såret slutade strax före ögat och ca 3mm under ögat började såret igen.
Så jag hade tur ändå. Men fult blev det efteråt.

Så tänk att dessa skador både gör jäkligt ont och lämnar fula ärr. Det är inte en ilsken tupp värd. Så skydda dina flickor och låt aldrig tuppen vara lös runt dom. Jag har också stora tuppar, inte brama men orpington.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Teo!

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-13 kl 08:14 »
vi hadde en tupp som flög på min syster tre gånger bakifrån och vi bestämde oss för att försöka tämja den men någon vecka senare jagade han grannpojken över hela gården tills han föll framstupa och tuppen kände att hotet var över! det blev yxan på en gång!
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

JennyoPatrik

• Småland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-13 kl 14:20 »
Tack för alla svar. Jo det får nog bli yxan.  Tyvärr. Så jag söker en Guld svartbandad brahmatupp nu..
Månskensbonde;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

220 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser