Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ägg tvätta med ättika?  (läst 2136 gånger)

m.grubb

• Småland
ägg tvätta med ättika?
« skrivet: 16 maj-13 kl 04:25 »
När jag var liten var det 2 gammla bröder nära oss som hade höns och de tvättade äggen med en ättiklösning.
Jag undrar om någon vet varför dessa gubbar gjorde det? Jag antar att det på någotvis hjälpte dem att öka hållbarheten.
Någon som vet något om detta?
Appenzeller, dv kochin, silkes, Bantam, hedemora.... Mer lär det bli!

Myrkott

• Östergötland
SV: ägg tvätta med ättika?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-13 kl 08:05 »
Låter som en tveksam metod. Ättikan löser snararare upp äggskalet, som ju består av kalk, och gör det poröst. Luktar inte så gott heller.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: ägg tvätta med ättika?
« Svar #2 skrivet: 16 maj-13 kl 10:03 »
När jag var liten var det 2 gammla bröder nära oss som hade höns och de tvättade äggen med en ättiklösning.
Jag undrar om någon vet varför dessa gubbar gjorde det? Jag antar att det på någotvis hjälpte dem att öka hållbarheten. Någon som vet något om detta?

Jag vet  ;) Dom använde ättika för att bleka bort skitfläckar på äggen. Gubbarna hade mao skitiga ägg.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser