Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkelt torkskåp  (läst 10391 gånger)

Radar

• Jämtland
Enkelt torkskåp
« skrivet: 08 feb-07 kl 01:52 »
Det borde finnas nån här som kan uttala sig om min ide' till ett torkskåp.
I ett utrymme på ca 2,5x2,5 m där tvättmaskinen står hänger vi på vintern tvätten på några linor uppspända på en låg ställning. Problemet är att dörren in måste vara stängd för att inte släppa in kall luft. Luftcirkulationen blir därför dålig och det tar lång tid innan tvätten torkar.

Jag tänkte mig därför bygga en slags garderob av t.ex. MDF-board eller nåt. I en från golvet något förhöjd botten sågar man ur några smala spår. Längst upp monterar man en fläkt som blåser in luft, Den trycks då ut genom spåren i botten. Utrymmet värms av ett litet el-element så luften borde vara varmast under taket.

Det jag funderar på är om fukten endast cirkulerar och det inte blir någon torkeffekt att tala om. Kanske det skulle hjälpa med ett filter, typ ventilationslucka, som kan ta upp en del fukt. Det kanske finns andra och bättre ide'er Jag skulle helst slippa ta upp fler ventiler till det här utrymmet.

Då jag har sett att det finns gott om kunnigt folk här litar jag på att jag kommer att få svar på mina undringar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Enkelt torkskåp
« Svar #1 skrivet: 08 feb-07 kl 07:22 »
I ett slutet utrymme kommer tvätten att avge fukt tills luften är mättad och sedan torkar inte tvätten mera. Så blir det med eller utan garderob. Det finns i princip två sätt att lösa det på.

1. Värme. Sval luft tas in i torkutrymmet och värms så att relativa luftfuktigheten sänks. Luften tar upp fukt och ventileras sedan ut.

2. Ställ in en avfuktare.
« Senast ändrad: 08 feb-07 kl 07:22 av Ulric Eriksson »

Radar

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 10 feb-07 kl 13:50 »
Jag tackar för svaret och ska ta mig en funderare på hur jag ska fixa det.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 10 feb-07 kl 14:01 »
Svarar här utav egen erfarenhet.
Biligaste är att bara sätta upp en fläkt. Enbart cirkulationen förbättrar torkningen avsevärt. Ställ in en kupevärmare men bara i blåsläget så får du se.

Köpte i höstas en billig avfuktare och ställde i torkrummet. Går mycket bra men effekten sjunker med låg temperatur.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 10 feb-07 kl 17:30 »
Om du har lite varmare inne än ute, c:a 10 grader skulle du kunna få fukten att kondensera mot en yta som är kyld av uteluften. Om du kan få det kondenserade vattnet att rinna ut ur rummet eller ner i en behållare så har du tillverkat en avfuktare. En fläkt och några plåtbitare kan gå åt. En avfuktare behöver heller inte vara så dyr och gör nog av med samma energimängd.

Billigaste torkning är ute men det är osäkert när den blir torr. Regnar det som det gjort i höst blir den väl rutten.

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 13 feb-07 kl 18:49 »
Svärfar har en "garderob" med element i. Tvätten torkar snabbt som tusan.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 feb-07 kl 18:54 »
smart! han har uppfunnit torkskåpet på nytt!  ;D

Min morsa är inte sämre hon, förra året satt hon och klurade och ritade..
"vad ska det bli?" frågade jag
men hon var så hemlig..tillslut kunde hon inte hålla sig längre och klämde fram det..
En dusch med strålar på olika nivåer, dvs en massagedusch...såna som kostar 15-20.000 i handeln.
Gud vad besviken hon blev när hon fick reda på att det redan fanns !  ::) :)

Själv har jag sumpat åtminstone 1 bra uppfinning...
Ni vet de där plexiglas-stjärnorna som började dyka upp för ca 2 år sedan? med en liten led-lampa i?
Jag har bevis för att jag uppfann dem först! Hade ritat och berättat för ett par pålitliga personer.
1 år senare dök de upp i handeln..  :-\  tänk om man tagit patent..  :o

oj sorry OT..
« Senast ändrad: 13 feb-07 kl 18:56 av Eulalia »

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 13 feb-07 kl 19:29 »
smart! han har uppfunnit torkskåpet på nytt!  ;D

Själv har jag sumpat åtminstone 1 bra uppfinning...
Ni vet de där plexiglas-stjärnorna som började dyka upp för ca 2 år sedan? med en liten led-lampa i?
Jag har bevis för att jag uppfann dem först! Hade ritat och berättat för ett par pålitliga personer.
1 år senare dök de upp i handeln..  :-\  tänk om man tagit patent..  :o

;D Svärfar kan allt!

En sådan stjärna har vi. En röd. I köksfönstret. När du gör en Linné, ska jag be att få stjärnan signerad.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Rödskägg

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 feb-07 kl 16:27 »
Garderob med element i är vanligt i miljonprogramshus dvs. inte helt ovanligt :)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Eulalia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 feb-07 kl 16:29 »
;D Svärfar kan allt!

En sådan stjärna har vi. En röd. I köksfönstret. När du gör en Linné, ska jag be att få stjärnan signerad.

Promise  :-*

poze

• Östergötland
SV: Re:Enkelt torkskåp
« Svar #10 skrivet: 14 jan-10 kl 16:23 »
Garderob med element i är vanligt i miljonprogramshus dvs. inte helt ovanligt :)

Den iden fick jag precis jue! skall i alla fall sätta en i grovköket med gastronormstorlek så man kan torka andra saker än kläder i den med standard restaurangplåtar!

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

ersam

• -
SV: Enkelt torkskåp
« Svar #11 skrivet: 17 jan-10 kl 14:38 »
Vi har ett torkrum i källaren med hetvattenselement kopplat direkt till pannan (blir säkert 70 grader) och en fläkt modell badrum i ventilen till uteluften.

Totalt hopplöst! Blir bara varmt och fuktigt! Tvätten torkar inte alls.

Köpte en avfuktare och stängde ventilen. Med elementet på torkar tvätten på några timmar. Utan element på en dag.

Skaffa avfuktare!

bo_i_dala

« Svar #12 skrivet: 17 jan-10 kl 14:46 »
Hej!
Om man torkar tvätten inomhus är det viktigt att den fuktmättade luften antingen vädras bort eller avfuktas, annars avstannar tvättens torkning.

Vi har ett något uppvärmt utrymme med en liten fläkt (PAX) där vi torkar tvätten.
mvh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 jan-10 kl 15:28 »
Där vi bodde i Geneta i Södertälje i början på 90-talet fanns traditionella torkrum i anslutning till tvättstugorna. Där hängde man in tvätten i värmeböljan och efter några timmar tog man ut den torra tvätten, så att nästa tvättare fick hänga in sin tvätt.

Efter ett tag beslöt Telgebostäder att det skulle sparas energi genom avfuktare. Stora Muntersavfuktare ställdes in, men installatören gjorde inget åt avloppet med följd att det ur luften utvunna vattnet spolades ut på golvet. Så den nya rutinen blev att man fick vada in i "torkrummet" och hämta den dyngsura tvätten till lägenheten och torka den bäst man kunde.

Aldrig, aldrig mer en lägenhet. Ska jag dras med idiotlösningar så ska de vara påhittade och implementerade av mig själv.

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 17 jan-10 kl 15:48 »
Problemet som jag märkte var att trots PAX-fläkten kämpade på så torkade inte tvätten. Källarluften hemma är helt enkelt för fuktig och då hjälper ingen fläkt.

statustrött

« Svar #15 skrivet: 17 jan-10 kl 20:26 »
 Jag håller bara med, en billig avfuktare från rusta fungerar utmärkt, den tar ström men man behöver inte vädra bort den varma fuktiga luften så det blir nog inte så hög kostnad för torkningen.

sub rosa

« Svar #16 skrivet: 21 jan-10 kl 22:10 »
Nu förstår jag att utrymme var en bristvara men en idé som liksom bara poppade upp var att kombinera två nyttigheter och spara energi samtidigt.

Inte helt undantagslöst har de flesta en separat frysbox hemma...en nödvändighet!...tänk om man kunde få frysens pump att värma luften och avfukta tvätten samtidigt som det sänker driftkostnaden i elförbrukning för frysen ???

Frysen avlägsnar vämen som spill vi nedkylning....om den leds in via en sluten anslutning i ditt torkskåp och vädras ut via ett raster i toppen av skåpet skapas en termisk ström av varm luft  som teoretiskt sett borde sänka torktiden på tvätten och då även elförbrukningen på frysen.

//PS- MDF har dålig hållbarhet i fuktiga utrymmen......inte att rekomendera :(......Plyfa eller motsv. borde funka bättre!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 21 jan-10 kl 22:21 »
Nu snackar vi grejer! Finns även nån tråd om att utnyttja värmen från motorn på bilen. Kanske man kan koppla nån slinga till utsidan av fasaden så när man kommer hem så kopplar man på en anslutning till bilens kylsystem som pumpas runt och värmer skåpet.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

206 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser