Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Månskensbonde: hur lite mark kan man klara sig på?  (läst 15932 gånger)

Vasa81

• Västergötland
SV: Månskensbonde: hur lite mark kan man klara sig på?
« Svar #40 skrivet: 29 maj-13 kl 16:43 »
Det jag menade var att köpa spannmål när det gäller små volymer är värt det. Pay backen på tid är bättre på andra saker.

Som månskens bonde finns det ändå så många trådar att dra i.

Billigare att arrendera bete än att köpa mark eftersom marken är så dyr.

morris-minor

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 29 maj-13 kl 16:57 »
Aha, då förstår jag hur du menar och det är väl ungefär så jag tänker själv också. Man får väga vad som känns mest meningsfullt mot den tid man har till sitt förfogande. Det som är så krångligt är att ekonomi och tid är mätbara enheter medan meningsfullhet inte är det på samma sätt. Börjar man räkna och ha sig så känns det som att man kommer hamna i att det mest optimala är att bo i en lägenhet nära en 4H-gård och engagera sig i den i stället...

hånung

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 29 maj-13 kl 17:18 »
Aha, då förstår jag hur du menar och det är väl ungefär så jag tänker själv också. Man får väga vad som känns mest meningsfullt mot den tid man har till sitt förfogande. Det som är så krångligt är att ekonomi och tid är mätbara enheter medan meningsfullhet inte är det på samma sätt. Börjar man räkna och ha sig så känns det som att man kommer hamna i att det mest optimala är att bo i en lägenhet nära en 4H-gård och engagera sig i den i stället...
Då får man nog inte lov att äta upp dom  ;)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #43 skrivet: 29 maj-13 kl 22:32 »
Med djupbäddar så kan man tydligen få högre avkastning per ytenhet. Även om man inte når ända fram till de bästa resultaten (4-6ggr högre avkastning) så borde djupbäddarna kunna minska den nödvändiga odlingsarealen.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

180 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser