Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser era utedass ut?  (läst 7268 gånger)

Marlean

• Västergötland
Hur ser era utedass ut?
« skrivet: 23 maj-13 kl 00:48 »
Hej! Är lite nyfiken på hur era utedass ser ut? Är de renoverade? Kom gärna med bilder!

Neon Knight

• -
SV: Hur ser era utedass ut?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-13 kl 10:29 »
De var tyvärr i fallfärdigt skick och är nu rivna båda två. Någon gång skall jag bygga ett nytt.

En kul grej: ett av dassen jag rev (snarare puttade omkull) var fodrat på insidan med en gammal kartong från en herrekipering i Strängnäs. Den hade telefonnummer 1!

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #2 skrivet: 23 maj-13 kl 10:41 »
Fräscht o fint.  Nymålat utvändigt med ett hjärta på dörren :) ..
Ska försöka komma ihåg att ta några bilder.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #3 skrivet: 23 maj-13 kl 11:32 »
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #4 skrivet: 23 maj-13 kl 14:41 »
Ah, glömde skriva att utedasset nu senast är uppdaterat med "mekanisk separering" och näringsåtervinning via Guldkannan Towa. Super!
http://www.guldkannan.se/
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Naturliv

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-13 kl 08:10 »
Vi har moderniserat utedasset med urinseparering, varm frigolitsits och solcellslampa. Eftersom vi inte är speciellt långa har vi även byggt upp golvet till för oss en bra sitthöjd. För att få lagom med papper i dasshinken samlar vi en del i en papperspåse och eldar upp. Tunnan tömmer vi i en latrinkompost och så småningom kan vi använda det i odlingarna. Vi vill också sätta in ett till fönster för att få in mer dagsljus, men det blir först när vi råkar hitta ett fönster i rätt storlek och till en billig penning.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 maj-13 kl 08:53 »
Lite avsides och inbäddat i grönska

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 maj-13 kl 20:29 »
Inbyggt i en del av hönsboden (förr ladugård). Har nog inte hänt något, gällande renoveringar, sedan det byggdes 1911..

Rätt hög sits. Passar mig (1,79), när jag har träbottnar på. Till lägre folk finns en, typ 10 cm hög fotpall, vilken nog är lika gammal som dasset.

På sikt ska jag ordna med strömlyse där.

Notera spåren, för kuken.

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 26 maj-13 kl 21:03 »
Utedasset hemma med separett - syrenerna blommar vid fönstret och den svartvita flugnapparen har ungar i holken på väggen utanför.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #9 skrivet: 27 maj-13 kl 09:23 »
Klassiskt!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Häxjön

« Svar #10 skrivet: 31 maj-13 kl 10:15 »
Vi har ett gammalt utedass mitt i skogen som töms och multnar av sig själv eller vartannat år. Dassbrädet är nygjort sen 2003. Ett vuxen hål och ett barnhål. barnhålets lock har öron och öga näsa mun, för att roa barn och för att förhindra att det mindre locket går att stoppa ned i det stora hålet ...av bus eller misstag. Gammal klokskap.  ...men jag är intresserad av att veta var ni fått tag i frigolitsitsen? Det nämndes i fnurror här.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 31 maj-13 kl 14:06 »
Gammal klokskap.  ...men jag är intresserad av att veta var ni fått tag i frigolitsitsen? Det nämndes i fnurror här.

Frigolitsitsen jag har heter "Dass-isak" och den köpte jag på den närmaste butiken som säljer toaletter, avloppsrör, spisar osv. De finns även på K-rauta och andra byggvaruhus.

http://www.separett.se/aterforsaljare?id=1443
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 31 maj-13 kl 14:27 »
Kul med dassinspiration!
Jag planerar att bygga mig ett framöver, definitivt med fönster, det gör mycket för mysfaktorn tycker jag :)

Marlean

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 15 jun-13 kl 00:31 »
Vad roligt att se variationerna det finns på olika dass. Det min far har är härligt 80 tals orange på väggarna och sitsen men med skogsgrönt lock för ena hålet. Urk kan man säga. Hoppas fler lägger till bilder!

Dela detta:

* Inloggade just nu

177 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser