Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädisor  (läst 2001 gånger)

Mårten

• Östergötland
Rädisor
« skrivet: 23 maj-13 kl 23:41 »
Hej!
Hur får man rädisor att växa snabbt ?
Dom som säljs i butiker ser man ju att dom vuxit i optimala förhållanden, men så har aldrig mina sett ut.
Vad gör jag fel - eller gör proffsen något lurt med sina?

/Mårten

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Rädisor
« Svar #1 skrivet: 23 maj-13 kl 23:51 »
Intressant.

För mig är det precis tvärtom. De i butiken liknar inte alls de som jag odlar. Sol, vatten och gödsel och lagom tätt. Odlar på upphöjd bädd. Går kvickt.

kurt

« Svar #2 skrivet: 24 maj-13 kl 04:22 »
Det allra viktigaste är att de växer fort, annars smakar de hemskt. De skall alltså ha optimala förhållanden och får t ex inte ha det alltför torrt.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-13 kl 11:55 »
Gallrar du ur plantorna i tid? Själv tycker jag rädisorna alltid växer fort. Inte många veckor mellan sådd och skörd.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 24 maj-13 kl 13:42 »
Går fort med rädisor, vill du ha fina och skapligt stora innan skörd så gödsla inte för mycket -då blir det mer blad - fast bladen går oxå utmärkt att äta  ;) och gallra så de inte står för tätt utan får svängrum att utvecklas.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Mårten

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-13 kl 14:13 »
Ok - för mycket gödning är alltså inte bra.
Mina brukar bli små, jättestarka och träiga med mycket blad.
Men vad är optimala förhållanden för dom små godsakerna?

Rädisblad funkar alldeles utmärkt som del i sallad - och om det blir över, så gillar hönsen dom också.

/Mårten

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 24 maj-13 kl 15:23 »
Är dom träiga har de stått för länge i jorden - dom vill ha lucker jord så att de kan ta sig ner och utvecklas, luckra jorden runt rädisorna när du vattnat - det behövs vid torka eller efter regn och du kan skjutsa över lite jord på rötterna när du ändå luckrar. För att göra odlingen riktigt säker så kan du odla dem under fiberduk - så slipper du matgäster i rädisorna.

Mårten

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 29 maj-13 kl 19:59 »
Just nu gör jag ett test.
Jag har ett litet växthus där jag odlar tomater i avlånga lådor.
Jag har sått en rad med rädisor framför tomatplantorna då jag tycker att det borde vara fin jord för rädisorna att växa i.
Frågan är om dom trivs tillsammans med tomaterna.
Jorden är nyinköpt, så det finns inget gammalt från förra året kvar där.

/Mårten

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 30 maj-13 kl 07:29 »
Fungerar det så är det ju bra men rädisor trivs nog bäst ute, har satt andra omgången nu - har satt dem i pallkrage i år vilket fungerat bra.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 30 maj-13 kl 08:49 »
Som redan nämndes vill rädisor ha jämn tillväxt och lucker jord.
att testa i växthuset är inte helt fel.
jag brukar så första omgången tillsammans med spenat i mitt växthus. sedan plantera jag tomaterna mellan och skördar av resten. då är det snart dags att få några ute på landet.
man kan alltså ha rädisor nån vecka tidigare än vanligt om man så en omgång i växthuset. kanske inte lika viktigt därnere men i södra norrland är det kul!

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser