Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur man inte ska bygga växthus  (läst 1663 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
Hur man inte ska bygga växthus
« skrivet: 24 maj-13 kl 23:07 »
Är äntligen något så när klar med växthuset.
Vad som hände var att jag hittade en annons om glasskivor till skänks, glasen var 6mm begagnade butikshyllor från Domus i Visby som jag fick av ett konstnärspar i Kräklingbo.
De hade tänkt bygga växthus själva men inte haft tid.
Jag började med att gjuta en grund, ca 20 centimeter bred, efter det kom en halvmeter mur av mexitegel.
Slog ihop takstolar i 2X5" virke och reste dem.
Tanken var att jag skulle borra hål i glasen och fästa upp dem med farmarskruv.
Nu var det bara det att borret höll för en si så där 5 hålen och sen gav det upp.
Hade inte lust att skaffa fler borrar (som jag skulle ta sönder) så jag provade att limma fast glasen.
På taket så sitter farmarskruv mellan glasrutorna och friktionen mot träet gör att de ligger kvar.
Det gjorde dock inte rutorna på väggarna  :(
Glasen på taket satt uppe hela vintern och tålde den snö som kom.
På väggarna ramlade glasen av och jag har nog kört 30-40 skivor till tippen, några för att jag råkat slå sönder dem.
Nu sitter en bräda under glasen på väggen och de är fixerade med skruvar, så nu ska de sitta kvar.
Har nog lagt ett par hundra timmar på bygget totalt och det sätter frågan om självhushållning och hur man ska värdera sin tid på kartan.
Nu återstår bara att måla och lägga klart golvet, som består av mexisten det med, bygga bänkar, plantera om tomaterna och hoppas på rekordskörd.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Huggorm

• Gäst
SV: Hur man inte ska bygga växthus
« Svar #1 skrivet: 24 maj-13 kl 23:34 »
Men det ser ju bra ut i alla fall  :)

Bullerybo

• Närke
SV: Hur man inte ska bygga växthus
« Svar #2 skrivet: 25 maj-13 kl 07:34 »
Jättefint och det lir säkert bra i slutänden, men förstår att det var mycket jobb!

Har du tänkt på det här med ventilation? 20-25% av taket behöver vara öppningsbart om det står soligt till. Jag gjorde missen att göra för lite takluckor från början och får nu snickra fler i efterhand vilket blir mer jobb. Surt men man lär sig av sina missar med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser