Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönan gör mig tokig!!  (läst 2787 gånger)

Cillas höns

• Småland
Hönan gör mig tokig!!
« skrivet: 28 maj-13 kl 09:02 »
Jag har en liggsjuk höna som ger mig gråa hårstrån!! Jag har nyligen "blivit med" höns igen, efter några års tomhet. Jag har lyckats få hönor att kläcka fram kycklingar vid ett par tillfällen tidigare men nu vete sjutton. De andra gångerna hade jag utrymme att flytta ut hönan till ett eget rum där hon kunde vara i fred från den andra hönsen men denna gången är det värre. Platsbrist gör att jag har fått trixa lite och det kanske är det som är problemet. Så här ligger det till. Hönan har visat tecken på att inte vilja lämna värpredet när hon "gjort sitt" och för ett par dagar sedan så bestämde hon sig för att ligga kvar. Eftersom jag läste här i forumet att man kunde låta hönan ha ett eget utrymme inne i hönsgården så bestämde jag mig för det. Snickrade ihop en låda, (ca 80*70 cm) la en pappskiva över 3/4 för mysfaktorns skull och flyttade sedan över henne och äggen i den. Det rede hon legat i satte jag en träskiva framför så hon inte skulle kunna in där igen. Till saken hör att hönorna jag har inte är speciellt tama så att jag handskades med henne var INTE uppskattat. Men in i lådan kom hon....och ut igen lika fort. Efter två försök fick jag henne att stanna hos äggen när jag snabbt hängde för en filt så det blev halvskumt inne i lådan. Försökte sedan glänta på filten efter ett par timmar, och ut for hönan igen. Då väntade jag för att se vad som skulle hända. Efter att hon ätit lite så gick hon och la sig....i ett annat tomt värprede!! Liggsjuk var hon men ligga i lådan ville hon INTE!! Rede skulle det vara. Hur som helst, jag lyckades jaga fatt på henne igen och placerade henne i lådan med filten över. Där tillbringade hon sedan natten men så fort jag kom ut i morse och gläntade på filten så for hon ut igen. Jag lät henne hållas och hon gick ut med andra en stund. Jag kände på äggen och de var varma så hon hade ju legat på dom under natten. Hon gick så småningom in igen och la sig ett värprede igen. Suck! Jag tog hönan, flyttade henne till lådan och lät henne vara under filten en stund. Hon la sig men inte på äggen utan jämte dom. Då gav jag upp, ordnade till ett nytt litet utrymme vid sidan av hönsgården fast inne i samma rum med lite papp och hönsnät. Ungefär samma storlek som lådan hade. Där hällde jag ut kutterspån och halm och flyttade hönan med äggen dit istället. Hon kommer nu inte åt redena men ser dom andra hönsen om hon vill ha sällskap. Tyvärr är hon nu ganska stressad efter allt flyttande fram och tillbaka.  :-\När jag lämnade henne vankade hon fram o tillbaka och pickade på nätet. Tror ni att hon kommer att lägga sig på äggen nu om hon får vara ifred? Om hon inte gör det, ska jag då bara ge upp, ta äggen och strunta i alltsammans? Jag vill ju inte att hon ska må dåligt för att jag bollar runt med henne. Undrar vem av oss som bryter ihop först, hönan eller jag?  ;)

bua

SV: Hönan gör mig tokig!!
« Svar #1 skrivet: 28 maj-13 kl 09:08 »
Om hon självmant lägger sig i ett värprede när du släpper ut henne ur buren varför lägger du då inte dit äggen och låter henne stanna där?
Att hönor ska "vara ifred" när de ruvar är inte en absoult regel utan något som passar i vissa besättningar och under vissa förhållanden. Mina hönor har ruvat i värpredet och det gick utmärkt.

skarmyra

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 28 maj-13 kl 09:15 »
Våra har också fått ligga kvar i redet där de lagt sig, en gång om dagen kollar vi så inga nya ägg hamnat under hönan, sen har vi gjort lite olika men oftast ställt ned redet på golvet eftersom att det varit löstagbart, och någon gång flyttat över hönan och kycklingarna när äggen kläckts, då hade vi en liten kant för redet så inte kycklingarna skulle trilla ned. Det har inte varit några problem med tuppen eller de andra hönorna, mamman har passat på kycklingarna och de andra har inte brytt sig om dem.
sembrar una planta es crear una vida

Rödskägg

• Småland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-13 kl 09:22 »
Vi har en höna nu som kläckte tre ägg i förra veckan, på golvet. Vi försöker egentligen ta alla äggen och kläcka de vi vill. Men eftersom hon la sig på ägg under hönshuset så flytta vi inne henne till ett rede där hon övergav de flesta äggen och la sig på golvet med sex av femton ägg. Efter en skatattack (åtgärdat) var det fem kvar och när tre kläckts övergav hon de andra två. En rolig sak är att en annan liggsjuk höna som legat och tryckt i ett försvinnanderede nu är hjälpmamma. Kycklingarna verkar klara sig bra och får kycklingfoder i en automat i ett kompostgaller även om de mest verkar äta från mammorna.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Cillas höns

• Småland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-13 kl 09:36 »
Jo, att låta henne ligga i redet vore den allra bästa lösningen men någon skrev att man inte ska låta dom ruva där eftersom kycklingarna kan ramla ur. Så då byggde jag lådor istället. Dumt av mig! Speciellt som redena har ganska höga kanter. En fråga bara, om hon ligger i redet o man måste flytta henne varje dag för att ta de ägg som har lagts nya, stör man henne inte då så hon avbryter ruvningen. Och om det kommer nya ägg av de andra hönsen, hur snabb måste man vara med att ta bort dom innan dom är otjänliga som människoföda? Dom ligger ju varmt hela tiden menar jag, inte som i kylskåp. Räcker det med en gång per dag?

Cillas höns

• Småland
« Svar #5 skrivet: 28 maj-13 kl 11:03 »
Jag ger mig, hönan vinner! Hon får ligga i värpredet. Dit gick hon också när jag släppte in henne i hönshuset efter att jag lagt äggen där. Valde det rede där äggen låg och borrade MYCKET nöjd ner sig i halmen över alla ägg. Så nu har lugnet lagt sig igen. kriget är över!  :D

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 28 maj-13 kl 11:58 »
Alla hönor går inte att flytta ;). Och för mej har det gått bra att flytta hönan när äggen kläckts. Märker du äggen så kan du hålla koll på att det inte blir fler. Kycklingarna brukar inte hoppa över kanten första dagarna men sen är det nog bra att ha dom i marknivå. Har också försökt flytta hönor som inte vill och det är nog bara att ge upp. Är de lågrangade eller får problem så kan det gå att näta in den del av redet där de ligger.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

flindra

• -
« Svar #7 skrivet: 28 maj-13 kl 12:09 »
Jag har inte lyckats flytta på någon ruvhöna. De blir bara förvirrade och stressade.

Sätt ett nät för öppningen till redet när det närmar sig kläckning, så kan inte kycklingarna ramla ur. Sedan när de har kläckts kan du flytta mamman och kycklingarna till en egen låda/bur/avdelning.

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 maj-13 kl 12:38 »
Mina får ligga där dom lägger sig, oftast i ett rede, men just nu ligger min lilla klucka på ägg ute, längsmed husgrunden, mellan två stora stenar har hon lyckats smussla undan 12 ägg utan att jag märkt något...  så nu har jag hängt upp nattlampa och en liten radio över huvudet på henne och hängt upp ett par gamla CD-skivor i snören så att räv och annat otyg inte ska våga sig fram på nätterna, en riktig liten disco-höna är hon....

Mina värpreden sitter 90cm över marken och hästarnas krubbor ( en annan populär plats att ruva på) sitter 120 över maren och när kycklingarna kläcks ramlar, knuffas, hopppar dom ner på marken och hönan följer med.. inte en enda gång under alla år jag kläckt kycklingar har någon skadat sig så jag är inte så orolig... det är snarare så att de flesta kycklingarna är för fega för att hoppa så jag får lyfta ner dom på golvet när dom kläckts och torkat...

Jag märker de ägg jag vill ha surhönan att ruva, sedan får hon ligga en vecka och därefter lyser jag äggen, de ägg som inte är befruktade då går till hushållet, brukar aldrig vara något fel på dem..
Och hur ofta man behöver plocka äggen andra höns lägger under surhönan beror väl lite på hur många det blir...
Lägger dom andra hönsen ett eller två nya ägg om dagen så räcker det väl att plocka in dem ett par ggr i veckan, men läggs det 10 nya ägg om dagen i ruv-redet så får man ju plocka in dom en eller vtå ggr om dagen...
Höns älskar ju att klämma sig in och lägga ägg under en surhöna.
Kennel SweetCaileanz

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 28 maj-13 kl 14:29 »
Ibland känns det som de andra värper mer när de kan lägga ägg under en ruvhöna.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 28 maj-13 kl 15:53 »
Jag har inte hunnit läsa allt och du har fått många svar, men jag skriver ändå. Hon känner sig nog tryggast i värpredet så att det är därför hon vill vara där. Märk de ägg hon ska ruva med en vattefast penna så att du kan plocka bort de nya äggen. Då kläckningen närmar sig måste du sätta upp en kant så att kycklingarna inte kan trilla ur boet. Om redet är så lågt att hönan inte kan komma över så får du helt enkelt ta bort kanten då och då och vara där och passa medans hönan äter, dricker och skiter... Jag har själv en höna som ligger i ett värprede nu. Hon har ganska gott om plats så jag har tänkt att hon ska bo där med kycklingarna tills alla är kläckta. Lycka till med dina!

FM

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 28 maj-13 kl 17:22 »
 Jag flyttar mina ruvhönor till eget då jag inte vill ha en massa gökvärpande och knuffande etc. När jag har en riktigt sur suhöna gör jag iordning en ruvbur, med ett rede där jag lägger en lite hög med ägg. Flyttar hönan dit och när jag ser att hon ligger stabilt på "låneäggen" (brukar ge hönan ett dygn) ja då får hon de äggen hon ska ruva. Detta funkar för det mesta. Dom jag gjort så med är D-K, Dv-Silke , Serama.  Sedan går inte alla ruvningar så bra, med honor som tröttnat, skitat ner förskräckligt etc  ::) Men en del hönor är superduktiga :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Cillas höns

• Småland
« Svar #12 skrivet: 29 maj-13 kl 09:04 »
Jösses, jag måste få tacka för alla hjälpsamma svar på mitt första inlägg i forumet. Tusen tack! Det känns skönt att veta att det finns så många snälla människor dör ute som vill ge råd till en amatör. Läste era svar, skrattade för mig själv ibland när jag såg för mig själv alla hönor som ligger på de konstigaste ställen, en del med discodunk i öronen, haha! Hur som helst, jag insåg något som jag borde ha vetat om sedan tidigare. Nämligen att höns är mycket intelligenta varelser som vet bättre än jag hur man gör när man kläcker fram kycklingar. Man måste bara lita på dom antar jag. Sedan är en del tydligen mer envisa än andra, haha! Hönan ligger i alla fall i sitt rede på 6 ägg. Hon ligger inte i favoritredet så jag tror att jag kommer att få ett minimum av "tjuvlagda" ägg att plocka bort. Hennes ägg är dessutom märkta så jag har ganska bra koll känner jag. Tack för tipset med nätet framför de sista dygnen. Det kanske jag använder om jag behöver. Kanten framför redet är nästan 10 cm hög så det går nog bra. Annars verkar det ju som om de klarar mer än man tror de små liven. Om man ska gå efter vad "peppz" skrev. Tack ska ni ha allihop, det ska nog gå bra det här.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser