Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min nya lilla hönsstorfamilj  (läst 517 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Min nya lilla hönsstorfamilj
« skrivet: 30 maj-13 kl 09:31 »
Måste bara få berätta hur bra det kan fungera ibland med kläckning och kycklingar.

Tidigare år hade vi alltför stort svinn med mosade ägg under ruvhönorna som resulterade i alltför små kullar. Sedan förra året har vi ruvat/kläckt kombinerat kläckmaskin och höna. Vi "ruvar" i maskinen tills det är dags att stänga av vändningen och då flyttar vi över äggen till den eller de ruvhönor som för stunden ligger och surar. Då har vi dagen innan de får äggen flyttat ner redena på golvet i en inhägnad där de nya får vara ifred för övriga hönsflocken. På så sätt blir det inte en massa trampande på ruväggen och vi har lätt kunnat sortera ut obefruktade och döda ägg innan hönorna får dem.

I år hade jag en full kläckare och två surhönor. Surhönorna fick sammanlagt 14 ägg och resten fick ligga kvar och kläckas i kläckaren. De första dagarna höll mammorna reda på vilka kycklingar som var vems men redan efter några dagar ser det ut som om de tillsammans fostrar alla. Efter några dagar fick de också flytta ut i en "hönstraktor" där de ser ut att må gott, både mammahönorna och de 13 (en dog tyvärr) kycklingarna.

Till saken hör att just de kycklingarna som hönorna kläckt är dem jag tänkt behålla själv medan jag ska sälja resten.

De maskinkläckta har bott inne i en kaninbur med värmetak. Efter helgen när folk varit här och köpt kycklingar hade jag sex små kycklingar kvar av de som ska säljas. Burar och värmetak är alltid en trång sektor och snart kläcks det vaktlar och ankor här så jag testade att sätta in de extra kycklingarna i hönstraktorn hos den lilla storfamiljen. Jag höll ordentlig koll och var beredd på att mammahönorna mycket väl kunde ge sig på nykomlingarna med det var värt ett försök, tänkte jag. Till min stora förvåning och glädje gick att jättebra. De nya små blev direkt accepterade av hönorna och får nu bo på ett mer hönsvärdigt sätt. Och jag slapp en kycklingbur i storstugan och fick ett värmetak ledigt.

Ibland blir det bara så bra och jag känner mig så nöjd.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

peppz

• Västergötland
SV: Min nya lilla hönsstorfamilj
« Svar #1 skrivet: 30 maj-13 kl 17:04 »
 ;D  Härligt när allt går som man tänkt sig!
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser