En kort stund kan äggen klara temperaturer på kring 40 grader, men det är inte bra. Däremot klarar de lätt en temperatur på 38 grader. De flesta enkla kläckare varierar en hel del i temperatur, mellan typ 36,7 och 38,4 är ett ganska ok spann enligt min erfarenhet. Det blir inte lika bra kläckning som om man kan styra temperaturen mer exakt, så att den ligger mellan 37,4 och 37,9, men det blir ett ok resultat.
Det man ska tänka på är att många termometrar har stor felmarginal. Det är bra att kalibrera dem mot t ex en febertermometer, då kan en vanlig inne/ute-termometer vara tillräckligt bra. Se till att proben (själva plutten som mäter utetemperaturen) är ren, och stoppa både den och en febertermometer i munnen. Notera vad de visar när febertermometern ställt in sig. Då brukar inne/ute-termometern vara ganska exakt i ett spann nära den temperaturen. T ex om febertermometern visar 37,0 grader (jag har ganska låg normaltemp) och inne/ute-termometern visar 36,2 grader, då är kläckaren rätt om inne/utetermometern visar 36,9 grader när proben är placerad där äggen ligger.
Det är bra om man inte pillar med äggen för mycket. Jag brukar lysa mina ca dag 7, ca dag 14 och ca dag 18.
Luftbubblan ska vara i den trubbiga änden av ägget. Man ska helst ha låg luftfuktighet de första 18 dagarna, många kör helt utan vatten i kläckaren då. Om luftbubblan är för liten vid kläck kan kycklingarna kvävas, de andas den luft som finns i luftbubblan medan de tar hål på skalet.
Har man transporterade ägg, eller ägg som har en skadad luftbubbla av något skäl, så är det bäst att ruva äggen stående i någon form av äggfack, med den trubbiga änden uppåt.