Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare med många äggkläckningfrågor...  (läst 1388 gånger)

feitur

• Västergötland
Nybörjare med många äggkläckningfrågor...
« skrivet: 02 jun-13 kl 14:44 »
Ja, så skaffade vi då några vita Lohman från hönseriet i trakten. Oj vad skoj med ägg och se utveklingen hos hönorna! Underbart med dessa höns!
Så började jag läsa mer och prata höns med alla kompisar, både de som har och de som inte har. Och på facebook gick jag med i en hönsgrupp. Det hela har nu resulterat i att jag har en hemmabyggd äggkläckningsmaskin i grovköket som jag springer och kollar på stup i kvarten.... Idag (2juni) är vi inne på fjärde dygnet och trots att man inte kan se så mycket om man lyser dem så kunde jag ju inte låta bli!! Fick ca 20 Hedemoraägg och 3 Lohmanägg utav en kompis. Kollade två hedemoraägg och i dem syns bara en skugga, troligtvis gulan som simmar runt, men jag väntar några dagar till innan jag kollar igen. (eller kommer nog kolla en gång om dagen för de är ju så spännande!)  Men i ett av Lohmanäggen såg jag den kända spindeln!! Om jag blev glad, det var ju så tydligt! Men i de andra Lohmanäggen såg det ut som jag beskrev i hedemoraäggen.
Om det nu inte blir mer än en kyckling, kan det bero på att första morgonen (la i äggen på kvällen) så var tempen uppe i 40,4 grader(!!)?. Klarar de så varmt? Eftersom ett ägg har en spindel så borde det ju finnas chans att fler får/har det? Känns onödigt att ha 22 ägg liggande om det ändå inte blir något...
Åh just det! När jag lyste spindelägget för andra gången kunde jag inte se någon luftblåsa? hur jag än vände och vred så såg jag ingen. Och utan den klarar de sig väl inte?
Så, vad tror ni, klarar äggen 40 grader? Och om jag bara ser spindeln i ett lohmanägg så borde de vara kört i de andra två? Men kan fortfarande finnas chans kvar för hedemoraäggen? Eftersom de är svårare att se på?
Och ja, jag har säkert hundra funderingar till men man försöker att läsa sig till det mesta..  :-\
Men om någon som kan mer än mig vill skriva någon liten rad så mottages det tacksamt! =)

Alexn72

• Skåne
SV: Nybörjare med många äggkläckningfrågor...
« Svar #1 skrivet: 02 jun-13 kl 22:21 »
Det bästa du kan göra är nog att ställa in äggen i ett kassa skåp med tidlås på 22dagar :P

Men skämt o sido vänta 7 dagar innan lysning för ett säkert resultat, de som är tomma tas bort.
du ska inte ha varmare än MAX 38grader vid äggen , har du en utan fläkt kan det bli varmare i toppen men som sagt vid äggen ska det max vara 38grader
att det har varit varmare behöver inte betyda att det inte kommer funka

Lycka till

amillacan

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 jun-13 kl 22:58 »
Mitt hemmabygge var uppe högt i temperatur de första dagarna men det blev många kycklingar ändå.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 03 jun-13 kl 07:29 »
En kort stund kan äggen klara temperaturer på kring 40 grader, men det är inte bra. Däremot klarar de lätt en temperatur på 38 grader. De flesta enkla kläckare varierar en hel del i temperatur, mellan typ 36,7 och 38,4 är ett ganska ok spann enligt min erfarenhet. Det blir inte lika bra kläckning som om man kan styra temperaturen mer exakt, så att den ligger mellan 37,4 och 37,9, men det blir ett ok resultat.

Det man ska tänka på är att många termometrar har stor felmarginal. Det är bra att kalibrera dem mot t ex en febertermometer, då kan en vanlig inne/ute-termometer vara tillräckligt bra. Se till att proben (själva plutten som mäter utetemperaturen) är ren, och stoppa både den och en febertermometer i munnen. Notera vad de visar när febertermometern ställt in sig. Då brukar inne/ute-termometern vara ganska exakt i ett spann nära den temperaturen. T ex om febertermometern visar 37,0 grader (jag har ganska låg normaltemp) och inne/ute-termometern visar 36,2 grader, då är kläckaren rätt om inne/utetermometern visar 36,9 grader när proben är placerad där äggen ligger.

Det är bra om man inte pillar med äggen för mycket. Jag brukar lysa mina ca dag 7, ca dag 14 och ca dag 18.

Luftbubblan ska vara i den trubbiga änden av ägget. Man ska helst ha låg luftfuktighet de första 18 dagarna, många kör helt utan vatten i kläckaren då. Om luftbubblan är för liten vid kläck kan kycklingarna kvävas, de andas den luft som finns i luftbubblan medan de tar hål på skalet.

Har man transporterade ägg, eller ägg som har en skadad luftbubbla av något skäl, så är det bäst att ruva äggen stående i någon form av äggfack, med den trubbiga änden uppåt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser