Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min snälle tupp har blivit elak  (läst 2498 gånger)

Anette C

• Always look on the bright side of life
    • Skåne
Min snälle tupp har blivit elak
« skrivet: 05 jun-13 kl 22:16 »
Hej, jag behöver ett råd. Min tidigare otroligt snälle och duktige tupp har helt plötsligt gett sig på sin höna. Hon kom farande med blodig kam häromdagen och flög upp i mitt knä för att ta skydd. Detta har aldrig hänt förut.

Jag märkte att hon var rädd för tuppen och höll dem åtskilda över natten. Nästa dag provade jag att återförena dem, och det verkade gå bra. Men imorse hittade jag henne inklämd bakom redet där hon försökte gömma sig för honom. Dessa två har alltså i flera år suttit tillsammans på översta pinnen i hönshuset och hela tiden varit de bästa vänner. Så detta är både otrevligt och oväntat.

Fråga 1: Vad har hänt och kommer de att kunna "bli ihop" igen? Hur lång tid kan det i så fall ta?

Fråga 2: I morgon får jag två nya unghönor och nu känns situationen komplicerad. Ska unghönsen gå med tuppen några dagar först? Eller ska jag sätta ihop unghönsen med gammhönan? Eller ska jag göra mig av med tuppen helt och hållet?

Hjälp!
Bor på landet på Österlen med man, hund, katter, höns, gammalt hus o stor trädgård

peppz

• Västergötland
SV: Min snälle tupp har blivit elak
« Svar #1 skrivet: 05 jun-13 kl 22:42 »
Är hönan gammal, sjuk, försvagad?
Har hon av någon anledning sjunkit i grad så att tuppen kan ha blivit stimulerad till att försöka stöta bort henne?
JAg hade släppt ihop alla djuren i en grupp för att se vad som händer...
Och om tuppen får ett sånt utspel till att han skadar någon höna så så hade jag tagit honom av daga om jag var du...
Kennel SweetCaileanz

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 05 jun-13 kl 22:43 »
Tycker jag med
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Anette C

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 jun-13 kl 22:57 »
Ja, jag vet ju inte vad som hände som gjorde att tuppen blev knas, men de är lika gamla (ca 3 år) och hönan verkar inte sjuk, bara lite nedstämd efter det som hänt...

Så ni tycker inte jag ska hålla unghönsen för sig själva ett par dar först? Ska jag släppa ihop dem på kvällen när alla är lugna eller på morgonen när jag kan hålla uppsikt över dem?

Tack för era svar!
Bor på landet på Österlen med man, hund, katter, höns, gammalt hus o stor trädgård

peppz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jun-13 kl 23:11 »
Som alltid kan höns vara elaka mot nykomlingar, och även om de inte är det så måste rangordningen göras upp så det är normalt att det ryker några fjädrar när det kommer nya djur, men med tanke på att nykomlingarna är unga så orde det inte bli några problem, dom klommer underordna sig de andra djuren.
Visst är det bra att ha nya djur separat om man har en stor eller värdefull besättning maninte vill ha in smittor i, men i ditt fall ser jag ingen mening med det, det kommer inte göra varken till eller ifrån.

Du sätter in dom i hönshuset nattetid när det är riktigt mörkt och inget av djuren lämmnar sina pinnar, på så sätt kommer dom sitta och "prata" och bekanta sig med vaarandra inan det blir ljust och på så sätt blir det en mjukare presentation.
Dessutom ställer du till oreda i hönshuset så att de gamla hönsen blir lika förvirrade som de nya, och därigenom minde angelägna att jaga bort nykomlingar.
Du kan flytta runt inredningen, slänga in en boll, en kartong, eller andra främmande föremål till dom, lite gräsklipp och lite godsaker...  höns är lätta att villa bort ;)

Men det som i slutänden verkligen avgör är utrymmet, vilka djur det än gäller så går det nästan alltid bra att släppa ihop nya individer  ifall bara utrymmet tillåter de låga att dra sig undan.
Vad gäller höns så sätter jag in mina i hönshuse i totalt mörker på kvällen, och sedan när jag tänder nästa morgon sä föser jag ut den på gården direkt istället för ut i hönsgården, det har aldrig någonsin varit några problem, de nya brukar försvinna in i buskar och buskage runtom på gården och sen kommer dom så sakta fram under dagen, till kvällen följer de nya ofta med de andra hönsen in i hönshuset igen
Kennel SweetCaileanz

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 05 jun-13 kl 23:16 »
Du kan flytta runt inredningen, slänga in en boll,

Jag fick nu en bild i mitt huvud av att ta in en stor pilatesboll i hönshuset...!

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 jun-13 kl 23:25 »
Ja, varför inte?  ;)
Kennel SweetCaileanz

Anette C

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 jun-13 kl 07:55 »
Tack, så gör jag. Sätter in dem på kvällen och låter dem gå ute tillsammans nästa dag.

Men - jag undrar fortfarande över hur jag ska göra med den dumme tuppen? Ska jag hoppas på att han blir så förvirrad/förtjust av nykomlingarna att han glömmer att han är förbannad på gammhönan? Ska han i så fall få vara med när jag sätter ihop dem?

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 jun-13 kl 10:52 »
Jag tycker han ska med... och att han bråkar lite med dom får du acceptera just första dagen, det är normalt när det kommer nya höns men ger med sig inom de närmaste dagarna
Men fortsätter dumheterna så är han inget att spara på.
Kennel SweetCaileanz

lena70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jun-13 kl 13:12 »
Djur som är sjuka, mår dårligt, har ont osv kan bli aggressiva. Tror du att tuppen mår bra? Du skrev att han aldrig hade beteet sig såhär förrut.. :-\

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jun-13 kl 13:28 »
 Fru solvända, bra sagt! Min snälla orpington tupp blev attackerad av höken, efter det blev han aldrig sig lik igen. Han kan ha blivit skadad inuti eller bara vettskrämd, var tvungen att ta bort honom i söndags för han blev knepigare ju mer tiden gick.
Har det hänt något nyligen som skrämt tuppen?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Anette C

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 06 jun-13 kl 14:13 »
Hej, nej inte vad jag vet, men min man hade hört konstiga ljud nere ifrån hönshuset, men båda var instängda i hönsgården så inget djur kan ha nått dem i alla fall. Men visst, det kan ju ha pågått något utanför som skrämt dem.. eller så var det bara som de bråkade själva. Ingen av dem verkar sjuk.

Jag har hämtat de nya hönorna! De sitter just nu i en kattbur inne i hönshuset och hönan är därinne och undersöker sakernas tillstånd titt som tätt. Ikväll släpper jag ut dem! Och imorgon får allihop, inklusive tuppen, komma ut i trädgården. Det ska bli intressant!

Tack för alla svar. Jag berättar hur det går!

peppz

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 06 jun-13 kl 15:01 »
Sen är det ju nte helt ovanligt att tuppar faktiskt blir aggressiva, nästan alla med erfarenhet av höns har väl minst en historia om en aggressiv tupp....
Det kan komma tidigt och det kan komma sent och nästan allltid triggas det igån av ett trauma som slagsmål, rovdjursattak, när dom försvarar sina höns eller något liknande.

Min egen 4åriga tupp fick ett frispel när jag nackade ungtuppar förra hösten inför min flytt, han blev riktigt upprörd över tumultet i hönsgården när ynglingarna skulle fångas in och anföll både mig och mina medhjälpare, efter det blev han aldrig pålitlig igen och slutade på huggkubben han med strax efter jul
Kennel SweetCaileanz

Anette C

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 jun-13 kl 15:53 »
Senaste episoden: när jag gick ner till hönsgården för att titta till nykomlingarna så stod tuppen och hönan och småsnackade med varann genom stängslet i hönsgården. Hmmmm, tänkte jag, jag provar att släppa ut henne och se hur det går. Jag stod redo med vattenslangen... men det gick bra!! Tuppen fick sig ett par duschar när han närmade sig henne lite för snabbt och hon blev nervös. Sen fattade han galoppen. Så nu går de runt sida vid sida som vanligt igen! Men jag ska hålla koll på dem hela dagen.

Så ikväll blir det dags att sätta ihop hela gänget. Hej och hå. Håll tummarna!

Anette C

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 06 jun-13 kl 22:31 »
Jaha. Allt gick jättebra tills ikväll när tuppen och hönan hade satt sig tillrätta tillsammans på högsta pinnen. Jag satt vakt inne i hönshuset. HELT PLÖTSLIGT började han hacka på henne  >:(. Vad f-n... så jag väntade en stund, hon satte sig tillrätta igen. Samma sak, hack hack. Då fick jag nog och slängde ut tuppskrället. Så nu tillbringar han natten i en kattbur i växthuset så får vi se vad jag gör med honom imorgon. Synd! Han är ju en både snygg och f d trevlig genbanks-Åsbotupp! Om det är någon som vill ha honom (Österlen, Skåne) så säg till.. kanske kan vi byta tuppar med varann?!

Gammhönan och nykomlingarna (inklusive en mignonanka!) verkar ha accepterat varandra. Vi får väl se hur det går imorgon. Det finns gott om gömställen för småttingarna om det skulle behövas. (Om någon har en mignonhona att sälja får ni också gärna höra av er!)  ;)

peppz

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 07 jun-13 kl 08:28 »
Du bör vara försiktig med tuppen.
allt med att släppa ihop, dela, vattenslangar, slänga ut, stänga in i burar mm är precis den typen av strress som faktiskt kan göra att en tupp blir elak.

En del tuppar är lite dominanta, (och en del fruntimmer behöver sättas på plats) så länge hönan hoppade tillbaka upp brevid tuppen kan det inte a varit så farligt, annars hade hon ju kunnat sätta sig någon annan stans.
Det är först när han följer efter och jagar henne och hon inte kan komma undan som du har problem.

Mitt tips är att du slutar bråka med dom och låter dom lösa det själva, och antingen fungerar det, eller så nackar du tuppen.

Att stänga in honom ensam kommer bara göra honom frustrerad och det får hönsen lida för om du tänker släppa ihop dom igen.
Kennel SweetCaileanz

Anette C

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 07 jun-13 kl 09:25 »
Javisst, men vi pratar nu om en tupp som har varit fantastiskt snäll i många år och som plötsligt blev elak, utan synbar anledning. Jag har varit otroligt förtjust i honom ända tills nu och han har aldrig visat dominans tidigare.

Jag försökte bara reda upp situationen men kände ju att jag inte visste hur, därför bad jag om råd här. Men det var faktiskt han som blev knäpp först!

Efter att han återföll i aggressivt beteende på nytt igår kväll känner jag att jag tar hönans parti i detta. Så tuppen ska bort. Om ingen annan vill ha honom?!

Tack för alla råd och tips, det har varit ett bra moraliskt stöd!

peppz

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 07 jun-13 kl 10:52 »
Ja, det är nog ett klokt beslut att du gör dig av med honom.
Tyvärr är det oftast just så det går till när tupar blir elaka, det kan komma plötsligt från en dag till en annan..
Kennel SweetCaileanz

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 07 jun-13 kl 21:36 »
Det kan möjligtvis inte vara så att tuppen kommit i kraftig ruggning?  Då kan de totalt tappa sitt gentlemans-beteende.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser