Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stängslar ni ute räven???  (läst 17384 gånger)

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Hur stängslar ni ute räven???
« Svar #60 skrivet: 12 jun-13 kl 16:34 »
Om man inte får göra avdrag och skriva av så innebär det att företaget beskattas 'dubbelt' i princip. Eu-stöden ska väl ses som en kompensation för orimligt låga avräkningspriser. Samhället har ett intresse i att mat finns tillgängligt till alla och det har under långliga tider funnits olika sätt för att hantera detta. Dagens system är knappast fantastiskt men det är väl främst fördelningen inom systemet och att man under vissa omständigheter kan få stöd utan att producera något (eller iaf mycket lite) som är det stora problemet?

Och vad har det här med rävar att göra?

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 12 jun-13 kl 16:37 »
Men för mig värkar det väldigt konstigt att en som har företag inte har bidrag eller gör avdrag och skriver av för ditten och datten .

Och det vet man ju: alla hästägare skattefuskar och alla pizzabagare kallar överkörd grävling för skinka?  ::)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #62 skrivet: 12 jun-13 kl 16:38 »
Då blir det ju naturligtvis något helt anat  men så har ja inte uppfatta det hela  . Men för mig värkar det väldigt konstigt att en som har företag inte har bidrag eller gör avdrag och skriver av för ditten och datten .
Att man skriver av något innebär bara att man fördelar kostnaden över flera år, det innebär inte att man slipper betala. Och bidrag är inget man automatiskt får bara för att man har företag.

Alla företag betalar själva för sina kostnader, staten går inte in och täcker upp för eventuella förluster. Och de flesta företagen är enskilda firmor, vilket innebär att det är en vanlig människa som tar alla de ekonomiska riskerna och betalar för alla kostnader.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hånung

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 12 jun-13 kl 16:41 »
Om man inte får göra avdrag och skriva av så innebär det att företaget beskattas 'dubbelt' i princip. Eu-stöden ska väl ses som en kompensation för orimligt låga avräkningspriser. Samhället har ett intresse i att mat finns tillgängligt till alla och det har under långliga tider funnits olika sätt för att hantera detta. Dagens system är knappast fantastiskt men det är väl främst fördelningen inom systemet och att man under vissa omständigheter kan få stöd utan att producera något (eller iaf mycket lite) som är det stora problemet?

Och vad har det här med rävar att göra?
Hur kan det beskattas dubbelt upp om dom  gör avdrag ? Tycker ärligt talat att EU stödet kan går till baka till staten och det fördelas där det behövs bäst . Och vist får du göra förlustavdrag  åtminstone det de första fem åren vad ja vet . Se så gör sju avdrag varje år på maskiner mm
« Senast ändrad: 12 jun-13 kl 17:01 av håning »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #64 skrivet: 12 jun-13 kl 17:10 »
Det är betydligt lättare att hålla räven ute än fördomar >:(

Den lönearbetare som yttrar sig om hur lätt det är att vara företagare skulle vara tvungen att bli det själv. Det är lätt att se fördelarna och bli avundsjuk, men nackdelarna ser man inte utifrån.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #65 skrivet: 12 jun-13 kl 17:13 »
Hur kan det beskattas dubbelt upp om dom  gör avdrag ? Tycker ärligt talat att EU stödet kan går till baka till staten och det fördelas där det behövs bäst . Och vist får du göra förlustavdrag  åtminstone det de första fem åren vad ja vet . Se så gör sju avdrag varje år på maskiner mm
Förlustavdragen innebär att du inte behöver skatta på lika mycket pengar som du gått med förlust med. Det innebär inte att du slipper betala förlusten, bara att din skatt sänks lite. Och hur gör avskrivningarna på maskiner att man inte behöver betala för dem?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hånung

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 12 jun-13 kl 17:23 »
Förlustavdragen innebär att du inte behöver skatta på lika mycket pengar som du gått med förlust med. Det innebär inte att du slipper betala förlusten, bara att din skatt sänks lite. Och hur gör avskrivningarna på maskiner att man inte behöver betala för dem?
Betala för dom får du men i gengäld så får du skriva av dom på fem år så det kvittas väl på så vis vad ja kan förstå . 

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #67 skrivet: 12 jun-13 kl 17:31 »
Betala för dom får du men i gengäld så får du skriva av dom på fem år så det kvittas väl på så vis vad ja kan förstå .
Att man skriver av dem innebär bara att man inte måste kvitta dem mot en ev vinst första året, eller skriva dem som en förlust första året, utan kan slå ut det på flera år.

Att du kan kvitta det mot en vinst innebär inte att du slipper betala dem, bara att du inte behöver betala skatt på de pengarna. Alltså, köper du en maskin för 30 000, så kan du göra en vinst på 30 000 de kommande åren, utan att betala skatt. Skatt betalar man ju bara på pengar som man tar ut ur företaget. Men gör du aldrig någon vinst, då får du som enskild företagare själv betala de 30 000 ur egen ficka.

Om någon köper en vagn till sina hästar, för att kunna köra ut timmer ur skogen för 30 000, och sedan hjälper andra mot betalning, att köra ut timmer, så får han tjäna 30 000 innan han behöver betala skatt, så att vagnen blir betald av företagets pengar. Är inte det ett rimligt system? Det är i alla fall rimligt, sett ur min synvinkel.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #68 skrivet: 12 jun-13 kl 17:37 »
Men du måste i vilket fall ha de 30 000 kronorna för att kunna köpa din vagn.

Rosten

• Närke
« Svar #69 skrivet: 12 jun-13 kl 17:58 »
Men du måste i vilket fall ha de 30 000 kronorna för att kunna köpa din vagn.
Samt så fort du säljer vagnen så måste du betala skatt och moms för den.

Visst kan jag dra av alla inkomster. Men då har jag inte ett öre till lön.
Så om jag bara lär mig leva på luft och kan få alla som sickar mig räkningar att sluta med det typ banken, elbolaget, sophämtning, bilen, bensin, försäkringar mm så skulle det funka. ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #70 skrivet: 12 jun-13 kl 18:14 »
När du kommer på det, Rosten, så är jag intresserad jag också ;D

Nej, att leva på vanligt hederligt arbete ger inte någon gräddfil för att man gör det som företagare. "Anställningsformen" har fördelar och nackdelar.

Rosten

• Närke
« Svar #71 skrivet: 12 jun-13 kl 18:17 »
Var för skulle jag va avundsjuk . Vill bara på peka det att du har en hygglig verkstad  som du knappast köper på Biltema   Ja tänk om alla hade som du då behövde vi inga verkstäder. 

I 32 år så har jag heltidsjobbat och köpt verktyg. Huvudleverantör är Biltema och Jula.
Men en del saker kommer också från Blocket, kronofogden mm.

Så var trodde du att jag köper för verktyg? Ingen småbrukare har råd att köpa dyra verktyg. Då måste man leva på sin verkstad.
Jag har min till att laga saker som går sönder på gården och skruva en del bil.

Jag antar att du har sett denna bilden på verktygen som finns här på alternativ.

Vad tror du att dessa verktyg är värda?

Men jag lyxade faktist till det för några månader sedan och köpte en kompressor på biltema för 1200:-
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-17638/
Då får jag tillbaka momsen (240:-) i december 2014. Måste alltså ligga ute med momspengarna nästan 2 år innan man får tillbaka dom. Snacka att jag har det bra.

Övriga 960:- kan jag dra av. Så det innebär att jag har 1200:- mindre till lön den månaden.
Jag får alltså ut mindre lön, lägre pension, lägre sjukersättning mm när jag gör det där avdraget som tydligen skall vara så bra för oss småbrukare och löneslavar.

Eller kan jag be biltema att betala ut lön till mig för att jag har handlat hos dom? ;D
« Senast ändrad: 12 jun-13 kl 18:31 av Rosten »

hånung

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 12 jun-13 kl 18:28 »
I 32 år så har jag heltidsjobbat och köpt verktyg. Huvudleverantör är Biltema och Jula.
Men en del saker kommer också från Blocket, kronofogden mm.

Så var trodde du att jag köper för verktyg? Ingen småbrukare har råd att köpa dyra verktyg. Då måste man leva på sin verkstad.
Jag har min till att laga saker som går sönder på gården och skruva en del bil.

Jag antar att du har sett denna bilden på verktygen som finns här på alternativ.

Vad tror du att dessa verktyg är värda?

Men jag lyxade faktist till det för några månader sedan och köpte en kompressor på biltema för 1200:-
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-17638/
Då får jag tillbaka momsen (240:-) i december 2014. Måste alltså ligga ute med momspengarna nästan 2 år innan man får tillbaka dom. Snacka att jag har det bra.

Övriga 960:- kan jag dra av. Så det innebär att jag har 1200:- mindre till lön den månaden.
Eftersom dom pengarna nu finns hos biltema och inte på mitt konto.
Eller kan jag be biltema att betala ut lön till mig för att jag har handlat hos dom? ;D
Nä det var mest den fina svarven du har sån köper man inte hur som hällst och du har nog annat smått och gott . Ja klagar gör du i vart fall  ;D .  Ja brukar va glad när ja skaffat mig något nytt och glädjs åt det ja har och det utan firma  :D

Rosten

• Närke
« Svar #73 skrivet: 12 jun-13 kl 18:38 »
Nä det var mest den fina svarven du har sån köper man inte hur som hällst och du har nog annat smått och gott . Ja klagar gör du i vart fall  ;D .  Ja brukar va glad när ja skaffat mig något nytt och glädjs åt det ja har och det utan firma  :D
Jag har ingen svarv! Jag jobbar med svarvning på mitt lönejobb. (lönejobbar 100% för att ha råd med lånen/räkningar på gården)
Men den svarven äger min chef. Den får jag låna på kvällar mm.

Men den står 3.5 mil från min gård.

Så jag är rik som har en chef som äger maskiner och är rik. ;D Och så har jag mage att klaga på att vi småbrukare inte har så bra. ;D

Du har alltså sett bilderna från mitt jobb och fått för dig att det var min verkstad. Då förstår jag att du trodde att jag hade pengar i överflöd.
Men varför tror du att jag bygger en dollykärra av begagnade delar och inte köper en ny som jag kan dra av. ;)

Jag vet att man inte köper en svarv hur som helst pga att jag inte har haft råd att köpa någon själv.

« Senast ändrad: 12 jun-13 kl 18:44 av Rosten »

hånung

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 12 jun-13 kl 18:53 »
Jag har ingen svarv! Jag jobbar med svarvning på mitt lönejobb. (lönejobbar 100% för att ha råd med lånen/räkningar på gården)
Men den svarven äger min chef. Den får jag låna på kvällar mm.

Men den står 3.5 mil från min gård.

Så jag är rik som har en chef som äger maskiner och är rik. ;D Och så har jag mage att klaga på att vi småbrukare inte har så bra. ;D

Jag vet att man inte köper en svarv hur som helst pga att jag inte har haft råd att köpa någon själv.
Ok då var den bilden tagen på din arbetsplats  då för ja har sett din sån bredvid .

Rosten

• Närke
« Svar #75 skrivet: 12 jun-13 kl 21:17 »
När jag gör något större projekt så hyr jag in mig på jobbet.
Där finns alla dom maskinerna som jag skulle vilja ha hemma men som jag aldrig kommer att ha råd med.
Men det är inte gratis att vara på jobbet.

Så oftast står jag utomhus utanför verkstaden här hemma. Eftersom det blir billigare.
I dollykärrans fall så hyr jag in mig pga att det går så mycket fortare att såga saker i en riktig såg istället för att
kapa allt med vinkelslip.
Men helsvetsning, målning och eldragning kommer jag att göra hemma pga kostnaden.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #76 skrivet: 12 jun-13 kl 23:31 »
I morgon är jag "ledig" från mitt halvtidsjobb. Då ska jag ägna mig åt mitt heltidsjobb. Jag ska utöver daglig skötsel av djuren roa mig med att köpa lite grejer till gården.

-En vattenslang. Den gamla som är arvegods från 70-talet sa upp sig går och stod för en fantastisk fontän som vattnade hela innergården och min man. Ibland är det extra kul att vara egen företagare  ;D 8)
-Reservdelar till gräsklipparen som förvisso inte är lika gammal som vattenslangen men likväl har tackat för sig. En gräsklippare utan fungerande klippaggregatet måste lagas eller ersättas och köpa ny är inte ett alternativ trots att vi får dra av det på firman.
-Djurmat
-Lite virke från bygghandeln

När jag har shoppat loss på saker jag får dra av  och därmed slipper betala (?!?) ska jag bygga grindar till vårt nya stängsel så att vi kan hålla räven borta. För om räven äter upp mina hönor så tjänar jag inga pengar och då kan jag ju inte köpa saker som jag slipper betala  :P

Ha en fin vecka ni som har hederliga jobb och inte ägnar er åt att fuska till er förmåner som företagare  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smajsan

• -
« Svar #77 skrivet: 13 jun-13 kl 00:48 »
Hur fuskig är inte jag då???
Jag är sjukskriven och lever på bidrag från Försäkringskassan. Så det är jag som tar pengarna  >:D
Skulle jobba imorgon om det gick, men just nu kan jag inte ens stängsla in räven utan att bli säng liggandes. Hur är det igentligen? Varför tror alla att alla fuskar och glider fram på en räkmacka?
Nä jag tror, eller jag vet att de allra flesta gör det bästa som de kan.

Och sov så gott nu allihop, bidragsfuskare, moms avdragare och avräknare. och ha en fin morgon dag  :-*
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rosten

• Närke
« Svar #78 skrivet: 13 jun-13 kl 08:09 »
Hur fuskig är inte jag då???
Jag är sjukskriven och lever på bidrag från Försäkringskassan. Så det är jag som tar pengarna  >:D
Skulle jobba imorgon om det gick, men just nu kan jag inte ens stängsla in räven utan att bli säng liggandes. Hur är det igentligen? Varför tror alla att alla fuskar och glider fram på en räkmacka?
Nä jag tror, eller jag vet att de allra flesta gör det bästa som de kan.

Och sov så gott nu allihop, bidragsfuskare, moms avdragare och avräknare. och ha en fin morgon dag  :-*
Lever du på ännu mera bidrag än storbönder! ;D
Varför inte starta eget och leva på avdragen. ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #79 skrivet: 13 jun-13 kl 09:02 »
 ;D ;D ;D Ha en bra och rävfri dag på er allihopa  ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser