Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Japaner som ruvar  (läst 6019 gånger)

Smajsan

• -
SV: Japaner som ruvar
« Svar #20 skrivet: 09 aug-13 kl 22:05 »
Jag vet inte hur du ska göra med den lilla kycklingen o hönan, men jag skulle nog vänta några veckor så den lilla hinner växa till sig innan tror jag. Dom växer ju jätte snabbt iallafall. Vad kul att det gick bra för din ruvare men tråkigt att den ena kycklingen dog. Gör du något speciellt för att dom ska ruva?
Jag fattar inte varför mina har börjat ruva. Det är såklart jätte kul, men jag har trott att det nästan är omöjligt att få japaner att ruva i fångenskap. Berätta gärna hur du gör med foder och hur stort de har. Så kanske vi kan förstå varför de ruvar.

I dag fann jag en ny ruvande höna i deras hus. Dom vill verkligen ruva  :) Det är ju kul, det är bara det att jag har särat på tupparna o hönorna för ett tag sedan , så att hönsen skulle få vila upp sig lite och få tillbaka lite fjädrar som blir avskavda.

Jag får sätta in en tupp igen o byta ut hennes ägg mot nya som förhoppningsvis då är befruktade. Och inte göra om förra misstaget utan stänga in henne för sig själv. Ska väll lyckas någon gång tycker jag.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

gio

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 10 aug-13 kl 09:37 »
Kycklingen har nästan fått full fjäderskrud nu, den blir vit med en svart fläck på huvudet.  :)
Jag väntar ett par veckor till innan den får flytta tillbaka till de stora tillsammans med mamman, jag antar att hon kommer att ta platsen som ledarhönan då, så det kan nog bli lite stökigt... Vi har bara haft en höna som ruvat än så länge, så jag vet inte om det är något speciellt med just henne mer än att miljön skulle vara perfekt.. Hon har ruvat i ett litet hus som vi ställde in i vaktelhuset, det verkar fungera bra som rede.

Vi ger dem kyckling start, tillsammans med lite snäckskal och alfa-alfa-groddar som extra godis.

Nu på sommaren bor de i ett avställt hönshus som är lite drygt ett par kvadratmeter, där hälften av ena långsidan är gallerklädd så att det blir lite öppet. Huset har två våningar, och på övervåningen bor en del ungtuppar just nu.
Vinterhuset är ungefär lika stort, men isolerat och med fönsterglas istället för gallervägg.
Just nu har vi lite för många vaktlar för det utrymmet, men det verkar fungera bra ändå. Det få bli en gallring till vintersäsongen. :)

Smajsan

• -
« Svar #22 skrivet: 10 aug-13 kl 15:35 »
Men vad kul att det gått så bra med din lilla. Hur är vaktel hönan som mamma? beter hon sig som en vanlig höna?
Jag ska sätta in en tupp hos min hönor igen så jag kan byta ut hennes ägg. Och göra som du gjort, en avskild avdelning till henne.
Ska bli kul om det kommer ut någon kyckling  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #23 skrivet: 11 aug-13 kl 23:47 »
Idag har jag fått en obesläktad tupp till mina hönor av min bästa vän. Tuppen är så fin. Vet inte vad färgen heter men han är beige med ljusare partier.
Hönorna blev inte alls glada att få en tupp igen. Och han såg riktig upp skakad ut ett tag faktiskt.
Men han gol o började para sig efter en stund.
Så nu hoppas jag att det blir lite befruktade ägg till ruv hönan.

Mina andra tuppar bor i en egen bur där dom galer hela dagarna efter sina fina hönor. Dom har det bra där så där får dom bo ett tag till.
Slut för idag  :)

gio

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 12 aug-13 kl 18:05 »
Hon verkar fungera bra som mamma, väldigt beskyddande. Just därför blir det nog lite spännande att släppa in dem till de andra vaktlarna igen...

Smajsan

• -
« Svar #25 skrivet: 19 aug-13 kl 12:00 »
I förrgår tog jag bort alla ägg hon låg på och lyste dom. Ca. hälften var det något i o resten var tomma. Så nu har jag stängt in henne ensam i huset med mat o vatten. Och hon verkar gilla det riktigt mycket. Nu kan hon ligga o gosa med sina ägg utan att bli störd.
Det är en av de honungs färgade som ruvar och det har jag fler av. Förra gången var det den vita och en honung. Men jag vet inte om det är samma honungs vaktel som har lagt sig igen  ::)
Kanske ska märka dom lite smidigt så jag ser vem som är vem.

Ska bli kul att se om det blir något denna gången. Hoppas på det. Och nu innan det blir kallt.
Jag har ju haft mina vaktlar varmt under förra vintern så de slutade inte att lägga ägg. De fick aldrig den vila de behöver. Men ändå vill de ruva.
Jag kan ju inte så mycket om hur de funkar i det vilda, ska kanske ta reda på lite fakta.
Kanske någon klok alternativare kan berätta lite hur de ska ha det under hela året?
Skulle vara riktigt kul att få veta.

Smajsan

• -
« Svar #26 skrivet: 23 aug-13 kl 21:25 »
Idag när jag kollade till hönan så låg där 7 små saffrans gula vaktel kycklingar. Helt otroligt vad duktig hon har varit. Hon lockade på dom så dom gick o åt. Jag tror de måste kläckts i går eller så för dom var så pigga o fina.
Men väldigt lysande gula tyckte jag.
Vissa var helt gula, andra hade ränder på ryggen och om jag inte kommer ihåg fel så var det en brun med.
Hoppas nu att allt går vägen med de små. Jag är iallafall lycklig att det gick.
Bilder kommer senare. Jag vill inte störa dom för mycket nu i början.
Hurra hurra va ja är glad  :D

sunkan_85

• -
« Svar #27 skrivet: 24 aug-13 kl 20:39 »
gud vad kul mina vaktlar är snart 10v en höna såg surt på min hand i går när jag tog äggen i dag satt hon
på det bo de gjort av lite hö och alla andra ägg låg på en annan plats när jag tog äggen flytta hon på sig.

jo då hon ligger på ett ägg så jag la dit 3 st till så hon har 4 st.
jätte kul då det är mina första vaktlar så i morgon ska jag fixa en liten bur till henne och märka henne med en extra ring efter som hon
är ruv villig och så ung super kul att se vad det blir..

sunkan_85

• -
« Svar #28 skrivet: 24 aug-13 kl 20:59 »
Jag antar men är inte helt 100% säker. Men de slutar värpa när de ruvar va?

Smajsan

• -
« Svar #29 skrivet: 24 aug-13 kl 22:50 »
Ja det tror jag de gör. Det gör vanliga hönor i allafall. Min är 1-år och det är bara nu i sommar de visat att de vill ruva.
Vad roligt om din ruvar också. Är bara lite orolig med värmen. Men jag litar på super mamman till vaktel. Dom mår bra och äter o dricker o skuttar runt i solen. Det ser så gott ut när hon kallar på kycklingarna och liksom stoppar dom under sig lite bestämt.
Jag hoppas det går vägen här och att din höna ligger kvar på äggen.

sunkan_85

• -
« Svar #30 skrivet: 25 aug-13 kl 14:53 »
Min höna hadde klivit av äggen i morse. Så jag tar nog hennes ägg så får hon prova till våren sen.

Smajsan

• -
« Svar #31 skrivet: 26 aug-13 kl 23:20 »
Jag har fått 3 vanliga kycklingar i går, så söta så. Men vilka bjässar mot vaktlarna  :)
Och de små mår bra hela bunten. Jag räknar dagar och väntar på "den kritiska tiden" som det pratas om.
Men om jag räknat rätt hoppas jag de är förbi den där olycksdagen.
Och nu är det ju ingen direkt värme på nätterna där vi bor. Men mamman verkar klara värmningen bra.
Det är ett litet mirakel som hänt mig tycker jag. Helt fantastiskt att få uppleva detta med ruvande japaner  :D Glömmer bilden som jag ska sätta in....ska försöka få in en imorgon.

Smajsan

• -
« Svar #32 skrivet: 28 aug-13 kl 13:26 »
Hej!
Nu börjar de små få fjädrar på vingarna och man kan börja gissa vad det blir för färg på dom.
De som är helt gula blir nog vita, de som är gula med bruna ränder blir nog honung och den bruna med gula ränder blir nog vilt färgad.

Dom mår jätte bra och blir väl omhändertagna av deras duktiga mamma. Pigga som få men också väldigt trötta när de är trötta.
Håller fortfarande tummarna för att de ska klara sig nu när de är så små och sköra.
Jag ger dom ett grovt mjöl av vete, korn,havregryn och pellets. Det är populärt  :) Och idag fick de lite ägg röra, det slank ner det med.

Jag är fortfarande överraskad hur bra alla 7 får plats under hönan och att hon håller alla varma.
Mysigt att se.

Smajsan

• -
« Svar #33 skrivet: 28 aug-13 kl 13:33 »
Här är lite dåliga bilder på den duktiga vaktel mamman och några av kycklingarna. Jag ville inte störa dom för mycket när de var nya.
Ska ta lite nya bilder någon dag o sätta in.

Smajsan

• -
« Svar #34 skrivet: 01 sep-13 kl 13:42 »
Tänk vilken tur jag haft!Egen ruvade vaktel kycklingar och dom börjar nu få mycket fjädrar och mår toppen kalas.
Det blir 2 vita, 1 vilt färgad och 4 honungs färgade.
Hoppas att fler får uppleva hur kul det är.
Hej o hopp!

Smajsan

• -
« Svar #35 skrivet: 12 sep-13 kl 20:09 »
Hej!
I måndags dog en av kycklingarna. Tror det var något medfött fel eller något som inte syns. Det var en av dom honungs färgade. Synd  :-\ men jag är glad för att de andra mår toppen.
Det är ganska stor skillnad på storlek på dom, ska bli riktigt kul att se dom som vuxna.
Och snart har de fullt med fjädrar, bara huvudet som är dunigt än.
De ser så söta ut med stora fjädrar o luddigt huvud.

Rexi1998

« Svar #36 skrivet: 29 sep-13 kl 22:23 »
Vad roligt!!!
Själv har jag skaffat mig två stycket japaner... :)
de har visat viljan till att ruva!!! :D men nu är det så kallt så det gick snabbt över ;)

Skulle jätte gärna vilja köpa en höna av dem kycklingarna som din duktiga höna har ruvat fram! För att avla in en med en så stark ruvningsinstinkt!!
Hat även skickat pm till dig :)
/Ilja

Smajsan

• -
« Svar #37 skrivet: 07 okt-13 kl 22:28 »
Hej!
Av någon okänd anledning har en till lagt sig på ägg, under en urholkad bred tall kubbe. Hon ligger ute och jag är lite orolig hur det kommer att gå när de är kläckta. Menar när de ska börja äta o dricka. Jag får flytta in henne men hon har gjort ett sånt fint bo. Får se hur det går.

Rexi1998: Jag bor norr om Örebro. Och jag har tänkt ha de här kvar just för tillfället.
Men till våren kan vi se hur många som blivit fram ruvade, då finns det helt säkert några till salu.
Vad kul att du vill ha ruvande vaktlar men jag kan ju inte lova dig att de nya kommer att vilja ruva. Jag vet ju inte hur det har gått till. Jag är iallafall tacksam att de vill.
Jag har inte fått något pm, inte än i allafall.

Rexi1998

« Svar #38 skrivet: 19 dec-13 kl 18:23 »
Hur går det med dessa små? :))
Vad ger du dina för foder?

Smajsan

• -
« Svar #39 skrivet: 21 dec-13 kl 21:20 »
Hej!
Det går bra med dom nu stora vaktlarna. Kul att du frågar  :)
Dom har flyttat in i hönshuset nu till vintern, men dom skulle ju lätt varit kvar i uteburen.
För här är det så varmt o ingen vinter alls.

Dom ruvande morsorna har dött. Det var väntat. Det är en kvar av de äldsta.Men hon kommer nog med att dö snart.
Hoppas de små naturruvade själva vill ruva till sommaren eller nästa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser