Du bör vara mycket försiktig med att släppa ihop två ruvhönor med kycklingar. Åtminstone i vissa stammar så är hönorna mycket skickliga på att avgöra om det är deras kycklingar eller någon annans. De angriper då omedelbart en kyckling som kommit till fel höna. I vissa fall bryr sig inte hönan alls om vem som vill värma sig hos henne och då går det bra.
Jag hade tidigare avelshönsen parvis och då var det aldrig några problem att låta tuppen stanna hos kycklingarna och ruvhönan. Han lockade på de små med matbitar precis som hönan och på natten satt han på pinnen och hönan var på golvet med de små under sig. Om detta gäller generellt vet jag ej, men gick alltid bra hos mig.
Skator och andra kråkfåglar är ett gissel då dessa omedelbart angriper kycklingar vid minsta lilla tillfälle som dessa kommer lite för långt från sin ruvhöna. Ha alltid tak över utomhusrastgårdar, då har skatorna ingen chans. Tänk på att kråkfåglar är kapabla att ha ihjäl kycklingar ganska långt upp i åldrarna. De bör nog minst vara en 8-10 veckor innan risken är helt borta.
Jag har haft höns i 42 år sen jag var sju.

Med vänlig hälsning Jocke