Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Hönorna äter upp kycklingarna!  (läst 4615 gånger)

Lilla My

• Södermanland
HJÄLP! Hönorna äter upp kycklingarna!
« skrivet: 16 jun-13 kl 08:23 »
Jag har starka misstankar om att någon/några hönor äter upp kycklingarna. Två av tre kycklingar försvann obemärkt och jag trodde det var skatorna eller katter som tagit dem. Men igår hittade jag den sista kycklingen pipande bland brännässlorna med ett sår i bakhuvudet. Mamma-hönan brydde sig till en början inte om att kycklingen ropade, men sen tog hon den till sig igen. (Hon verkar nästan ha ledsnat på att vara mamma)
Men imorse när jag skulle släppa ut hönsen var även den sista kycklingen borta  >:D.
Jag har en höna som ligger på ägg nu, borde kläckas nu i veckan, och väntar hem en hög med avelsägg som jag tänkt lägga under några andra surhönor. Vad ska jag göra???

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: HJÄLP! Hönorna äter upp kycklingarna!
« Svar #1 skrivet: 16 jun-13 kl 08:39 »
Har du små kycklingar och mamman ihop med de övriga vuxna? Det är inte säkert att de andra är snälla mot de små de kan mycket väl hacka ihjäl dem. Skilj dem åt. Ha höns med små kycklingar för sig själva i ett skyddat boende.

Ett skyddat ställe som även hindrar råttor, skator och andra djur från att komma åt dem.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Lilla My

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 16 jun-13 kl 08:43 »
Jag hade dom avskiljt de första två veckorna, men mamman ville bara ut och flög ut och lämnade kycklingarna så jag bestämde mig för att släppa ut dem ihop med övriga flocken. Det funkade i två veckor men nu de sista dagarna har det spårat ur.  ???

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 jun-13 kl 09:07 »
Om du är orolig, så tar du själv hand om kycklingarna (när de har kläcks)och har dom under en värmelampa, sedan kan du ju släppa ihop kycklingarna med de andra, när kycklingarna är större. Eller gör som Snuzer tipsade om!! Lycka till med de små!!

Lilla My

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-13 kl 10:40 »
Vi får bygga om lite i hönsgården så hönor med kycklingar får vara ifred. Törs jag ha flera hönor med kycklingar tillsammans? Hur länge behöver dom vara separerade? De som blev uppätna var dvärghönsblandningar.

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 16 jun-13 kl 10:56 »
När mina höns går med kycklingar är dom avskilda till dom är ca 7 veckor. Höns kan vara mkt tuffa och hackar ihjäl dom. Den hönan som går med kycklingarna kan sällan försvara sina små mot flera hönor.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Lilla My

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 jun-13 kl 12:36 »
zeina66: Håller du alla hönsmammor med kycklingar separerade från varandra oxå, eller går dom ihop?

s006gy

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 jun-13 kl 16:45 »
Du bör vara mycket försiktig med att släppa ihop två ruvhönor med kycklingar. Åtminstone i vissa stammar så är hönorna mycket skickliga på att avgöra om det är deras kycklingar eller någon annans. De angriper då omedelbart en kyckling som kommit till fel höna. I vissa fall bryr sig inte hönan alls om vem som vill värma sig hos henne och då går det bra.

Jag hade tidigare avelshönsen parvis och då var det aldrig några problem att låta tuppen stanna hos kycklingarna och ruvhönan. Han lockade på de små med matbitar precis som hönan och på natten satt han på pinnen och hönan var på golvet med de små under sig. Om detta gäller generellt vet jag ej, men gick alltid bra hos mig.

Skator och andra kråkfåglar är ett gissel då dessa omedelbart angriper kycklingar vid minsta lilla tillfälle som dessa kommer lite för långt från sin ruvhöna. Ha alltid tak över utomhusrastgårdar, då har skatorna ingen chans. Tänk på att kråkfåglar är kapabla att ha ihjäl kycklingar ganska långt upp i åldrarna. De bör nog minst vara en 8-10 veckor innan risken är helt borta.

Jag har haft höns i 42 år sen jag var sju.  8)

Med vänlig hälsning Jocke

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 06 jul-13 kl 13:58 »
Jag släpper in mina kycklingar med mamman när kycklingarna är ett par veckor gamla. Har ibland tre till fyra hönsmammor samtidigt i samma inhängnad. Jag har stora höns och silkes höns var för sig och det är bara hos silkeshönsen jag törs göra så. De är så lugna och snälla och tupparna tar hand om dem alla. Men i förrgår smet en kyckling ut i stora hönsgården och blev hackad och jagad av hela hönsflocken innan jag fick tag på den. Nån gång har det hänt att jag haft en höna med kycklingar i stora hönsgården men då har det varit en av de ranghöga hönorna som kunnat försvara kycklingarna ordentligt.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser