Nu har vi gjort en ritning på ett hönshus för 5 höns på 2x1,5m, 2,2m högt. Jag hoppas att jag förstått rätt på jordbruksverkets hemsida och att det ska vara nog för antalet höns. Vi ska som sagt ha 5 medelstora och ruvvilliga höns för lite ägg och sällskap, med tillgång till utevistelse.
Hur många reden behövs för 5 höns, ska dom ha ett var? Hur stora tycker ni att dom ska vara eller är det bra med kollektivreden? Och hur höga?
Vi har tänkt ha sittpinnarna ovanför redena med en hylla mellan för uppsamling av spillning. Hur högt upp ska sittpinnarna vara? Hur högt kan en höna hoppa sas.

Vi ha renligt ritningen satt hyllan ovanför redena på 60cm höjd och den undre sittpinnen 20 cm över den, sen en högre sittpinne ca 15 cm högre upp (och närmre väggen så det är 30cm mellan dem). Behöver hönsen en ramp upp till hyllan/undre sittpinnen? Vill dom ha sittpinnarna högre upp? Längre ifrån varann?
Sen förstod jag inte riktigt hur stort sandbadet ska vara? Jag har ritat 50x50cm bara för att se att det får plats utan att ta upp för mycket golvyta, är det tillräckligt? Kan dom ha mindre?
Tacksam för alla svar!