Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inredningshjälp!  (läst 1450 gånger)

Vild

• -
Inredningshjälp!
« skrivet: 17 jun-13 kl 22:35 »
Nu har vi gjort en ritning på ett hönshus för 5 höns på 2x1,5m, 2,2m högt. Jag hoppas att jag förstått rätt på jordbruksverkets hemsida och att det ska vara nog för antalet höns. Vi ska som sagt ha 5 medelstora och ruvvilliga höns för lite ägg och sällskap, med tillgång till utevistelse.

Hur många reden behövs för 5 höns, ska dom ha ett var? Hur stora tycker ni att dom ska vara eller är det bra med kollektivreden? Och hur höga?
Vi har tänkt ha sittpinnarna ovanför redena med en hylla mellan för uppsamling av spillning. Hur högt upp ska sittpinnarna vara? Hur högt kan en höna hoppa sas. :P Vi ha renligt ritningen satt hyllan ovanför redena på 60cm höjd och den undre sittpinnen 20 cm över den, sen en högre sittpinne ca 15 cm högre upp (och närmre väggen så det är 30cm mellan dem). Behöver hönsen en ramp upp till hyllan/undre sittpinnen? Vill dom ha sittpinnarna högre upp? Längre ifrån varann?

Sen förstod jag inte riktigt hur stort sandbadet ska vara? Jag har ritat 50x50cm bara för att se att det får plats utan att ta upp för mycket golvyta, är det tillräckligt? Kan dom ha mindre?

Tacksam för alla svar!

hånung

• Gäst
SV: Inredningshjälp!
« Svar #1 skrivet: 18 jun-13 kl 01:43 »
Ja skulle rekommendera  att du bygg det  tre gånger 2 m i stället takhöjden var ju bra . Du ska ha plats för vatten och foder automater sant en bytta med snäckskal sen ska du ju ha lagring av maten du köper hem också och eventuella blivande kycklingar så platsen går lätt åt när du har blivit riktigt biten med höns   :) så hellre lite större än för litet .

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 18 jun-13 kl 11:05 »
Tack för svaret! Vi har inte tänkt att ha tupp till att börja med för grannen har bett oss att inte ha det så jag tror inte det blir så mkt kycklingar. Men det beror ju på, om flocken behöver det så skaffar vi en, så iof kanske det kan vara en ide att göra det lite större.

Jag har räknat in plats för foderautomat, vattenskål och skål med snäckskal. Och sandbad. Ska man förvara fodret i hönshuset (separat del förstås)? Jag tänkte att det kanske finns risk att ohyra från hönsen samlas där också men dom kanske bara håller till där hönsen är?

GnoBB

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-13 kl 07:42 »
Jag byggde ett för litet hönshus, ca 8 kvm, i en del av min vedbod/snickarbod för ett år sedan och gjorde ett förrum med plats för äggkartonger, kyl, foder, strö mm.
Tyvärr satte jag nät i mellanväggen och med spån som strö (om det nu beror på ströet) blir det jäkligt dammigt.

Nu har jag påbörjat ett helt nytt bygge på 22 kvm med en del förändringar för att underlätta skötsel. Definitivt blir det en skiljevägg klädd med skivmaterial denna gång.

Men som alla säger....man har alltid för litet hönshus.  8)
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #4 skrivet: 21 jun-13 kl 18:49 »
Finns det möjlighet så bygg gärna större - tycker jordbruksverkets mått är minimum. Vi har 4kv och 5 stora hönor (+ 2 kycklingar) och jag tycker att det fungerar bra - men då har jag fodertunnor på annat håll. Om ingen får för sig att ruva så räcker det med två reden - kan vara bra att ha en extra ibland. Angående sittpinne så skulle jag tycka det var bättre med en längre än flera på olika höjd - förhoppningsvis så slipper man en del bråk om vem som ska vara högst osv. Vi har tunga hönor och de behöver ett stege för att komma upp - vill du spara golvyta så kanske du kunde montera ett stege på väggen halvvägs? Glöm  inte bort fönstret! - och tänk på risk för drag när du placerar hönsluckan.
Om hönsen har tillgång till utevistelse så skulle jag ordna sandbad ute istället - eller inte! Jag gjorde en med en pallkrage och har hittills aldrig sett den i bruk.. däremot så har de grävt egna gropar som används flitigt.  Foder/snäckskal 'automater' kan monteras på väggen (återigen för att ge de så mycket golvyta som möjligt) Vi har gjort om en gammal postlåda - men det finns andra mer 'designade' lösningar lite varstans. Spännande med nytt! - för min egen del så tyckte jag att jag fick lära mig mest genom att titta på bilder på andras hönshus.
Lycka till!  :)
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Vild

• -
« Svar #5 skrivet: 21 jun-13 kl 23:00 »
Tack för ditt svar! Det var många bra saker som jag inte visste, tex ang att ha en sittningen ist för två. Sittpinnen kommer att bli som långsidan, ca 2,5m tror jag det är. Hur många höns duger det till? Jag har planerat in plats för ramp åt dom, fönster har vi ordnat fram.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #6 skrivet: 22 jun-13 kl 11:43 »

Med 2.5m så får du plats med många fåglar  ;D Vi har en björkstam som 'pinne' på ca 2m och räknar med att 7st stora hönor får gott om plats. Tror att minimum bred på pinnen ska vara ca 5cm och den ska ha rundade kanter.. hönsen greppar inte riktigt som andra fåglar utan sitter mer och det är bra med en plan yta att vila på, har läst att bröstbenen kan bli deformerade pga för liten yta. Vi har som sagt stora hönor och de har en stam på 8-10cm så de får variation och kan välja själv hur de vill ha det. Nackdelen är att dels så är den tyngre, och att det finns skrymsel för ohyra.. jag har slipat ner en del kanter och pudrar med kiselgur (mot kvalster) i de vrån som finns - hittills har jag inte hittat några. Annars så är det populärt med regel från byggvaruhus och avfasa kanterna - lätt att slänga och byta ut.
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser