Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengörning av gamla ramar och lådor?  (läst 6128 gånger)

mosesmia

• Lappland
Rengörning av gamla ramar och lådor?
« skrivet: 19 jun-13 kl 16:42 »
Hej
Har äntligen efter 2 års funderande, läsande och en bikurs gått och skaffat bin. Vi har i måndags fått vårat första bisamhälle.
Och nu har vi fått tag på gamla ramar och skattlådor. Men hur ska vi lättast rengöra dem? Vi har tagit bort gammalt vax och tråden.
Hett vatten och kaustik soda står det i böckerna, men undrar om ni andra har några tips?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Rengörning av gamla ramar och lådor?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-13 kl 17:45 »
Hej!
Faran med gamla ramar och lådor är att det kan finnas sjukdomar.
Då är den bästa rengörings-metoden en lite brasa och köp nya grejor i stället.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

endie

• -
« Svar #2 skrivet: 19 jun-13 kl 22:24 »
Ramarna kan du ju koka , tvätta lådorna med kaustiksoda , om de är i trä kan du ju flamma dom

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 19 jun-13 kl 23:06 »
Skulle det inte kunna gå med högtrycktvätt och diskmedel eller ytdesinfektionsmedel för att få bort smittor eller ? Har oxå en plan på att köpa begagnat material dock ej ramar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mantis777

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-13 kl 12:57 »
Skulle det inte kunna gå med högtrycktvätt och diskmedel eller ytdesinfektionsmedel för att få bort smittor eller ? Har oxå en plan på att köpa begagnat material dock ej ramar.
Det finns ju klorin på sprayflaska också. Det borde funka bra.

jacobfor

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 20 jun-13 kl 15:41 »
Hej,
Det finns en del trådar om att göra rent ramar etc här på forumet. Jag fick tipset av Curt (medlem på forumet) att göra rent det värsta med kniv och sedan med målarsoda. Du kan nog hitta tråden det var inte så länge sedan jag fick svaret. Att flamma trämaterial är ju traditionellt men man undrar ju om det verkligen har avsedd desinficerande effekt eftersom det inte står något om den metoden i någon modern litteratur (inte som jag har läst iallafall)

mvh,
Jacob

Curt

« Svar #6 skrivet: 20 jun-13 kl 16:39 »
Att flamma trämaterial är ytterst effektivt. Som alternativ använder man en 1%ig lösning av Virkon S. Vid flamning skall trä bli brunt.

Curt

« Svar #7 skrivet: 20 jun-13 kl 16:51 »
Att flamma trämaterial är ju traditionellt men man undrar ju om det verkligen har avsedd desinficerande effekt eftersom det inte står något om den metoden i någon modern litteratur (inte som jag har läst iallafall)
Du skulle kanske läsa Sjukdomar, parasiter och skadegörare i bisamhället. Detta är modern litteratur skriven av Ingemar Fries&Preben Kristiansen. Boken om biodling är jag inte så förtjust i.

Gideon i Roslagen

« Svar #8 skrivet: 20 jun-13 kl 19:52 »
Trä har normalt en hel del fuktighet. Och när du flammar så förångas fukten. Det vill säga du har en temp väsentligt över 100 grader. Det borde räcka för de flesta smittor. Men... om grejorna kommer från områden där Amerikansk Yngelröta är frekvent så skulle jag vara försiktig. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser