Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang kycklingar och värmelampa, hur göra?  (läst 13493 gånger)

Ljus

• Västergötland
ang kycklingar och värmelampa, hur göra?
« skrivet: 21 jun-13 kl 00:09 »
hej! Jag ska köpa 2 st kycklingar av rasen Brahma. De kommer att vara ca 1-2 veckor gamla. Nu undrar jag hur många grader det ska vara de första veckorna!
Om jag har dem i en bur eller låda och en värmelampa över (inomhus i huset där jag bor) , räcker detta eller är det något mer man ska tänka på?

Tips hur man gör etc mottages gärna :)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: ang kycklingar och värmelampa, hur göra?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-13 kl 08:49 »
Inomhus räcker det med en vanlig gammaldags glödlampa, speciellt om du bara har två kycklingar. Alltså inte en lågenergilampa, utan en som blir varm. Sätt den i en skrivbordslampa eller annan skärm som riktar ljuset och värmen lite. Har du inte nån gammal att byta ut till lågenergi brukar man kunna köpa klara/ej matta glödlampor ännu.

Jag har slutat bry mig om grader i kycklingarnas bostad och tittar helt på deras beteende. Ligger de i en hög och trycker under lampan är det för kallt och håller de sig undan värmen är det för varmt.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-13 kl 09:06 »
Hej
Nykläckta kycklingar bör ha +30-35 och temperatur sänks stegvist så att de har +20 vid fyra veckors ålder,de ska ha möjlighet att gå undan fr värmen ifall det blir för varm,ställ inte lådan i solsken. Risken att nån av kycklingarna dör finns så jag rekommenderar att du köper tre st.
 En keramiklampa som ger värme men inte ljus är det bästa,då kan man ge dom ett "vanligt" dygn. Kycklingar som växer upp med ljus 24 tim/dygn växer snabbare,en del säger att man stressar tillväxten. Dragfri miljö är viktig.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Ljus

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jun-13 kl 11:01 »
Vilken temperatur behöver kycklingar som är 2 veckor gamla?

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 21 jun-13 kl 11:24 »
Prova med +25 i centrum under lampan,ligger de utan för centrum vill de ha svalare. Om du har en bur,häng en handuk på två sidor så att luft ej drar genom buren,på så vis får du en jämnare temperatur.

Jag har ofta kycklingar i en kaninbur när de är små,det är kul att titta på dom. Undvik att stressa dom,vill du ha dom tama kan du ge lite hirsfrön ur handen. Jag köper hirskolvar på kosum,såna där som man ger burfåglar  ;)

Ljus

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 jun-13 kl 14:59 »
Har nu fått hem brahma kycklingarna och de är tydligen bara 1 vecka gamla. Har fått höra av en att de ska ha 37-38 grader varmt, stämmer detta? Om inte, vilken temperatur borde de ha?

Ljus

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-13 kl 16:11 »
Min värmelampa gick sönder! :S Hur gör jag nu?

Har ett litet värme element hemma, skulle jag kunna ställa det jämte buren? Eller fungerar en vanlig glödlampa?

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 22 jun-13 kl 16:51 »
Ta en vanlig glödlampa tills du köpt en ny värmelampa.
Värmelampor är känsliga för stötar & vibrationer när dom är varma,man ska låta den kallna helt innan man hanterar den,då håller den längre

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 22 jun-13 kl 16:53 »
Har nu fått hem brahma kycklingarna och de är tydligen bara 1 vecka gamla. Har fått höra av en att de ska ha 37-38 grader varmt, stämmer detta? Om inte, vilken temperatur borde de ha?

Jag gav dig ett svar i tråden,37-38 är väääldigt varmt för kycklingar som är 2 veckor

Ljus

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 jun-13 kl 16:56 »
Då kör jag med en vanlig och köper en riktig på måndag :) Fick lite panik när värmelampan gick sönder

Ljus

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 22 jun-13 kl 18:25 »
Har fått ordning på det nu! Nu är det varmt och skönt för dem och de verkar må jättebra ! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser