Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur överleva på sin gård? Ej arv.  (läst 1780 gånger)

drengen

• Gäst
Hur överleva på sin gård? Ej arv.
« skrivet: 22 jun-13 kl 17:30 »
Efter helgen får jag antagligen besked om jag kommit in på Allmän Linje på Folkhögskola,
kanske min väg ut i vuxenlivet och till arbete.

Men jag drömmer om livet på landet, egen gård och nånting som jag kan försörja mig på.
Dock måste jag köpa min gård, om jag inte kan skapa nått på den mark familjen äger
dock är det mest skog där.

Men vi leker med tanken att jag som ung ensamstående kommer över en gård som jag
kanske hyr för att sedan köpa efter några år.

Vad skulle man satsa på? 200 nötkreatur i köttproduktion?
Eller en liten mjölkproduktion på 25 nöt?

Jag vet en lantbrukare som köpt 1 gård och sen köpte dom ytterliggare en,
50 talet köttdjur, dock kör dom en del i skogen för annans räkning,
men jag tänker mig nånting där jag kan leva på gården som jag hyr/köper.

Ideér?
Tips?

Huggorm

• Gäst
SV: Hur överleva på sin gård? Ej arv.
« Svar #1 skrivet: 22 jun-13 kl 21:12 »
Det är väldigt svårt att köpa sig en gård och sedan livnära sig på den, ränta och amorteringar slukar all förtjänst. Man skall helst ärva en gård för att det skall löna sig. Det är mängder med mjölkbönder som lägger ner varje år för att det inte lönar sig. Vill man ändå försöka driva en gård bör man nog försöka få tag på ett billigt ställe nära en större stad, då kan man driva gårdsbutik, kanske hyra ut stugor till turister och dessutom ha möjlighet att extraknäcka med vanligt jobb ibland i stan.

drengen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jul-13 kl 17:45 »
Jag tror det är så man ska se det, lantbruk med tillhörande turismverksamhet eller liknande bredvid.

Existens

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jul-13 kl 17:48 »
Ja, turism ser man ju på Grekland och liknande länder att det är en klippa att luta sig mot... :)

malarmaster

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 jul-13 kl 22:46 »
Ja, turism ser man ju på Grekland och liknande länder att det är en klippa att luta sig mot... :)
var det ironiskt eller? greklands problem är ju knappast liten turism,snarare avsaknad av fungerande skattesystem o  inkompetenta korrupta regeringar.
turism som komplement till annan verksamhet är en bra ide,många skulle kunna ha småstugor på markerna till uthyrning.
många framförallt nordeuropeer kommer gärna hit för att uppleva vår natur.
själv planerar jag att köpa några torpställen för veckouthyrning,bör inbringa c.a 80-100 tusen per ställe vid 20 veckors uthyrning.
här i småland är det inte svårt att hitta varken torp eller sommargäster,tyskar o framförallt holländare står på kö. ulf

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 jul-13 kl 22:52 »
var det ironiskt eller? greklands problem är ju knappast liten turism,snarare avsaknad av fungerande skattesystem o  inkompetenta korrupta regeringar.
turism som komplement till annan verksamhet är en bra ide,många skulle kunna ha småstugor på markerna till uthyrning.
själv planerar jag att köpa några torpställen för veckouthyrning,bör inbringa c.a 80-100 tusen per ställe vid 20 veckors uthyrning.
här i småland är det inte svårt att hitta varken torp eller sommargäster,tyskar o framförallt holländare står på kö. ulf
Ja ser det mest som att  Existera ser sina egna mislykkansen i repris bara är ja räd .

Existens

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jul-13 kl 00:06 »

Ja, kan du hyra ut flera stugor i småland för 5000/vecka i 20 veckor per stuga så är du bara att gratulera.

Men nej, jag tror inte på turism som mer än ett litet komplement om man har de bästa lägena.

Se på Hapimag, utanför Vrigstad. Har legat nere i flera år nu.. nu har dom visst fått några stugor uthyrda.

Luff

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 jul-13 kl 00:14 »
Biodling.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser