Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pipet under hönan har tystnat  (läst 893 gånger)

rosita51

• Skåne
Pipet under hönan har tystnat
« skrivet: 23 jun-13 kl 07:08 »
Vår höna har ruvat i 22 dagar, igår eftermiddag hörde vi en del pip under henne flera gånger. Men under kvällen hördes det inget mer och i morse var det lika tyst. Ska jag vara orolig?
MVH Rosita zon 1

Teo!

• Uppland
SV: Pipet under hönan har tystnat
« Svar #1 skrivet: 23 jun-13 kl 07:55 »
har du känt på äggen? ta ett ägg i handen, klucka lite och vänta. man brukar kunna känna att de kämpar i äggen. har någon gjort hål eller kan det vara så att skalen var så tjocka så de inte kom ut? jag vet inte riktigt men det börjar låta dystert. men det finns ju ägg som kläcks sent beroende på hur värmen har varit.
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 jun-13 kl 08:22 »
Vilken lycka! Var just ute och kollade i redet och fick syn på en liten kyckling! Och en till är på väg! Så nu kan jag äntligen känna ro!
Jag har aldrig ens sett någon sån liten dunboll! Jag har oroat mig i onödan som vanligt  :-[
MVH Rosita zon 1

Teo!

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 jun-13 kl 09:39 »
Ja det brukar vara så!

Grattis till den lilla. kan man få se någon bild? vad har du för raser?

Med vänlig hälsning teodor
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 jun-13 kl 12:38 »
Vi har blommehönor.

Jag lyckas aldrig minska bilden så att den får plats...

Kolla på min blogg: www.ankispassion.blogg.se

MVH Rosita zon 1

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-13 kl 13:56 »
inför kläck är dom ganska pigga och pratsamma oftast, men när de väl satt igång så blir det ojämnare med pipandet, för då blir dom tröttare och tar längre pauser för att sova och vila..
Jag som kläcker mest i maskin och ofta har minst 20-30 ägg på gång samtidigt är ju van med att det alltid piper eftersom det alltid är ett par st vakna hela tiden.
Så jag har oxå känt mig lite bekymrad när jag kläckt under höna som bara haft ett pr st ägg när det plötsligt blev tystare och tystare ju längre in i kläck tiden gick...
Men hittils har det blivit kycklingar ur de flesta äggen som "tystnat" med :)
Kennel SweetCaileanz

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 jun-13 kl 14:15 »
Skönt att höra att det finns rutinerade människor som också kan bli lite oroliga över tystnaden...
MVH Rosita zon 1

peppz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 23 jun-13 kl 14:21 »
Jamen det spelar ingen roll hur rutinerad man är tror jag , jag tycker det är precis lika spännande med kläckning nu efter flera år med konstant kläckande som jag tyckte det var med de allra första ägget som jag kläckte hemma hos mormor och morfar i en blomkruka under en glödlampa när jag var 12... ;D
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser