Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litet hönseri, lönsamt?  (läst 8132 gånger)

swennis

• Småland
    • Bara anna
Litet hönseri, lönsamt?
« skrivet: 23 jun-13 kl 12:15 »
Jag skulle vilja ha ett litet hönseri, kanske ca 100-200 höns. Gärna ekologiskt. Visst måste det bli några tusenlappar över  i månaden i lön på det? Eller vad säger ni som har så många höns?
Vad ska jag tänka på? Blir ni lätt av med äggen?
Berätta gärna om era erfarenheter!
Bor på en liten gård i Småland med man, barn, hund, katt, hästar, höns och kaniner.
Läs mer på www.baraanna.se

Alexn72

• Skåne
SV: Litet hönseri, lönsamt?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-13 kl 14:06 »
Den stora kostnaden är nog uppstartskostnad så berätta mer om dig själv.
Tex ska du föda upp från ägg eller ska du köpa in färdiga djur, har du "bostad" åt dem eller ska du bygga?
Kan du isåfall bygga det själv eller ska en firma göra det åt dig?
bor du på bra läge, dvs närhet till ställe som vill ha ägg mm

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 jun-13 kl 09:21 »
ekologiskt är det svårare att få lönsamhet på

Neon Knight

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jun-13 kl 10:34 »
Jag skulle säga att höns, liksom de flesta djur, lönar sig bäst om man antingen har dem för egen konsumtion eller i någorlunda stor skala.

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jun-13 kl 11:48 »
Prova först driva det som ren hobbyverksamhet.. ;D

Dottfarm

• Norrbotten
    • Dorrfarm
« Svar #5 skrivet: 27 jun-13 kl 23:15 »
Du behöver endel tillstånd för att ha fler än 65 hönor (vuxna) och godkänande från livsmedelsverket att få sälja ägg*
Samt vacinera alla djur som kan stiga till en saftig summa så tror inte att 100-200 eko länar sig så väl.
Men kanske 5.000 och vanlig verksamhet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 28 jun-13 kl 06:46 »
Du behöver endel tillstånd för att ha fler än 65 hönor (vuxna) och godkänande från livsmedelsverket att få sälja ägg*
Samt vacinera alla djur som kan stiga till en saftig summa så tror inte att 100-200 eko länar sig så väl.
Men kanske 5.000 och vanlig verksamhet.

Vaccinera?! Det finns inget krav på att vaccinera hönsen, vad jag känner till.

Om det lönar sig beror på vilka kostnader man har, och vilken avsättning man har för äggen. Tror inte att kostnaden är så mycket större för eko, frågan är om man hittar kunder som vill betala för merkostnaden.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/registrerafjaderfan.4.7409fe2811f8e7990b88000408.html
Citera
Om du håller fjäderfän för kommersiellt bruk eller har mer än 350 värphönsplatser ska du anmäla det till Jordbruksverket. Syftet med att samla in uppgifterna är att det ska vara möjligt att spåra djur från en plats till en annan vid utbrott av någon smittsam djursjukdom.

Du måste alltså anmäla till fjäderfäregistret att du håller höns. Kostar gratis.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/forprovninginforbygge.4.6beab0f111fb74e78a780001639.html
Citera
Ibland behöver du inte förpröva
Du behöver bara förpröva om antalet fjäderfä utom strutsfåglar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 500 eller fler.
Oavsett hur många djurplatser du har på fastigheten behöver du inte förpröva
om du reparerar eller underhåller utan att ändra stallets planslösning
tillfälliga sjukutrymmen
byggnader som endast används som väderskydd (till exempel skydd mot nederbörd) för fjäderfä utom strutsfåglar, när de hålls utomhus och som rymmer högst 1000 fåglar

Ska du ha färre än 500 höns så behöver du inte förpröva när du bygger, men byggnaden måste ändå följa de regler som gäller. All info finns på jordbruksverkets hemsida.

Har du ett bra och troget kundunderlag, och inte för stora fasta kostnader i form av räntor osv, så kan du säkert få 200 höns att gå med liten vinst. Jag betvivlar dock att du lyckas få ut en vettig timpeng, eftersom både djurskötsel och kundkontakter tar mycket tid, och den tiden är inte linjär, dvs det tar inte 10 gånger så lång tid att sköta djur och kundkontakter och man har 2000 djur som om man har 200. Tyvärr är småskalig produktion svår att leva på, man måste erbjuda ett ordentligt mervärde, som kunden är beredd att betala för, annars blir det troligen mycket arbete till nästan ingen vinst, eller t o m en förlust.

Allas situation skiljer sig åt, så att göra en ordentlig budget, för att främst räkna på alla kostnader (och vara realistisk - att göra glädjekalkyler förstör bara för en själv) är en god idé. Då vet man hur mycket pengar man behöver dra in, och kan sedan undersöka kundunderlaget och vilka konkurrenter som finns, samt vad andra tar betalt för motsvarande vara.

Kostnaderna för att starta upp en verksamhet, och för att hålla djur, kan vara svåra att bedöma. Tycker själv att jag är duktig på ekonomi, och att jag räknat ordentligt på allt. Men min lilla gård, med stora renoveringsbehov, där jag håller lite fjäderfä i väldigt liten skala, lyckas hela tiden få kostnader som jag inte räknat med  :-\. Det gäller att ha tillräckligt mycket egna pengar att sätta in, för i början kostar det en hel del. Byggnader, inhägnader, vatten, avlopp, dränering, verktyg, utrustning, förbrukningsvaror...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 jun-13 kl 09:20 »
Jag har ju provat, så jag vet vid det här laget ganska bra vad det handlar om..
Kalkylerna man kan räkna fram i förhand fungerar faktiskt, om alla förutsättningar uppfylls.
Det gjorde dom även för mig, men jag hade för lite pengar att röra mig med och då kunde inte alla förutsättningar uppfyllas, och då funkar det inte.

1. Använd värphybrider, och kör dom som proffsen, dvs 13-14 månader och sen slakt.
2. Se till att ge fri tillgång på riktigt värpfoder.
3. Se till att det aldrig blir kallare än 15 grader hos dom.
4. Ha dom ute men strunta i ekologiskt foder.
5. Sälj via äggbod och torg, eller hemleveranser och ta alltid minst 25 kr/kg.
6. Du måste kunna köpa hem foder i bulk, dvs minst 3 ton per gång. Ett sånt lass kostar runt 10-12000 plus moms.
7. Har man såpass många höns behövs det gödselgaller, så man kan begränsa golvytan som man strör. Dom är ju ändå ute större delen av dagen.

Kan du uppfylla alla ovanstående punkter, så kommer kalkylen att stämma.

Då får du på 500 höns ut minst 435 ägg per dag, dvs ca 25 kg = 625 kr in per dag.

500 höns äter 75 kg foder per dag x 4 kr = 300 kr.

Unghönan kost 60 kr och ger 20 kg ägg, dvs 3 kr/kg. = 75 kr/dag.

Nu har du 250 kr/dag över x 30 = 7500 kr/månad.

10 balar strö per månad får man ju räkna med, och sen lite morötter och annat, så försvinner 1000 kr till.   Så 6000 per månad ska 500 höns kunna ge, om samtliga förutsättningar uppfylls.

Men det räcker med att det blir för kallt så det går åt mer foder, eller du börjar snåla med fodret, dryga ut det med spannmål, eller inte får ut tillräckligt betalt för äggen, så rasar kalkylen.

Men annars.. tro´t eller ej..det funkar. betänk att proffsen får runt 12 kr/ kg, och får några ören över. Så kan man ta ut det dubbla priset så vore det ju konstigt om det inte skulle ge nåt.

Sirpa

• -
« Svar #8 skrivet: 28 jun-13 kl 10:54 »
7500 kr men sen ska väl skatten (minst 33%) bort från det. 5250 kr kvar då.
Höns och Liljor i min trädgård.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 jun-13 kl 12:04 »
2. Se till att ge fri tillgång på riktigt värpfoder.

Du menar riktigt helfoder eller fri tillgång till värpkoncentrat och spannmålskross?

Existens

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 jun-13 kl 14:00 »
7500 kr men sen ska väl skatten (minst 33%) bort från det. 5250 kr kvar då.

Jo, men skatten är så individuell så den kan man inte ta med i själva grundkalkylen. De flesta småbrukare har ju så många andra utgifter som äter upp vinsterna från hönsen, och då blir det ingen skatt ändå.
Men har man ingen som helst annan utgift så ja, då blir det ju så.  Man har ju även momsen att tänka på, men den brukar sällan bli ett bekymmer eftersom äggen man säljer har 12% matmoms och foder, höns och alla andra utgifter har 25% moms.

Du menar riktigt helfoder eller fri tillgång till värpkoncentrat och spannmålskross?

Ja, vilket som, men ett helfoder är alltid enklare, eftersom man vet vad dom får i sig. Fri tillgång av andra blandningar kan ju se ut som att det alltid finns foder, men med lite otur så har hönsen bara ätit det dom tyckte var godast.

Magnus24

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 jul-13 kl 09:52 »
Kan du verkligen sälja 435 ägg/dag enbart via äggbod och torg, eller hemleveranser?

Hur är det med inventarier? Det blir en del investeringar i form av inhägnad, boende o utfodringsgrejor mm. som inte håller för evigt utan tappar värde.

Existens

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 jul-13 kl 16:10 »
Kan du verkligen sälja 435 ägg/dag enbart via äggbod och torg, eller hemleveranser?

Det är ungefär där det börjar ta emot, ja.  Man får vara rätt aktiv som säljare, och svåraste tiden är när dom värper upp i början och man bara får småägg..

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #13 skrivet: 09 jul-13 kl 08:53 »
TACK för alla svar! Bra tips och en del att tänka på. Jag har bestämt mig, jag vill prova. Jag ska inte leva på bara detta men det är ju roligt om det blir några tusenlappar över....
Bor på en liten gård i Småland med man, barn, hund, katt, hästar, höns och kaniner.

Magnus24

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 09 jul-13 kl 09:09 »
Är lite skeptisk till att få lönsamhet, särskilt med vettig timlön, men kör på och lycka till! Bara att testa och utöka verksamheten om det verkar funka och är skoj.
Lite länkar:
http://www.svenskaagg.se/?p=19761&m=3491
http://www2.svenskaagg.se/attachments/92/1478.pdf
http://www.catarinasspratthonseri.se/foretag.html

Berätta gärna hur det går och hur du går till väga.

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #15 skrivet: 09 jul-13 kl 09:20 »
Någon vettig timlön lär jag inte få, det förstår jag. Men jag tycker det är så roligt med höns och allt runt omkring så jag är bara glad om jag får lite lön för mödan i alla fall, vill inte bara gå plus minus noll.
Hönshus har jag redan men ska bygga en större rastgård till dem. Tror inte det blir några problem med att bli av med äggen, snarare tvärtom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

242 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser