Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jaha, nu gick hönan och kycklingen av redet...  (läst 623 gånger)

rosita51

• Skåne
Jaha, nu gick hönan och kycklingen av redet...
« skrivet: 23 jun-13 kl 14:55 »
...och lämnade 4 ägg! Vad gör jag nu? Antagligen är den kyckling som kläckts ruvad 2 dagar innan jag la dit 2 ägg till och därför behöver de 1 dygn till innan kläckning! Någon som har ett bra råd? Hur länge klarar sig äggen utan hönevärmen så här i slutskedet?
MVH Rosita zon 1

peppz

• Västergötland
SV: Jaha, nu gick hönan och kycklingen av redet...
« Svar #1 skrivet: 23 jun-13 kl 15:05 »
oj.. nu kan det vara för sent om du har otur...
Det du skulle ha gjort var att ta bort kycklingen direkt när den kläcktes så hönan låg kvar på de övriga äggen, och sen när alla ägg kläckts hade hon kunnat få tillbaka den första med.
nu kan du välja att sätta tillbaka hönan och ev kycklingen i redet och stänga för så de inte kommer ut, förhoppningsvis lägger hon sig igen.
Men har du en kläckare är det nog säkrast att lägga in resterande ägg där tror jag.
Kennel SweetCaileanz

rosita51

• Skåne
SV: Jaha, nu gick hönan och kycklingen av redet...
« Svar #2 skrivet: 23 jun-13 kl 15:28 »
Åh, vad stirrig jag känner mig... Nu har jag i alla fall varit ut i hönshuset och öppnade kompostgallret jag har för att stänga ute de andra hönsen. Jag tog äggen ur redet och la dem framför hönan, som nu ligger med kycklingen i en potatislåda på högkant, och hon drog in dem under sig (jag hjälpte till förstås)! Så nu har hönan både äggen och kycklingen hos sig! Vilken hönsmamma jag är  :-[
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser