Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fick med extra avelsägg i beställningen, har för många nu... .?  (läst 552 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Tänkte låta min extremt sura dvärgkochinhöna ruva. Beställde 10 ägg för att få in " nytt blod" . Sparade samtidigt 3 ägg från egna höns. Förmodligen lite vågat med 13 ägg, men hon är så himla platt där hon ligger så det borde inte vara något problem.
Förrän nu... Säljaren av avelsäggen var vänlig nog att skicka med 2 extra ägg...Så hur gör jag nu  ::). Chansar på att hon klarar 15 ägg eller väljer bort några ägg och slänger..?
Har ingen annan som surar just nu, bara en annan kochin som lägger " ibland" !
Hjälp !

sonja på slätten

• Halland
I och för sig  så kan hönan klara 15 ägg,  om hon är av den yppiga typen och har en rejäl bale att ligga i.  Men jag  skulle inte ha lagt dit de där 3 egna äggen ändå.  Eller  kan du se skillnad på kycklingarna när de kläckts?  Med tanke på¨fortsatt avel är det viktigt att veta  vad som är vad.
Kanske du kan få dina  3 ägg ruvade hos någon annan, och sedan ta hem kycklingarna så fort de kläckts,  märka dem och sätta ihop dem med  resten av kycklingarna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

skogsbonne

• Värmland
Dom du sparade från egna ägg är ju bara att äta till frukost?

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser