Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till (produktions)gotlandskaniner  (läst 4556 gånger)

tottizen

• Västergötland
Mat till (produktions)gotlandskaniner
« skrivet: 29 jun-13 kl 16:01 »
Jag undrar vad mina små vänner behöver. 2 flickor på snart 15 veckor. De ska vara avelskaniner för mat och även sällskap. fick med hö, halm, spån och pellet/havreblandning. behövs det sistnämde länge till? (vad jag förstår så behövs det när de växer samt är dräktiga).

Då jag har 2 i samma bur så matar jag dem 2ggr/dag, det kan vara bra va?

Kom gärna med andra tips oxo!

Har köpt mineralsren.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mat till (produktions)gotlandskaniner
« Svar #1 skrivet: 29 jun-13 kl 16:19 »
Grunden i kosten är hö som dom har full tillgång till hela tiden,
Våra är väldigt förtjusta i kirskål så dom får rejält av det, gräs.  En hona med ungar äter med lätthet en rejäl bukett så stor att jag som man har svårt att hålla runt den. 2 ggr dag.
Ett underbart sätt att skörda det gröna är med en skära, då man håller ihopa gräset med ena handen och får en välordnad hög som gör det enkelt att mängdbestämma och servera.  Och plocka bort resterna då allt brukar vara välordnat hela vägen.
Sedan förstärker vi med lusernpellets( 5 delar) nånn kaninpellets (1 del) och fågelfröblandning (1 del)
till en ensam hona inte mer än ½ rund makrillburk. mer när dom har ungar.
Ett bra tricks är när du har dom i betesbur är att ha en upphöjd koja med öppning så det går att ge dom pelletsen där. Då är alla ungar däruppe och äter gott när man flyttar buren.
Då slipper man jaga liten kaninunge .
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #2 skrivet: 29 jun-13 kl 16:34 »
Målet med de flesta lantraser, så även Gotlandskaniner är att man eftersträvar att föda upp dem på samma/liknande sätt som
det gjordes "förr".
Dvs utan kraftfoder i pelletsform.

Behövs det förstärkning efter ett bra hö, bra bete med grenar och morötter mm som omväxling
brukar man försöka att ge havre i första hand.

Detta pga av att lantrasen inte ska börja likna"vilken-ras-som-helst" utan att fortsätta vara en relativt lättfödd,
tålig och långsamt växande kanin.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Skogsvilde

• -
« Svar #3 skrivet: 29 jun-13 kl 16:50 »
Helt rätt Doris & Börje. 
Men inte nödvändigtvis.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-13 kl 17:13 »
Dina kaniner är nästan fullvuxna och får de tillräcklig med grönfoder behöver de inget säd enligt min uppfattning. Pelletts behöver du inte tänker på, ska inte en normalutvecklad gottis ha/behöva.  Det är bra mit kvistar dock ratar mina sådant under sommermånaderna. Kirskål, tistlar, kardborre, älgört, åkervinda, halvtorkade nässlor.. går och rensa vägkanten och ger dina damer vad som finns där. Du lär dig snabbt vilka favvisar de har, det variierar :)

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jun-13 kl 19:15 »
Målet med de flesta lantraser, så även Gotlandskaniner är att man eftersträvar att föda upp dem på samma/liknande sätt som
det gjordes "förr".
Dvs utan kraftfoder i pelletsform.

Behövs det förstärkning efter ett bra hö, bra bete med grenar och morötter mm som omväxling
brukar man försöka att ge havre i första hand.

Detta pga av att lantrasen inte ska börja likna"vilken-ras-som-helst" utan att fortsätta vara en relativt lättfödd,
tålig och långsamt växande kanin.

Jag tror bestämt att någon här i huset är mer frikostig än andra... ;) Jag skulle nog hellre förstärka med lusern i första hand, eftersom det är ett grovfoder. Havre var väl vad man hade tillgång på förr? Anledningen att vi råkar ha kaninpellets är att det är lättillgängligt. Finns att köpa i ena byhålan där jag jobbar. Och uppfödaren av mina första kaniner använder samma pellets. Fågelfråblandningen borde jag nog gömma!

Januschka

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 29 jun-13 kl 19:29 »
Fågelfröblandning:

Precis som pelletts kostar  en hel del jämfört med hö och bondens spannmål och man kan hellre lägger pengarna på större burar (mera motion, bättre kött) - och sedan är feta kaniner varken lyckligare eller friskare och definitivt oproduktivare än sådana i normalhull ;)

Akville

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-13 kl 21:36 »
Kan någon säga hur mycket mat ska man ge?.. mina kaniner äter aldrig upp det jag lägger till de, typ havre och pellets är nästa alltid kvar.
Kan det vara skadligt att ge för mycket mat?
Jag har nya zeland kaniner som är rätt unga.
Och sedan en till fråga. Kan jag lämna den gräs som jag la upp på morgonen om den är kvar till nästa morgon? jag brukar mata de två gånger och om gräset från morgonen är kvar så brukar jag kasta den och lägga upp ny på kvällen, men det blir väldigt mycket gräs som man måste kasta. :)
Vad tycker ni? som är kunniga?

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 29 jun-13 kl 21:48 »
om där finns mat kvar så har dom fått för mycket eller så gillar dom inte maten.
Ge mindre är mitt råd.
Gräs som får ligga kan få för sig att jäsa och det är inte bra för kaninmagarna.
Städa bort det som inte blivit uppätet.
Ger jag gräs med långa strån så brukar jag vika bunten och stoppa in det i höhäcken då blir det lite mer pyssel för dom att äta det. och evt så minskar spillet då det torkar ganska bra i häcken.
Beroende på hur du bor så är gräset inte till spillo bara för dom inte ätit det, det funkar att använda till marktäckning eller i komposten. 
Men inte nödvändigtvis.

Januschka

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 29 jun-13 kl 22:22 »
Kan någon säga hur mycket mat ska man ge?.. mina kaniner äter aldrig upp det jag lägger till de, typ havre och pellets är nästa alltid kvar.
Kan det vara skadligt att ge för mycket mat?

Ja, det kan det absolut vara!

tottizen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 jun-13 kl 11:59 »
OK. Tack=)

Då köper jag inga nya blandningar när d ja fick av uppfödaren tar slut on nån dag..

förresten, är dte nån som har koll på minimimåtten för 2 gottisar? (och då menar jag inte jordbruksverkets taskiga mått, utan gottlandsföreningens rekommendationer)

Januschka

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 30 jun-13 kl 13:02 »
Min rekommendation:

Så stort som möjligt, minst dubbla  ytan än JBV rekom.  ;)  Stora burar kostar inte så mycket och djuren blir glada och får bättre muskler ;)

Kolla Föreningens hemsida/publikationer om det finns något där.... om jag minns rätt är det bara hänvisning till lagen..

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 04 jul-13 kl 09:52 »
"Därom tvistar de lärde" Vad kaninen behöver bestäms av grovfodret. Pellets är inget annat än pelleterade råvaror och näringsinnehållet kan i mångt och mycket bli exakt det samma som alla speciallisters egen hemmablandning. Allt avgörs helt enkelt av hur krångligt man vill göra det och hur duktig man vill vara. Själv får mina Gottisar i princip bara hö/gräs men om det behövs (digivande honor mm) så får de en blandning av Kaninpellets (från Orga kvarn) spannmål och lucern. Det är skillnad på pellets och pellets också och det innehåller mineraler och annat nyttigt (skulle aldrig köpa det de har på typ ica). Det krävs mer än bara foder för att förändra en ras utseende, en sak som diskuteras bland gottisarna är ju att kaninen blir allt mindre så att ge dem ordentligt med mat lär vara vårt minsta bekymmer (gämfört med de som väljer avelsdjur efter roligast färg hur små de än är) Slaktdjuren fodrar jag på för bästa tillväxt, de kommer ändå inte att göra ngn skillnad i avel eller påverka genbanken.

Målet med Gottisarna (och andra ) är väl att BEVARA dem så oförändrade som möjligt till utseende och genetik inte att sköta och fodra dem som förr...

Gottisar är bra, de är lättfödda, sociala och friska och väl anpassade till vårat klimat  :)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #13 skrivet: 04 jul-13 kl 10:10 »
Gillaknappen för Vilkhyttan!!!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Januschka

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 04 jul-13 kl 12:14 »
Det krävs mer än bara foder för att förändra en ras utseende, en sak som diskuteras bland gottisarna är ju att kaninen blir allt mindre så att ge dem ordentligt med mat lär vara vårt minsta bekymmer (gämfört med de som väljer avelsdjur efter roligast färg hur små de än är) Slaktdjuren fodrar jag på för bästa tillväxt, de kommer ändå inte att göra ngn skillnad i avel eller påverka genbanken.

Målet med Gottisarna (och andra ) är väl att BEVARA dem så oförändrade som möjligt till utseende och genetik inte att sköta och fodra dem som förr...

Gottisar är bra, de är lättfödda, sociala och friska och väl anpassade till vårat klimat  :)

Bevarande är visst nyckelordet. Vi har under årens lopp sett olika modetrender vad som gäller färg vilka inte var representerade i ursprungsbesättningen eller inte i den utsträckningen. Så där kan man lätt justera sin avel.
Vad som gäller maten kan man även där håller sig till enkla medel och ha i bakhuvudet att kaniner levde av kon rester och att man sällan gjorde sg mödan att lägger ner mycket arbete eller pengar på långöronen. Betyder för mig: Grovfoder, sly, salt och lite kron när det blir riktigt bistra tider.
En hona som inte klarar sig och sina ungar på smal kost hade inte haft en chans att blir kvar/blir avelskanin i fattiga tider och en unge som inte växer på modersmjölk och grön/grovfoder har inget i aveln att göra, den ska till grytan, precis som alla andra som inte håller måttet med hänsyn till olika krav man ställer på en gottis. Det har diskuterats åtskilliga gånger att uppfödning med pelletts har som sidoeffekt att man kan inte se vem som klarar sig bra på smal kost och att vi försumma bevarandet av en viktig egenskap om ger för generös mat. Vilket är synd eftersom den egenskap att klara sig på enkel och delvis mager kost är mycket viktigare än färgen.... 

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 jul-13 kl 12:21 »
Men återigen, man kan inte prata enbart om "pellets", för pelleterat foder kan innehålla väldigt olika näring! Det finns ju till och med pelleterat gräs, och det är inte att betrakta om ett kraftfder såsom spannmål är. Lusern är heller inget kraftfoder, utan ett grovfoder, oavsett om det ges i pelleterad form, eller som strå. Spannmål är kraftfoder, liksom en hel del pelleterade kraftfoder. Det som betyder nåt är vad fodret innehåller!

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 04 jul-13 kl 13:49 »
Att inte fodra djuren vad de behöver är djurplågeri men det är kanske så att när andra gör det så reagerar ni men när ni gör det själva så är det bevarande .

Utan foder kan inte kaninen ge stora kullar upprepade gånger per år , och ungarna i kullen blir av sämre och sämre kvalite för varje omgång .

Har en bok från 1919 som beskriver hur man ska förda upp kaniner och där talas om och om igen om hur viktigt det är med riklig fodring av alla djur . Slaktdjuren ska gödas sista veckorna före slakt tom .

Avelsdjuren ska ha havre som kraftfoder men finns det korn eller vete så bör dessa blandas . Majs ges åt göddjuren . Så räknas många grovfoder upp och där finns luzerne i både färsk och torkad form upp såväl som annat baljväxthö . Hö ska de ha av hög kvalite . Odlad cikoria och maskrosor och då är det roten som ska utfodras , det gröna är mindre viktigt . Potatis ges kokt . Rotfrukter ges då det finns annars så mycket grönfoder utifrån som möjligt . Men av rotfrukter så är det vitköttiga rovor , morötter , palsternackor och selleri och om det finns på orten fodersockerbetor . Kål i små mängder och inte sista tiden före slakt , men det innehåller många viktiga mineraler och vitaminer .

Man pratar om att ge blötfoder en gång om dagen och då är det kokt potatis som görs till mos och i det blandas spannmål till en konsistens så att det går att skära . Potatisen saltas då den kokas .
Så i blötfodret ska även lite frisk mjölk i blandas .  Detta ges på morgonen och på kvällen får kaninerna helsäd och hö och grönt eller rotfrukter beroende på årstid .

Vid fyra månaders ålder så påbörjas gödningen av ungarna för slakten . Innan gödningen börjar väljer man ut avelsdjuren . Sedan gödes kaninen i fyra veckor innan slakt och då är det inpassat med när skinnet är som finast .

Under pälsbytena så får kaninerna linfrömjöl .

Så räkna lite på vad djuren fick förr och idag så kommer ni nog att se att djuren fick mer mat då än ni tror .
Idag så har ju de flesta bönder med kor enbart grovfoder till djuren och även mjölkkorna klarar sig på grovfoder . Tillväxten idag är störe på mindre mängd foder än den var tidigare pga avelsarbetet . Och inte det motsatta som så många tror idag .
Nackdelen som många av dagens djur har är att tillväxten är så stor att djuren lättare bir sjuka och inte tål all behandling de har blivit lite sämre i motståndskraft . Men det har inte något med mängden foder att göra i den här jämförelsen utan här handlar det om produktivitet per insatt energi och då vinner dagens djur och älldre djur förlorar och de kräver mer foder än bara rator . Och läs de gamla böckerna även kornas foderstater och räkna om till dagens värden så kommer ni att bli förvånade av vilka mängder som krävdes för så lite i utbyte .
Tom i u-länderna så vet man att kraftfoder krävs för fertilitet och för bra kvalite på avkomman för framtiden .

Så sluta plåga era djur i tron att ni gör rätt .

Januschka

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 04 jul-13 kl 14:07 »
Men återigen, man kan inte prata enbart om "pellets", för pelleterat foder kan innehålla väldigt olika näring! Det finns ju till och med pelleterat gräs, och det är inte att betrakta om ett kraftfder såsom spannmål är. Lusern är heller inget kraftfoder, utan ett grovfoder, oavsett om det ges i pelleterad form, eller som strå. Spannmål är kraftfoder, liksom en hel del pelleterade kraftfoder. Det som betyder nåt är vad fodret innehåller!

Japp.

Tyvärr har jag inte lyckats att hitta lusernpellets utan melass och en massa andra tillsatser. Och pelleterat gräs.. mhm.. när man tänker sysselsättning och foderletande så är det nog nyttigare med 'riktig' (o)gräs? Och spannmål är nog mycket billigare opelleterat och finns i många hushåll för andra djurslag...

Debatten har ju varit upp en massa gånger och de flesta av oss har nog sett betydligt fler överviktigare kaniner än sådana som är undernärda. Oavsett om det är sällskaps- eller genbankskaniner... Typ:... ja men hon älskar jo banan och pellets, hon äter inte annat...  :o

Januschka

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 04 jul-13 kl 14:16 »
Karlsdotter, jag tror nog säkert att produktionsdjur har även 1919 fodrats på annat sätt än kaniner på bondgården, men det är bara en qualified guess utan skriftliga beläg.  :-[

Poangen för mig är just det att gotlänningar ska inte maximeras bara i riktning av produktion - det vi eftersträvar är en balans mellan lättfodrighet och produktion. Frågan är inte vem får största kullar och slaktkroppar på kortast möjliga tid ovsett vad som stoppas in. Istället vill vi har lagom stora kullar, vet att gottisarna växer långsamare än produktionraser men i gengäld inte behöver lyxmat. Det är alltså en fördel i urvalet när individen klarar sig och ungarna på enkelt foder och nej, vi pratar inte svält (dumheter). Men djur som inte utvecklas lika bra som syskonen på samma mat slås ut. Det kriterium suddas ut när vi ger näring i överflöd och med det riskerar vi att en viktig egenskap hos landrasen faller bort vilket går mot ideen med bevarandeavel.   

Kanske är min svenska inte tillräcklig bra.. vi kan ta det på ett annat språk, kanske??  :-[

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 04 jul-13 kl 15:21 »
Det där är faktiskt foderransoner som är skrivna för egnahem , torpare banvaktare mfl som behövde billig mat för att överleva och det är INTE rekomendationer till stora köttuppfödare med kaniner . De fanns inte på den tiden , det rådde starkt motstånd till att äta kanin på den tiden .

Man jämför i det här häftet folk som för dyra pengar köper skrabbet från överåriga sega kor istället för att satsa på att själva mycket billigare kunna föda upp lite kaniner och få ett färskare , godare och mörare kött istället .

Så det här är gattisar och andra lantkaniner som vi kanske förlorat idag det handlar om .

Det står så här i inledningen

Denna gren av vår husdjursskötsel är särdeles lämplig att handhavas av småbrukare , egnahemsinnehavare , banvakter , hantverkare på landet m.fl .
När man tänker på vilka massor av näringsfattigt magert och saftlöst kött från överåriga gamla kor - koskrabbor - som årligen konsumeras och betalas med ett onaturligt högt pris , jämfört med köttet från en ung fet kanin som i smak påminner om kalv eller höns , så förvånas man över att kaninerna icke allmännare kommit till användning .
« Senast ändrad: 04 jul-13 kl 15:31 av Karlsdotter »

Dela detta:

* Inloggade just nu

201 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser