Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En höna med IB?  (läst 3418 gånger)

tm78

• Norge
    • Låt din mat vara din medicin, och din medicin vara din mat
En höna med IB?
« skrivet: 06 jul-13 kl 22:30 »
Vi har en höna (av tre) som med jämna mellanrum lägger "knöliga" ägg. Inte varje gång, men ofta. Äggen är väldigt stora och ibland också med kalkkulor på. Dessa äggen har ofta tunnare skal och ibland också en lite vattnigare äggvita.
Vi har haft hönsen i ca 10 månader och hon har värpt sådana ägg hela tiden. De andra två värper släta och fina ägg.
Den informationen jag har hittat på internet pekar mot IB, men ändå inte... De andra hönorna lägger ju fina ägg, och verkar i så fall inte smittade, trots att det verkar vara en extremt smittsam sjukdom. Det händer att de nyser nån gång då och då, men det är allt.
Kan det ändå vara IB hon har? Hon verkar frisk för övrigt, det är bara äggen som är lite konstiga.
Eller vad kan det annars vara? Och är det farligt för oss att äta äggen?
Om det är IB hon har, vad gör vi då? Medicinerar? Avlivar ( :'( )?

Bifogar en bild på hennes ägg 3 dagar i rad, som visar hennes varierande kvalitet.

Tacksam för all kommentarer och råd!

lena70

• Gäst
SV: En höna med IB?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-13 kl 06:46 »
Hej!
Du kan ringa SVA och fråga, så får du svar direkt av en fjäderfävetrinär. Gå in via länk, gå till kontakt! Lycka till och hoppas du får svar på alla dina frågor. ;D
http://www.sva.se
eller maila SVA, du kan ochså skicka med bilder.
sva@sva.se
« Senast ändrad: 07 jul-13 kl 06:52 av Fru solvända »

tm78

• Norge
« Svar #2 skrivet: 07 jul-13 kl 08:51 »
Tack för ditt svar!

Hehe, jag vet att det blev många frågor - men man blir ju lite orolig när man läser om alla sjukdomar de stackars små liven kan få! Och de är högt älskade mina tre små hönor och tuppen, så jag blir väldigt bekymrad när jag läser att avlivning är det som gäller om de är sjuka...  :'(
Jag har mailat sva nu, och hoppas att de kan ge mig ett lugnande svar.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jul-13 kl 07:31 »
Hoppas det ordnar sig!!!
SVA har skrivit om IB på sin hemsida.
Hoppas vetrinären ger dig svar på alla dina frågor!! ;D

tm78

• Norge
« Svar #4 skrivet: 08 jul-13 kl 21:55 »
Jag mailade dem igår, och fick svar tidigt i morse. Imponerad!  :)
Det är troligtvis inte IB, utan en gammal skada i äggledaren enligt veterinären. Helt ofarligt alltså. Phu!

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jul-13 kl 08:25 »
 ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser