Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss!!!  (läst 1890 gånger)

Cillas höns

• Småland
Löss!!!
« skrivet: 08 jul-13 kl 14:32 »
Jag har hittat två döda, veckogamla kycklingar med löss på sig så jag antar att hela besättningen har fått eländet. Eller haft med sig skiten när dom kom hit för ca 2 mån sedan. Jag vet inte. Hur som helst, jag har ytterligare 5 kycklingar som är 3 veckor gamla och två som bara är 1-2 dygn. De yngsta har jag tagit ur hönsgården tillsammans med hönan, dom har en egen utegård att vara i nu. Var på Lantmännen idag för att köpa något att bli av med  lössen. Mina höns är inte speciellt hanterbara tyvärr så att bada eller badda med såpa är inget alternativ. Fick veta att de flesta medel är idag förbjudna efter en utrensning av kemikalieinspektionen på sistone. Jag kom hem med ett myrmedel som heter Myrnix som jag sett på en del forum kan användas. Tänkte försöka pudra dom när dom gått till vila på kvällen på sittpinnarna. Min fråga nu är, hur mycket ska man pudra varje höna med? Och kycklingarna som är 3 veckor, hur mycket ska man ge dom? Hoppas att någon kan hjälpa mig, annars lär nog hönsen inte bli långlivade är jag rädd.  :-\

MagnusL

• Skåne
SV: Löss!!!
« Svar #1 skrivet: 08 jul-13 kl 15:11 »
Ingen orsak vara rädd, pudra på ordentligt. Medlet har bara verkan om lössen 'går' i det. Försök bara inte damma så grymt i luften runt om (även om hönsen knappast lär ta skada av det heller).
Dra på i reden/liggplatser etc, se bara till att inte andas in dammet själv.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Cillas höns

• Småland
« Svar #2 skrivet: 08 jul-13 kl 15:29 »
Det kan inte bli för mycket då? Det är ju ändå ett gift. Och måste man in på skinnet med medlet tror du eller räcker det med att pudra utanpå fjädrarna? Mina damer tål nog inte att jag börjar plocka med dom. Vad tror du om att blanda vatten och grönsåpa och spraya på dom, åtminstone kycklingarna? Skulle det dämpa antalet löss åtminstone? Om jag nu tar till Myrnix, vet du hur länge man måste kasta äggen sedan då? För medlet går väl över till äggen antar jag.

Cillas höns

• Småland
« Svar #3 skrivet: 08 jul-13 kl 16:07 »
Förresten, om jag dränker in hela hönshuset (reden, pinnar och liggplatser) hur får jag bort det sedan? Eller ska det bara ligga kvar i spånet och halmen sedan eller?

MagnusL

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 jul-13 kl 20:36 »
Det är inte ett gift det är små kiselkristaller som är vassa och fastnar i lederna på små insekter. Det är bara 'sand' för dig och höns, dock dåligt andas in dammet.
Det går ej över i äggen alls.
(Shit, snart får dom börja betala mig reklampengar ;)

hustran

« Svar #5 skrivet: 08 jul-13 kl 20:44 »
ohoj! vi gjorde så här när våra höns fått lite löss (på kollo) då använde vi Etotal,(som antagligen inte finns mer),tog dem i fötter och vingar så de hängde nedåt.Sedan pudrade vi uppifrån och skakade lite. Fjädrarna" öppnar" sig galant och sedan så släppte vi dem i en mindre låda för att "skaka av sig".Det fungerade perfekt. Lycka till!

Cillas höns

• Småland
« Svar #6 skrivet: 09 jul-13 kl 08:53 »
MagnusL: Se till att ta bra betalt av dom för reklamen, haha. Jag har alltid trott att Myrr o andra liknande medel har något giftigt ämne i sig. Har ju alltid fått höra att man inte ska låta husdjur komma i närheten när man lagt ut för myror o så där. Det står ju något om "klass 3" eller så på burken. Är det egentligen samma sak som de biologiska medlen som innehåller "mineraler" då eller? Dom marknadsförs sig ju som giftfria alternativ. Där ser man vad man kan lära sig ibland:) Hustran: Bra tips! Ska försöka fånga dom i fötterna bara, kan bli lättare sagt än gjort. 10 hysteriska höns och en tupp...och så jag...i ett litet utrymme...det kan bli spännande. Men värt att pröva. Det borde gå när dom sitter på pinnen, åtminstone den första hönan, resten far väl iväg när jag tar henne. Får ta en om dagen då kanske :D

MagnusL

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 jul-13 kl 10:47 »
Myrr och Myrnix är inte samma produkt. Det finns ju flera olika myrmedel som heter något liknande myrr som är gift men Myrnix är kristaller och rätt nytt.

Cillas höns

• Småland
« Svar #8 skrivet: 09 jul-13 kl 14:13 »
Nu har alla, utom tuppen och den höna med kycklingar som är avskilda, fått sig en dos Myrnix. Vet inte om jag tog för lite men det var ju faktiskt inte så komplicerat när jag väl kom igång. Gjorde som hustran sa, höll dom upp och ned och pudrade under vingarna och i baken. Såg i ärlighetens namn inte några löss men jag hann inte kolla så jättenoga heller. Har jag tur så är det ett mildare angrepp. Synd bara på de kycklingar som hann stryka med. Men that´s Life!  :-\ Tack för tipsen hörrni! Och för kunskapen!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser