Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån som vill gissa? Höna eller tupp, 5 veckor  (läst 5000 gånger)

Smajsan

• -
SV: Nån som vill gissa? Höna eller tupp, 5 veckor
« Svar #20 skrivet: 13 aug-13 kl 12:40 »
Jag har märkt att grannar lätt vänjer sig vid galandet. Nu i sommar har vi sparat en stor kull tuppar som nu är 6-mån och de gal något enormt. Fick lite pikar i början men de har nog vant sig nu  ;)
Sen har jag just fått reda på att ska dom slaktas ska man inte spara dom så länge som jag gjort  :-[ Och det underlättar ju galandet lite tidigare  ;)

Jag tycker att har man fler tuppar så skilljer alltid någon ut sig så man får bättre kontakt med. Det gör valet lättare. Eller så ber man barnen välja en innan dom andra tupparna " ska flytta" Till en annan flock.
Så brukar dom bli nöjda  ;) O det underlättar ditt val.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Vild

• -
« Svar #21 skrivet: 13 aug-13 kl 14:54 »
Jag har tyvärr ganska många grannar, bor på en gata med hus och snett nedanför vår tomt är det en gatan till med litet skogsparti imellan. Tre personer har nämnt att de inte önskar störas av tupp. Två har bett mig att ha tupp. :) Så vi får se, jag hoppas kunna ha kvar den som låter minst. Det låter ju lovande att dina grannar vant sig.

Hur bor du? Hur mkt grannar har du?

Smajsan

• -
« Svar #22 skrivet: 14 aug-13 kl 13:38 »
Vi bor på landet men med relativt många grannar inte så långt ifrån Ca. 10 familjer på både långt och inte så långt bort. Jag kan säga så här, att 2 hus ser jag och resten är på andra sidan skogen.
Och jag har aldrig frågat någon heller. Min man säger "bor man på landet så får man vara beredd att höra tuppar"
Det som är konstigt är att vi hör både järnvägen och riksväg 53 här ifrån, men det är bara tupparna som stör.
Jäkligt märkligt tycker jag. Men alla är så vana med trafik bruset så dom tänker inte på det längre.
Vissa bor med järnvägen intill huset DET är inte störande alls  ::)
Alla tycker vi olika.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Vild

• -
« Svar #23 skrivet: 14 aug-13 kl 15:55 »
Ja det där är ju himla lustigt ibland. Det är detaljplanerat område här så vi måste fråga närmaste grannarna för att få tillstånd att ha höns. Jag såg till och med till att få underskrifter. Vi trivs bra här, men ibland längtar jag lite extra till den dag vi flyttar till gård. Då ska jag ha hur många tuppar jag vill. 8)

Smajsan

• -
« Svar #24 skrivet: 14 aug-13 kl 16:58 »
Ja tänk vad härligt  :D Inte en själ som kan störas. Då kan man verkligen vänta o se vilken tupp man vill ha kvar  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser