Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värper dom i reden?  (läst 1345 gånger)

sizz

• Uppland
Värper dom i reden?
« skrivet: 11 jul-13 kl 22:00 »
Hej,
Jag har tidigare haft höns och tänkte bygga mitt vaktelhus lite likt ett minihönshus, men hur vill dom sova och hur vill dom värpa? Reden eller hur gör ni? Är det "låssas ägg" som man lägger ut och hoppas på att dom värper där, eller är dom mer slumpmässiga än hönsen?

Vaktlann

• Västergötland
    • Båbergs vaktlar
SV: Värper dom i reden?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-13 kl 11:30 »
Hej

Min är väldigt slumpmässiga.

Men vaktlar är mer som vilda fåglar som lever på marken. De vill ha gömställen att krypa in i och lägga äggen. Tex under buskar och under gräs.

Så inred ditt vaktelhus med mycket gömställen. Ex låga hyllor du kan lägga hö och halm på som hänger ner så det blir en "grotta". små indiantält av grenar som du lägger halm eller hö på så de kan krypa in och gömma sig. Gärna någon buske med grenar som hänger ner till marken som de kan springa under och gömma sig.

Tänk på att vaktlar flyger och vissa kullar jag har haft har varit väldigt skrämda och flyger rakt upp i taket så ha mycket gömställen för dem som de kan gömma sig i när du kommer in i vaktelhuset så de inte flyger rakt upp i taket och skadar sig.

Vaktlar älskar att sand bada så ha mycket torr sand eller jord som de kan bada i.

allvetarn

• Skåne
SV: Värper dom i reden?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-13 kl 09:22 »
Ett tag i min ena avels grupp, två jumbo hönor och en tupp, la den ena hönan alltid sitt ägg i redet. Så visst kan det hända.
Men antagligen kommer du ha vaktelägg utspridda överallt, ;)

Brevduvor, höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser